
Спочатку – найголовніше:
- Підвищення кваліфікації відповідальної особи з питань військового обліку не є новою вимогою, але саме з січня 2023 року Порядок №1487 поклав обов’язок визначати потребу в підвищенні кваліфікації на роботодавців;
- Проходити підвищення кваліфікації потрібно не рідше ніж раз на п’ять років, причому відлік п’ятирічного строку починається з моменту призначення особи відповідальною за ведення військового обліку. Якщо в такої особи вже є сертифікат, то наступне підвищення кваліфікації їй треба пройти через 5 років після попереднього;
- Сама по собі тільки відсутність сертифікату у відповідальної особи не є підставою для штрафу, якщо облік ведеться належно, а порушення не призвело до фактичних недоліків у роботі, які виявили перевіряльники. Але на практиці ТЦК знаходить одразу декілька причин для штрафу, серед яких вписують і відсутність сертифікату;
- Щороку роботодавець має визначити, хто в наступному році має пройти підвищення кваліфікації (або вирішити, що потреби у цьому немає). Чи несе керівник відповідальність за те, що призначений працівник не пройшов підвищення кваліфікації – питання спірне;
- Як наслідок – питання про те, кого саме може оштрафувати ТЦК за не проходження працівником підвищення кваліфікації (керівника чи працівника) теж залишається спірним. На практиці у різних справах суди по-різному визначають суб’єкта відповідальності;
- Оплата підвищення кваліфікації не врегульоване належним чином. Формально обов’язок організації навчання покладено на підприємство, однак питання, за чий кошт оплачувати курси, досі є дискусійним і потребує уточнення у нормативних актах.
А тепер розглянемо усі ці (і не тільки) моменти більш докладно.
Чи дійсно підвищення кваліфікації це нова тема для запитань?
Інколи у кадровиків, роботодавців та бухгалтерів може скластися враження, що обов’язок щодо підвищення кваліфікації виник лише у 2023 році з появою Порядку №1487. Але це не так. Питання підвищення кваліфікації з військового обліку порушувалося ще в Постанові №921 від 07.12.2016 року, яка втратила чинність у 2023 році з набуттям чинності нової Постанови №1487.
Щоправда, в Постанові №921 не йшлося про обов’язок підприємства визначати потребу в підвищенні кваліфікації, як і не встановлювався обов’язок проходити таке підвищення раз на п’ять років.
Там зазначалось таке:
"Утримання та забезпечення підвищення кваліфікації зазначених осіб здійснюється за кошт підприємств, установ та організацій.
Міноборони через Генеральний штаб Збройних Сил з метою забезпечення функціонування системи військового обліку на підставі результатів аналізу звітних даних, проведених заходів та перевірок стану військового обліку розробляє та подає щороку до 1 березня КМУ інформацію про стан військового обліку за минулий рік разом із планом перевірки стану військового обліку. Крім того, визначаються завдання з методологічного, методичного і наукового забезпечення військового обліку, підвищення кваліфікації посадових осіб, відповідальних за організацію військового обліку".
Тобто раніше, до 2023 року про методологічне та наукове забезпечення осіб, які ведуть військовий облік, а також про підвищення їх кваліфікації, мало дбати Міноборони.
Однак з ухваленням Порядку №1487 ці обов’язки перекинули на підприємства.
У п. 12 Порядку №1487 зазначається, що підприємства щороку до 1 жовтня визначають потребу в підвищенні кваліфікації відповідальних осіб за ведення військового обліку.
Тому з 2023 року підвищення кваліфікації осіб здійснюється:
- не рідше одного разу на п’ять років;
- на договірних засадах закладами освіти, що провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників та мають ліцензії на відповідну діяльність за програмами підготовки. Ці заклади освіти кожні два роки погоджують з Генеральним штабом Збройних Сил програми підготовки.
Увага!
Які саме начальні заклади мають у 2025 році ліцензії для проведення навчання з підвищення кваліфікації працівників з питань військового обліку та узгодили програму з Генштабом?
Офіційний перелік з 11 закладів освіти, який надав Генштаб ЗСУ на запит редакції «Дебет-Кредит» – за посиланням.
Які кваліфікаційні вимоги до інспектора з військового обліку
Особи, відповідальні за ведення військового обліку, повинні відповідати кваліфікаційним вимогам, визначеним для інспектора з військового обліку відповідно до національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій».
Зверніть увагу на Професійний стандарт «Інспектор з військового обліку» (завантажити >>):
Мета діяльності за професією.
