Нагадаємо, що 10 грудня ПриватБанк, Ощадбанк, Райффайзен Банк та Універсал Банк (найбільші банки-емітенти) та дві асоціації - НАБУ й АУБ підписали Меморандум про забезпечення прозорості функціонування ринку платіжних послуг. Він стосується взаємодії банків та фінустанов із клієнтами – фізособами, ФОПами та ФОПами, як частиною групи пов’язаних компаній. Зокрема, заплановано здійснювати перекази клієнтів з врахуванням запровадженого у банку ризик-орієнтованого підходу.
Меморандум викликав хвилю обговорення серед населення. Тож голова НБУ, А. Пишний, надав відповіді на найбільш резонансні питання.
Чи ужорсточує меморандум фінансовий моніторинг та оцінювання клієнта в банках?
Ні. Банки як застосовували ризик-орієнтовний підхід до оцінки клієнтів, а відповідно й рішення про їх обслуговування, так і використовують.
Крім того, успішна реалізація меморандуму, навпаки, може стати кроком до дострокового зняття тимчасового ліміту на вихідні P2P перекази, який вимушені були запровадити в жовтні строком на пів року.
Чи вводить меморандум додаткові обмеження для клієнтів?
Ні. Якщо ви працюєте «вбілу», отримуєте «білу» зарплату або ж можете в інший спосіб документально підтвердити свої доходи чи статки - для вас взагалі нічого не зміниться. Як це не змінилося для вас і в жовтні 2024 року, коли НБУ зробив перший крок до вирішення проблеми з дропами, визначивши загальну рамку для всіх клієнтів.
Ліміти, які зазначені в меморандумі, стосуються ВИКЛЮЧНО клієнтів, які не надали документальне підтвердження своїх доходів, особливо визначених як «високоризикові». По суті, не мають жодних документів! Останніх, за оцінками банків, не більше 1% від усієї клієнтської бази.
Так, всього 1%, але саме вони активно задіяні в мережі «дропів» та є основою цього мільярдного «дроп»-трафіка.
Чи позначиться меморандум на роботі волонтерів?
Ні. Читайте відповідь вище. Банки давно працюють за принципом «знай свого клієнта», у тому числі й клієнтів з волонтерського руху, які просто надають визначений перелік документів на підтвердження своєї діяльності. І все – сплачують та переказують без обмежень з боку банку. Із жовтня до НБУ не надійшло жодної скарги від волонтерських організації щодо впроваджених обмежень.
Чи потрібно зараз клієнтам оновлювати дані про доходи чи приносити якісь довідки в банки?
Ні. Взаємодія з банками продовжується в стандартному режимі. Меморандум не передбачає подання якихось додаткових довідок чи оновлення даних клієнтами. Розумію, що на цьому важливо зупинитися і що це питання може постати, оскільки сьогодні не всі українці можуть особисто прийти до відділення. Насамперед це стосується наших військових, які несуть службу на лінії фронту, та тимчасово переміщених осіб у межах країни. Жодних вимог щодо додаткової ідентифікації Меморандум не містить, адже вона відбулася під час відкриття рахунку.
Чи зменшить меморандум можливості фінансування тіньової економіки?
Так! Ініціатива банків – ніщо інше, як упорядкування всіх процесів та підходів, які вже існують, щоб разом не дати використовувати платіжну інфраструктуру для фінансування незаконної діяльності.
Сьогодні це і ухилення від сплати податків, що вимірюється мільярдами гривень, які рухаються повз державний бюджет. Це фінансування терористичної та диверсійної діяльності, коли через «дроп-центри» росія оплачує підпали та вибухи в наших містах. Це загалом обслуговування тіньової економіки, яка позбавляє Україну величезного ресурсу, потрібного для оборони країни.
Які карткові обмеження запроваджуються за Меморандумом?
За Меморандумом надавачі платіжних послуг зобов’язуються здійснювати перекази клієнтів з урахуванням упровадженого в банку ризик-орієнтованого підходу. Це означатиме, що банки не встановлюватимуть ліміти на операції клієнтів з підтвердженими джерелами доходів (зокрема, зарплатних клієнтів та інших клієнтів з підтвердженими доходами), а також волонтерів, ідентифікованих надавачем платіжних послуг згідно з вимогами постанови НБУ від 24.02.2022 №18.
Якщо ж документально підтвердженого доходу немає, то банки зобов’язуються встановити ліміти (поширюватимуться на перекази за реквізитами IBAN) на операції:
- з 01.02.2025 – для клієнтів «високого» рівня ризику встановлювати ліміт в сумі до 50 тис. грн/міс;
- для клієнтів «середнього» та «низького» рівнів ризику – відповідно до лімітів та строків поетапної реалізації:
- з 01.02.2025 – в сумі до 150 тис. грн/міс;
- з 01.06.2025 – в сумі до 100 тис. грн/міс.
Ліміти не включатимуть операції з переказу коштів між двома рахунками, які клієнт відкрив в одному банку. За наявності документально підтверджених доходів клієнта, що перевищують установлений на дату ліміт, банки здійснюватимуть перекази в межах підтвердженого доходу.
Крім того, клієнт під час обслуговування має право звернутися до надавача платіжних послуг-учасника Меморандуму із запитом для підвищення встановленого ліміту з обов’язковим наданням документального підтвердження коштів.