• Посилання скопійовано

Непроведення звіряння з ТЦК через відсутність у графіку та відсутність сертифіката з ВО: які реальні наслідки?

На думку суду, відсутність підприємства у графіку звіряння з ТЦК означає необов’язковість його проведення. А за неукладення договору про підвищення кваліфікації особи, відповідальної за ведення військового обліку, відповідає саме роботодавець

Непроведення звіряння з ТЦК через відсутність у графіку та відсутність сертифіката з ВО: які реальні наслідки?

Рішення Олександрівського районного суду м. Запоріжжя у справі №331/2715/25 від 11.09.2025 р. .

Зовсім нещодавно ми вже розглядали питання штрафів, як накладають ТЦК. У статті "Кого штрафує ТЦК за відсутність сертифікату про підвищення кваліфікації з військового обліку та за яких умов?" ми відповіли на такі питання:

  • Чи може ТЦК оштрафувати за відсутність сертифікату про підвищення кваліфікації з військового обліку, якщо сам облік ведеться належно?
  • Коли починається п’ятирічний строк для проходження підвищення кваліфікації?
  • Та кого саме оштрафують: керівника чи працівника?

Нагадаємо, що обов’язок з підвищення кваліфікації з військового обліку запровадили у 2023 році і проходити таке підвищення кваліфікації треба раз на 5 років. Тобто теоретично штрафувати за відсутність підвищення кваліфікації мали б не раніше 2028 року. Але на практиці штрафи за це вже трапляються.

Ще один з обов’язків роботодавців – це здійснення щорічного звіряння з ТЦК списків персонального військового обліку. Теоретично штрафувати за те, що такого звіряння не було, бо вас не було у графіку звіряння з ТЦК, не повинні. Але на практиці і за це подекуди штрафують.

Приклад таких штрафів – коментоване рішення суду, про яке ми вже згадували у цій статті, а яке ми розберемо детально.

***

Начальника відділу кадрів ПрАТ було притягнуто до відповідальності за адмінправопорушення за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП. Штраф за цією нормою застосовується за порушення особою, відповідальною за ведення військового обліку, п. 12, 45, 46 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів затвердженого Постановою КМУ від 30.12.2022 №1487, а також вимоги ч. 1 ст. 21 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Суд докладно описав саму перевірку та процедуру складення протоколу:

 

Хто проводив перевірку?

Начальник групи військового обліку солдатів і сержантів запасу ТЦК та СП. Перевірка зафіксована в Акті перевірки стану організації та ведення військового обліку у ПрАТ №13 від 07.02.2025.

 

У якому порядку проводилась перевірка? 

Перевірка була плановою та проводилась у межах повноважень ТЦК та СП відповідно до:

За результатами перевірки складено акт №13, у якому виявлені описані вище порушення. На підставі цього акта 26.02.2025 було складено протокол про адміністративне правопорушення.

 

Кого перевіряли?

Перевіряли юрособу – ПрАТ, а також посадову особу – начальника відділу кадрів ПрАТ, на яку покладено обов’язки з ведення військового обліку на підприємстві.

 

Які порушення виявили?

Згідно з актом та протоколом, працівники ТЦК та СП вказали на порушення:

  1. п. 12 Порядку №1487 – особа, відповідальна за військовий облік, не пройшла підвищення кваліфікації;
  2. п. 45, 46 Порядку №1487не проводилася звірка списків персонального військового обліку за 2024 рік із даними ТЦК та СП;
  3. абз. 10 п. 34 Порядку №1487не здійснювалося щорічне звіряння списків персонального обліку з обліковими документами ТЦК та СП.

На складений протокол начальником відділу кадрів були надані пояснення та заперечення, за якими було зазначено про відсутність та виправлення порушення п. 12 Порядку №1487 і відсутність порушення п. 45, 46 Порядку, а саме: 

  • особа, відповідальна за ведення військового обліку, пройде курс підвищення кваліфікації, і в даний момент проходить поглиблений курс «сертифікований спеціаліст з ведення військового обліку на підприємстві» терміном навчання 120 годин, що підтверджується платіжною інструкцією про оплату курсу та рахунком. Програма навчання здійснюється за програмою, погодженою з Генштабом ЗСУ від Національного Авіаційного Університету (Державний Університет КАІ). Проходження навчання потребує часу, і після проходження навчання буде надано Сертифікат державного зразка про результати навчання;
  • щодо відсутності порушень вимог п. 45, 46 Порядку, то ПрАТ не було включене до Графіка звіряння, а тому не могло порушити вимоги даних пунктів.