Організація та ведення персонального та/або персонально-первинного військового обліку, оформлення бронювання військовозобов’язаних, фіксації, накопичення та аналізу інформації за військово-обліковими ознаками, здійснення заходів із забезпечення виконання встановлених правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, що працюють в державних органах, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях незалежно від підпорядкування та форм власності.
Назва (назви) документа (документів), що підтверджує (підтверджують) професійну кваліфікацію особи.
1. Диплом молодшого бакалавра (молодшого спеціаліста) із записом про присвоєння професійної кваліфікації «Інспектор з військового обліку».
2. Сертифікат про присвоєння/підтвердження професійної кваліфікації «Інспектор з військового обліку».
3. Сертифікат про присвоєння/підтвердження професійної кваліфікації «Старший інспектор з військового обліку».
4. Інший документ, визначений законодавством, який засвідчує присвоєння/підтвердження професійної кваліфікації «Інспектор з військового обліку».
5. Інший документ, визначений законодавством, який засвідчує присвоєння/підтвердження професійної кваліфікації «Старший інспектор з військового обліку».
Втім, коли у 2023 році питання військового обліку на підприємствах постало гостро, нікого не цікавило, чи є у працівника, який веде військовий облік, якась спеціальна освіта! Всіх цікавило, щоб цей облік здійснювався взагалі та відповідно до нових вимог!
А професійний стандарт, процитований вище, з'явився лише в грудні 2024 року. І саме з нього ми дізналися, що, виявляється, інспектору з військового обліку потрібна професійна освіта і диплом державного зразка.
Зверніть увагу: Порядок №1487 й досі говорить тільки про підвищення кваліфікації і не говорить про наявність спеціальної освіти. Що, звісно, дивно, адже як можна підвищити кваліфікацію, якщо не було первинної освіти з військового обліку? Але ось так.
І саме тому на підприємствах ще до 2028 року (протягом 5 років із набрання чинності Порядку №1487) можна буде зустріти осіб, які ведуть військовий облік без диплома (сертифіката) про відповідну освіту. І це не суперечить Порядоку №1487!
Чи буде штраф ТЦК за відсутність сертифіката у відповідальної особи з ведення військового обліку?
Питання «Чи є у вас сертифікат?» сьогодні лунає звідусіль і посилює тривожність серед кадровиків, бухгалтерів та їх керівників.
Як свідчить практика, якщо військовий облік ведеться і він в ідеальному стані, то, як правило, за відсутність сертифіката навіть зауважень в акті не пишуть. Але винятки, звісно, трапляються.
Автор статті провела своє «дослідження» цього питання. До вашої уваги — коментарі із соцмереж, як то кажуть, «без купюр».
Як показує судова практика, є факти накладання штрафів від ТЦК, але не можна сказати, що лише за відсутність сертифіката. В таких випадках, як правило, одразу декілька порушень і відсутність сертифіката — лише одне з них!
На думку автора, якщо на підприємстві військовий облік ведеться належним чином, але під час перевірки вас оштрафували лише через відсутність сертифіката про підвищення кваліфікації, — не зволікайте і звертайтеся до суду. Такі дії контролюючих органів є неправомірними.
Чому? Тому що вимога щодо обов’язкового підвищення кваліфікації раз на п’ять років з’явилася лише у 2023 році. Отже, для осіб, які були призначені відповідальними за ведення військового обліку до 2023 року (до набрання чинності Порядку №1487) або у 2023 році, п’ятирічний строк спливатиме тільки у 2028 році. І у вас є цілих п'ять років, щоб отримати той сертифікат і не отримати штраф за його відсутність (звісно, якщо військовий облік на підприємстві ведеться ідеально).
До речі, якщо відповідальну особу було призначено лише у 2025 році, то відлік цього строку починається з моменту призначення – тобто з 2025 року. Тож такій особі потрібно буде пройти підвищення кваліфікації не пізніше 2030 року.
Кого штрафують? Керівника чи відповідальну особу
Звернімось до судової практики і розглянемо дві ситуації. У першій штраф було накладено на особу, відповідальну за ведення військового обліку на підприємстві (кадровика), а у другому — на керівника підприємства.
Судова практика. Перша ситуація — штраф на кадровика
11 вересня 2025 року Олександрівський районний суд м. Запоріжжя ухвалив рішення у справі №331/2715/25, яким повністю задовольнив позов начальниці відділу кадрів ПрАТ «Запорізький асфальтобетонний завод» до ТЦК та СП.
