ДПСУ тільки зараз надала офіційне роз'яснення щодо нової форми декларації з прибутку та першого її застосування. У ньому нагадано, що з 17 серпня 2021 року набрав чинності Наказ №317, яким затверджено зміни до форми декларації з податку на прибуток.
Коли вперше звітувати за оновленою формою?
Хоча змін в декларації та в додатках до неї небагато, але всі платники податку на прибуток отримали нову форму для звітування. І хоча вона набрала чинності ще 17 серпня, ДПСУ тільки зараз видала офіційне роз'яснення щодо її застосування.
Так от, спираючись на ч. 1 п. 46.6 ПКУ, платникам податку на прибуток необхідно подавати декларацію за оновленою формою, починаючи з 01.01.2022 р. за звітний (податковий) період 2021 року. До того ж територіальні податківці вже звертали на це увагу в своєму окремому роз'ясненні.
Зауважимо, що зараз немає електронного формату оновленої форми декларації. Про це обов'язково повідомимо в окремій новині.
У листі нічого не вказано про подання уточнюючої декларації з 17 серпня. Але за нормою п. 50.1 ПКУ платник податків для виправлення помилок зобов'язаний надсилати уточнюючий розрахунок до декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку. Тобто платники податку на прибуток мали б використовувати вже нову форму, але її е-формату податківці поки не зробили. Відповідно залишається варіант подання тільки за попередньою редакцією, але чи визнає ДПС при перевірках таку звітність поданою - питання. Тож поки діє карантин та немає фінштрафів, краще зачекати на новий формат й тоді подавати уточнюючі.
Внесено зміни до основної частини декларації
Зокрема, декларацію доповнено новим рядком 7.1. Він заповнюється нерезидентами у разі здійснення ними діяльності на території України через постійне представництво.
Так, у рядку 7.1 нерезидентом зазначається інформація про:
- повне найменування постійного представництва/відокремленого підрозділу нерезидента, через який здійснюється діяльність в Україні;
- код за ЄДРПОУ постійного представництва. У разі якщо нерезидентом здійснюється діяльність через неакредитований відокремлений підрозділ зазначається ідентифікатор об’єкта оподаткування згідно з повідомленням про такий об’єкт оподаткування, поданим до контролюючого органу відповідно до вимог п. 63.3 ПКУ;
- місцезнаходження постійного представництва/відокремленого підрозділу нерезидента;
- найменування контролюючого органу за місцем обліку постійного представництва/відокремленого підрозділу нерезидента.
Окремо податківці навели правила звітування нерезидентами у разі наявності кількох постійних представництв в різних регіонах України.
У такому випадку нерезидент визначатиме оподатковуваний прибуток окремо по кожному такому постійному представництву і окремо складатиме та подаватиме податкову декларацію з податку на прибуток за неосновним місцем свого обліку, за місцезнаходженням таких постійних представництв.
Але в декларації змінилася не тільки основна частина, але й додатки до неї.
Внесено такі зміни у додатки до декларації:
1. У додаток ПН щодо змін, внесених Законом №466 до статті 103 ПКУ, згідно з якими додаток доповнено позицією щодо надання інформації про нерезидента, який є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу з джерелом походження з України у разі застосування міжнародного договору України з країною, резидентом якої є відповідний бенефіціарний (фактичний) отримувач (власник) такого доходу.
Зазначена інформація складається з:
- повного найменування нерезидента,
- назви країни резиденції нерезидента,
- його місцезнаходження, коду в країні резиденції,
- коду країни резиденції,
- відмітки про відсутність статусу юридичної особи, яка зазначається на підставі контракту (договору),
- реєстраційних даних нерезидента,
- відмітки про наявність офшорного статусу.
2. У додаток РІ щодо:
- змін, внесених Законом №1117 до ПКУ стосовно виключення з рядка 3.1.14 різниці щодо збільшення фінансового результату до оподаткування на суму витрат, понесених платником податків при здійсненні операцій з нерезидентами, якщо такі операції не мають ділової мети, та заміни цього рядка новою різницею щодо збільшення фінансового результату до оподаткування на суму витрат, пов’язаних з виконанням умов договору про надання бюджетного гранту, понесених у поточному звітному періоді за рахунок таких грантів (але не більше суми таких грантів) та включених до складу витрат поточного звітного періоду відповідно до НП(С)БО або МСФЗ (рядок 3.1.14);
- доповнення новим рядком у зв’язку зі змінами до Кодексу, внесеними Законом №962, щодо зменшення фінансового результату до оподаткування податкового (звітного) періоду на суму бюджетних грантів, отриманих платником податку та включених до складу доходів звітного періоду відповідно до НП(С)БО та МСФЗ (рядок 3.2.6);
- доповнення новими рядками у зв’язку зі змінами до ПКУ, внесеними Законом №1072 щодо зменшення фінансового результату до оподаткування податкового (звітного) періоду:
- на суму отриманої одноразової компенсації суб’єктам господарювання відповідно до Закону "Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" та включеної до складу доходів звітного періоду відповідно до НП(С)БО або МСФЗ (рядок 4.2.22);
- на суму списаних штрафних санкцій і пені відповідно до пункту 23 та списаного податкового боргу відповідно до пункту 2-4 підрозділу 10 розділу XX ПКУ та включених до складу доходів звітного періоду відповідно до НП(С)БО або МСФЗ (рядок 4.2.23).
3. У зв’язку зі змінами, внесеними Законом №466 до пп. 138.3.2 ПКУ, для цілей розрахунку різниці, на яку збільшується фінансовий результат до оподаткування згідно з п. 140.2 ПКУ, додаток АМ доповнено рядком "КП".
У ньому відображається інформація про капіталізовані проценти, які підлягали включенню до собівартості необоротного активу відповідно до НП(С)БО або МСФЗ.