 

Кого і як саме притягли до адміністративної відповідальності?

12.03.2025 р. начальник ТЦК та СП виніс постанову №466/1 за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП (порушення законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію). Накладено штраф 34 000 грн.

Постанову винесено без участі посадової особи ПрАТ, повідомлення про розгляд справи їй не надсилали, а начальниця відділу кадрів отримала її лише 30.04.2025.

 

Висновки суду: постанова незаконна, справа закрита

Суд наголосив на тому, що притягнення особи до адміністративної відповідальності можливе лише за наявності в її діях складу адміністративного правопорушення, обов’язковими елементами якого є: об’єкт, об’єктивна сторона, суб’єкт, суб’єктивна сторона (вина). Відсутність хоча б одного із перелічених елементів виключає склад правопорушення взагалі, а порушена справа підлягає закриттю.

1. Щодо звіряння облікових даних списків військового обліку

Суд наголосив, що звіряння облікових даних списків персонального військового обліку з їх військово-обліковими документами здійснюється відповідно до графіка звіряння, затвердженого керівником ПрАТ, органу місцевого самоврядування та у строки, визначені даним графіком. А звіряння даних списків персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які працюють у ПрАТ з обліковими даними документів районних (міських) ТЦК та СП та ін., здійснюється відповідно до графіка звіряння, затвердженого розпорядженням Запорізького міського голови.

Судом було вивчено та оголошено розпорядження Запорізького міського голови від 12.01.2024 №5р., яким затверджено графік проведення звіряння списків персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій з обліковими даними районних РТЦК і СП м. Запоріжжя за 2024 р. – відповідно до цього графік звіряння для ПрАТ не встановлено.

Тому притягнення начальника відділу кадрів ПрАТ до адмінвідповідальності за невиконання абз. 10 п. 34п. 45, 46 Порядку №1487 є незаконним.

Важливо! Якщо вас немає у графіку звіряння з ТЦК, то таке звіряння ви не проводите і вас за це не повинні штрафувати. Це підтверджує коментоване рішення суду! 

Усі регіональні графіки звіряння даних списків персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів з обліковими даними ТЦК та СП (станом на 4 серпня 2025 року) дивіться тут.

2. Щодо підвищення кваліфікації працівників ПрАТ

Суд зауважує, що згідно з п. 12 Порядку №1487 що саме ПрАТ, а не його посадова особа щороку до 1 жовтня має визначити потребу в підвищенні кваліфікації працівників, відповідальних за ведення військового обліку, та укласти відповідний договір із закладами освіти, що провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників та мають ліцензії на відповідну діяльність за програмами підготовки. Відповідно до вимог ст. 77 КАСУ ТЦК та СП не доведено, що саме з вини начальника відділу кадрів ПрАТ не укладено договір із закладом освіти, який провадить освітню діяльність з підвищення кваліфікації.

Тому притягнення саме посадової особи ПрАТ до адміністративної відповідальності за невиконання вказаної вимоги Порядку №1487 є незаконним.

Увага! Суд чомусь не наголосив на тому, що строки застосування штрафів за непроходження підвищення кваліфікації з військового обліку ще зарано застосовувати. Але штраф з особи, яка відповідає за ведення військового обліку, зняв.

Про складання на підприємствах списів осіб, відповідальних за ведення ВО для підвищення їх кваліфікації до 1 жовтня 2025 р. ми писали у цій статті (а також наводили приклад наказу про підвищення кваліфікації.

А повний список ліцензованих навчальних закладів, які підвищують кваліфікацію з військового обліку у 2025 р. ви знайдете у новині від редакції.

