
Лист Державної служби України з питань праці від 19.03.2025 №429/2.3/2.1-ЗВ-25а (Витяг)
Департамент з питань праці Державної служби України з питань праці розглянув в межах повноважень [...] запит на інформацію [...] та повідомляє.
<...>
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 N 96 (далі - Положення), Держпраці є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику, зокрема з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.
Згідно з підпунктом 6 пункту 4 Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.
Інформуємо, що згідно із частиною першою статті 21 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов'язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов'язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Порядок оформлення трудового договору з працівником визначений статтею 24 КЗпП України.
Частиною четвертою зазначеної статті встановлено, що працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням роботодавця, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
При трудовому договорі роботодавець і працівник зобов'язані дотримуватися законодавства про працю, у тому числі про охорону праці.
Трудові відносини мають місце, якщо:
- особа виконує роботу за певною професією, посадою, має певні посадові обов'язки;
- виконує роботи за основним видом діяльності суб'єкта господарювання;
- від особи вимагається наявність освіти, певних знань, навиків або навичок;
- особа має виконувати роботу відповідно до певного графіка (визначені час початку і час закінчення робочого дня, зміни, тижня тощо);
- особа наділена організаційно-розпорядчими повноваження, має право приймати рішення або давати вказівки іншим особам, підписувати будь-які документи;
- робота виконується на робочому місці, що вказується замовником та відповідно до вказівок і під контролем такої сторони;
- робота виконується з дотриманням технологічної дисципліни, забезпечення відповідності якості праці та її результатів встановленим вимогам;
- при виконанні роботи особу, що виконує роботу, зобов'язано додержувати правил охорони праці, техніки безпеки, виробничої санітарії, гігієни праці, працювати у виданому або придбаному спецодягу, спецвзутті, користуватися необхідними засобами індивідуального захисту;
- особу, що виконує роботу, зобов'язано утримувати своє робоче місце, а також видані у користування устаткування та пристосування в порядку, чистоті та справному стані, а також додержувати чистоти в цеху (відділі) та на території підприємства, додержувати встановленого порядку зберігання матеріальних цінностей;
- особі, що виконує роботу, надаються дні відпочинку (вихідні, відпустки);
- ведеться облік виконаної працівником роботи (табель обліку робочого часу);
- робота під керівництвом якоїсь особи.
Наявність хоча б однієї з вищевказаних ознак може свідчити про наявність трудових відносин.
Встановлення факту наявності або відсутності порушення законодавства про працю, зокрема з питань незадекларованої праці, можливе виключно в ході проведення заходу державного нагляду (контролю) (далі - захід контролю).
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон).
Згідно з пунктами 1 та 2 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 N 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану" Урядом прийнято рішення припинити проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 N 64 "Про введення воєнного стану в Україні".
За наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов'язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Наказом Міністерства економіки України від 16.06.2023 N 5782 протягом періоду воєнного стану Держпраці дозволено проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю), зокрема з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю з підстав, визначених абзацами четвертим, п'ятим, восьмим та дев'ятим частини першої статті 6 Закону, серед яких відсутній лист профспілкової організації.
Відповідно до абзацу п'ятого частини першої статті 6 Закону підставою для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).
Статтею 5 Закону України "Про звернення громадян" визначено, що звернення може бути усним (викладеним громадянином і записаним посадовою особою на особистому прийомі) чи письмовим, надісланим поштою або переданим громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, якщо ці повноваження оформлені відповідно до чинного законодавства.
У зверненні, зокрема має бути викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.
Враховуючи зазначене, громадянин може звернутись із зверненням до Держпраці щодо порушення відносно нього законодавства про працю, у тому числі з одночасним наданням документів, які він вважає за необхідне.
Разом з тим, відповідно до статті 11 Закону суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов'язаний надавати документи, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону. Роботодавець відповідає за достовірність інформації, що міститься в наданих документах.
Враховуючи вищезазначене, під час проведення заходу контролю інспектором праці досліджуються документи, надані роботодавцем. Проведення заходу контролю на підставі документів, наданих заявником, Законом не передбачено.
Водночас документи надані заявником, можуть бути використані при підготовці до проведення заходу контролю та/або враховані при витребуванні пояснень від посадових осіб роботодавця.
У разі встановлення в ході проведення заходу контролю порушень вимог статей 21 та/або 24 КЗпП України роботодавцю вноситься припис про усунення виявлених порушень.
За порушення законодавства про працю в частині фактичного допуску працівника без оформлення трудових відносин керівник суб'єкта господарювання може бути притягнений до адміністративної (частина третя статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення) та кримінальної (статті 172 - 175 Кримінального кодексу України) відповідальності, на суб'єкта господарювання можуть бути накладені фінансові санкції (частина друга статті 265 КЗпП України).
Відповідно до частини третьої статті 16 Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" у період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені статтею 265 КЗпП України, не застосовуються.
Додатково інформуємо, що згідно з частиною шостою статті 235 КЗпП України при винесенні рішення про оформлення трудових відносин з працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу, у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації (крім випадків виконання робіт чи надання послуг за гіг-контрактом у порядку та на умовах, передбачених Законом України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні"), орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про нарахування та виплату такому працівникові заробітної плати у розмірі не нижче середньої заробітної плати за відповідним видом економічної діяльності у регіоні у відповідному періоді без урахування фактично виплаченої заробітної плати, про нарахування та сплату відповідно до законодавства податку на доходи фізичних осіб та суми єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за встановлений період роботи.
Для встановлення факту трудових відносин в судовому порядку, рекомендовано мати докази, які підтверджують факт того, що працівник дійсно працював на користь роботодавця. Це можуть бути будь-які письмові, фото, відео, аудіо докази, так само, як і покази свідків.
Звертаємо увагу, що листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами, мають лише інформаційний характер та не встановлюють правових норм.
Заступник директора - начальник відділу з питань трудових відносин Вадим БОНДАР