• Посилання скопійовано

Касова книга для відокремленого підрозділу та розрахунок ліміту каси: «7 хвилин» з Тетяною Мойсеєнко

5 січня 2018 року набрала чинності постанова НБУ №148, якою затверджено порядок ведення касових документів з дещо оновленими правилами. З огляду на це, виникло дуже багато питань, в тому числі щодо ведення касових книг відокремленими підрозділами та розрахунку ліміту каси

Касова книга для відокремленого підрозділу та розрахунок ліміту каси: «7 хвилин» з Тетяною Мойсеєнко

То можна чи не можна вести відокремленому підрозділу касову книгу?

Щодо цього норми Постанови №148 суперечать одні одній. Тому багато підприємств звернулися з відповідними запитами до Нацбанку та ДФСУ. Ті, своєю чергою, мають окремі думки.

 

Позиція НБУ. У листі від 07.03.2018 р. №50-0007/13560 регулятор робить такий висновок: якщо на відокремленому підрозділі підприємства здійснюється інкасація готівки прямо з ящика РРО (при цьому на самому підприємстві немає жодних готівкових розрахунків, які дозволили би внести або винести гроші в касу такого відокремленого підрозділу, тобто готівки, крім операцій продажу), то такому підрозділу не потрібно вести касову книгу окремо. Вони посилаються на абзац 4 п. 39 Постанови №148.

 

Позиція ДФСУ. Її податківці виклали в індивідуальній консультації від 13.02.2018 р.  №593/ІПК/05-99-14-05-13. Податківці звертають увагу, що кожне підприємство (юридична особа), яке має касу, веде одну касову книгу для обліку операцій з готівки у національній валюті, без урахування кас відокремлених підрозділів. Тобто вони вже чітко виділили те, що відокремлений підрозділ може мати касову книгу.

Далі у своїй консультації вони пишуть, що відокремлені підрозділи установ/підприємств, які проводять операції з приймання готівки за продану продукцію (товари, роботи, послуги) з оформленням її прибутковим касовим ордером, а також з видачі готівки на виплати, пов'язані з оплатою праці, виробничі (господарські) потреби, інші операції з оформленням їх видатковими касовими ордерами і відомостями, ведуть касову книгу. Отже, якщо на відокремленому підрозділі є окремий рух готівки, який відрізняється від руху готівки за ящиком РРО, то, на думку податківців, вести касову книгу потрібно.

 

Позиція Тетяни Мойсеєнко. Думка лектора співпадає з позицією податкової. Оскільки, дійсно, чинні норми Постанови №148 створюють поняття тільки в тому випадку, коли:

  • у відокремленого підрозділу здійснюється продаж протягом дня за готівку товарів, робіт, послуг,
  • після завершення касового дня робиться ЗЕД-звіт,
  • вся сума виймається з ящика РРО,
  • далі жодного руху готівки не здійснюється,
  • на ранок знову включаємо ящик РРО та всю суму, яка була вчора виведена ЗЕД-звітом, вносимо відповідним «службовим винесенням»,
  • далі, за умов дотримання ліміту на цьому відокремленому підрозділі, протягом дня у випадку інкасації робимо «службове винесення»,
  • відповідно, підкладаючи під такий чек «службове винесення», у нас є супроводжувальна відомість інкасаторів.

Отже, якщо ми у такий спосіб здійснюємо роботу готівки, тільки використовуючи РРО (тобто виймаючи всю суму і на ранок вносячи її знову, і протягом дня вона може бути тільки інкасована в такий спосіб), на думку податкової, як власне і на вимогу п. 39 Постанови №148, вести касову книгу не потрібно. В інших випадках потрібно окремо обліковувати готівкові кошти від ящика РРО, навіть на тому ж самому відокремленому підрозділі.

Наприклад, головне підприємство направляє розмінну монету на відокремлений підрозділ або на відокремленому підрозділі здійснюються окремі якісь готівкові розрахунки (це, крім ящику РРО, готівкові розрахунки за будь-які інші операції). Це потребує вже оформлення прибуткових і видаткових касових документів, що, своєю чергою, здійснюють записи в касову книгу.

 

Щодо розрахунку ліміту каси

На думку Нацбанку, викладену в вищезазначеному листі, розрахунок готівки підприємство може вибирати у будь-який зручний для них спосіб, і визначати будь-який механізм та будь-який розрахунковий період, який буде зручний для підприємства.

Тобто, керуючись п. 50 Постанови №148, сам Нацбанк сказав: немає порядку, тому який хочете механізм такий і застосовуйте. Хочете застосовуйте механізм в два місяці розрахункового періоду, хочете в шість, хочете в три, а хочете в рік.  Це все потрібно прописати в положенні про розрахунок ліміту.

Згідно з окремими абзацами п. 50 для підприємств, які тільки розпочинають здійснення готівкових розрахунків, або для новостворених підприємств, або таких, які тривалий час працювали за безготівковим шляхом, а потім перешли на готівку, існує в порядку згадування періоду розрахунку, за яким їм треба встановити ліміт, в так звані перші три місяці. І вже є перша практика перевірок податкових, щодо встановлення саме такого ліміту. Тому, на думку Т. Мойсеєнко, поки що бажано залишатися в приблизному розрахунку всім відомого ліміту, використовуючи розрахунковий період орієнтовно три місяці.

 

Важливі висновки

1. Відокремлений підрозділ не веде касову книгу, якщо готівка за продаж товарів (робіт, послуг) обліковується в КОРО в повному обсязі. При цьому «службове винесення» проводиться тільки для інкасації готівки.

2. Відокремлений підрозділ веде касову книгу, якщо в РРО вносять розмінну монету або «службове винесення» направляє готівку на господарські потреби такого підрозділу або до каси головного підприємства.

3. Розрахунок ліміту готівки в касі закріплений в Постанові НБУ №148 для тих підприємств, які розпочали роботу з готівкою. І це - розрахунковий період у три місяці.

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»

  • Хмарні сервіси: переваги для бізнесу
    Раніше для роботи з великими обсягами інформаціями потрібна була потужна комп’ютерна техніка. Її регулярно необхідно було оновлювати, тримати штат спеціалістів, які б стежили за працездатністю електроніки
    05.03.202480
  • 5 причин вибрати iPhone 15 Plus для роботи
    Смартфон для роботи має бути збалансованим: достатньо потужним для вирішення професійних задач і водночас простим у керуванні. Як, наприклад, Епл Айфон з продуманою до дрібниць операційкою
    25.02.202414
  • Планшет для бухгалтерії: у чому користь цього пристрою
    Ведення бухгалтерського обліку – це громіздка та об’ємна справа. Зазвичай бухгалтери на великих підприємствах працюють за персональними комп’ютерами, на котрі встановлено ліцензійні програми для обліку та аудиту
    05.01.20242571
  • Фінанси у фокусі: найгарячіші тренди роботи для бухгалтерів у різних містах від експертів Jooble
    Сфера фінансів та бухгалтерії в Україні розвивається навіть під час війни. Розповідаємо про бухгалтерські тренди ринку праці та рівні доходів у різних містах
    29.12.202344
  • Навіщо бухгалтеру Макбук?
    Бухгалтер — працівник, на якому тримається фінансова, облікова та статистична складова бізнесу, а його головний інструмент — персональний комп’ютер. Його робота часто передбачає професійну активність 24/7, крім потужного компа з усіма потрібен ще й лептоп
    27.11.2023551