Таким чином, суд детально дослідив обставини та встановив:

  1. Порушення п. 12 Порядку №1487 стосується обов’язку підприємства, а не конкретної посадової особи, тому начальниця відділу кадрів ПрАТ не може бути відповідальною за неукладення договору про навчання.
  2. Підприємство до винесення постанови вже направило працівницю на навчання, що підтверджено документами.
  3. Щодо п. 45, 46 Порядку – звіряння не могло бути проведене, бо ПрАТ не включене до графіка, затвердженого розпорядженням Запорізького міського голови від 12.01.2024 №5р.
  4. ТЦК при складанні протоколу не вказав абз. 10 п. 34 Порядку, але в постанові його додав – що є порушенням ст. 7 та 280 КУпАП (розгляд лише в межах протоколу).
  5. ТЦК не довів, що порушення сталися саме з вини особи, яка відповідає за ведення військового обліку у ПрАТ.

Отже, суд скасував постанову №466/1 від 12.03.2025 про притягнення до адміністративної відповідальності за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП та закрив справу про адміністративне правопорушення.

***

Судової практики за порушення правил ведення військового обліку наразі ми практично не маємо. Тому коментована справа має таке велике значення.

Ще раз звертаємо вашу увагу на таке порушення, як вимога Порядку №1487 в частині необхідності щороку до 1 жовтня визначити потребу в підвищенні кваліфікації працівників, відповідальних за ведення військового обліку, та укласти відповідний договір із закладами освіти, що провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників і мають ліцензії на відповідну діяльність за програмами підготовки:

  • відповідна норма (п. 12 Порядку №1487) набрала чинності лише з 05 січня 2023 р.;
  • підвищення кваліфікації осіб, відповідальних за ведення військового обліку, здійснюється не рідше одного разу на п’ять років;
  • професійний стандарт «Інспектор з військового обліку»  затверджений лише 10.12.2024 р. №1/12-24 наказом громадської організації «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління» (ЄДРПОУ 39826738) «Про затвердження проєкту професійного стандарту Інспектор з військового обліку»;
  • список ліцензованих навчальних закладів, які підвищують кваліфікацію з військового обліку у 2025 р., було вже нами наведено за посиланням.

Таким чином, на нашу думку, притягувати до адмінвідповідальності ТЦК та СП не можуть раніше, ніж через 5 років з дати набрання чинності Порядком №1487, тобто не раніше 05.01.2028 р.

Водночас у коментованій нами справі ПрАТ уклало договір щодо підвищення кваліфікації з ведення військового обліку ще до прийняття постанови про притягнення начальника відділу кадрів до адмінвідповідальності за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП. Тож суд поклав в основу свого рішення саме цей факт.

Для можливості найбільш успішного захисту посадової особи підприємств надаємо на прикладі коментованої нами справи зразок заперечень (можна використати як примірну форму або для суду, або відповіді на акт/протокол ТЦК) і алгоритм захисту відповідальної особи за ведення військового обліку на підприємстві.

Зразок заперечень (Завантажити >>)

 

Алгоритм захисту особи, відповідальної за ведення військового обліку на підприємстві, при перевірці органами ТЦК та СП

Перед перевіркою

  1. Наказ про призначення відповідальної особи – зберігати в актуальному стані.
  2. Положення про військовий облік на підприємстві – затвердити або оновити.
  3. Перелік військовозобов’язаних, призовників, резервістів – перевірити.
  4. Журнал обліку перевірок і звірок – вести постійно.
  5. Копія графіка звіряння (з міськради/РДА) – мати в наявності; якщо підприємства немає у графіку, зробити службову довідку про це.

Під час перевірки

  1. Уточнити підставу перевірки та пред’явлення направлення/посвідчення перевіряльників.
  2. Вести акт перевірки у двох примірниках – із зауваженнями.
  3. У зауваженнях зазначити, що:
  • підприємство не включено до графіка звірки;
  • навчання організовано / триває;
  • порушення усуваються.

Після перевірки

  1. Надати лист-повідомлення про усунення порушень.
  2. Якщо складено протокол – подати письмові пояснення із посиланням на п. 12 Порядку №1487.
  3. Зберегти усі докази направлення на навчання (платіж, договір, програма).
  4. Якщо накладено штраф – оскаржити постанову до суду протягом 10 днів (ст. 289 КУпАП).
  5. У суді наполягати, що:
  • обов’язок укладення договору про навчання лежить на підприємстві;
  • вина не доведена;
  • порушення не входили до протоколу;
  • підприємство не включене до графіка звіряння.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»