Кадровика оштрафували на 34 000 грн за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП, звинувативши у порушенні вимог Порядку №1487. Підставою для складання протоколу став акт перевірки, де ТЦК та СП зазначив такі порушення:
- відсутність підвищення кваліфікації у відповідальної за військовий облік особи;
- непроведення звірки списків військовозобов’язаних за 2024 рік.
Проте позивачка довела, що підвищення кваліфікації вже розпочато.
У цій ситуації суд установив, що підвищення кваліфікації організовує підприємство, а не конкретний працівник (п. 12 Порядку №1487). Саме керівник своїм наказом повинен щороку до 1 жовтня визначати потребу у навчанні відповідальних осіб. А ще керівник, як представник роботодавця, повинен укладати договори із закладами освіти, які мають відповідну ліцензію.
Судова практика. Друга ситуація — штраф на керівника
29 липня 2025 року Центрально-Міський районний суд м. Кривого Рогу ухвалив рішення у справі №216/962/25, яким задовольнив позов керівника ТОВ «СПЕЦСПЛАВ».
За результатами перевірки складено Акт №39, в якому зазначено, що під час перевірки були виявлені наступні порушення:
- в порушення вимог пункту 13 Порядку, повідомлення про призначення керівника та особи, відповідальної за організацію та ведення військового обліку до ІНФОРМАЦІЯ_1 не відпрацьоване;
- заходи, які зазначені в річному плані роботи з питань ведення військового обліку і бронювання, не відпрацьовуються;
- в порушення вимог пункту 34 Порядку, журнал обліку результатів перевірки стану військового обліку, звіряння облікових даних з даними районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів) не ведеться;
- в порушення вимог пункту 40 Порядку відомість оперативного обліку не зареєстрована в службі діловодства;
- відомість оперативного обліку відпрацьована з порушенням вимог додатка 12 Порядку (інформація не повна, не актуальна і не достовірна);
- в порушення вимог пункту 40 Порядку списки персонального військового обліку не зареєстровані в службі діловодства;
- списки персонального військового обліку відпрацьовані з порушенням вимог додатка 5 Порядку (інформація не повна, не актуальна і не достовірна);
- планувальні документи за минулі роки відсутні (облік не вівся);
- в порушення вимог пункту 12 Порядку посадова особа, яка відповідає за ведення військового обліку на підприємстві, не проходила підвищення кваліфікації;
- в порушення пункту 19 Порядку відсутні правила військового обліку.
Як бачимо, у цій ситуації маємо цілий «букет» порушень порушень.
Було складено протокол у відношенні керівника ТОВ «СПЕЦСПЛАВ», який допустив порушення ведення військового обліку на підприємстві. Підтверджено, що на підприємстві є посадова особа, яка відповідає за ведення військового обліку та яка не пройшла підвищення кваліфікації згідно з вимогами постанови КМУ.
Але суд в цій справі дотримувався іншої позиції (ніж у попередній справі) щодо того, кого слід було оштрафувати.
Під час розгляду справи встановлено, що відповідальною особою за ведення військового обліку і бронювання у ТОВ «СПЕЦСПЛАВ» є посадова особа – інспектор з кадрів, що підтверджується інформацією, зазначеною у самому Акті перевірки, повідомленням ТОВ «СПЕЦСПЛАВ» про призначення відповідальних за організацію та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, не заперечувалось представником відповідача та свідком.
Тому суб'єктом правопорушення є саме посадова особа підприємства, яка є відповідальною за організацію ведення військового обліку.
Важливо! Стверджувати, що ТЦК зовсім не цікавляться сертифікатами, — несправедливо, бо судова практика підтверджує, що під час перевірок таку інформацію вимагають. Проте на практиці немає чіткого розуміння, кого саме слід притягати до відповідальності: керівника чи працівника, який веде військовий облік. І йдеться поки що про рішення регіональних судів, а отже, необхідне узагальнююче судове рішення.
Наостанок — питання із зірочкою
Водночас залишається відкритим і доволі проблемним питання: хто саме має оплачувати навчання – керівник підприємства чи відповідальна особа?
- Якщо оплачує керівник (підприємство), виникає ризик, адже сертифікати є іменними, тобто видаються на конкретну особу. Якщо такий працівник звільниться, керівнику доведеться призначати нову відповідальну особу і знову оплачувати навчання.
- Якщо оплачує сам працівник із власної кишені – то навряд чи за таких умов бухгалтери чи кадровики будуть погоджуватися вести ще й військовий облік на підприємстві.
На практиці оплачує навчання зазвичай підприємство, беручи на себе ризики повторного отримання і оплати сертифікату, якщо працівник звільниться.
Тож на думку автора, питання залишається дискусійним і потребує врегулювання на рівні нормативних актів.