У Верховній Раді зареєстровано проект Закону №2682 "Про страйки та локаути". Його авторами є Г. Третьякова та ще кілька нардепів зі "Слуг народу".
Цей Закон визначатиме організаційно-правові засади та гарантії здійснення працівниками конституційного права на страйк.
Зокрема, пропонується прибрати з українського правового поля процедуру колективного трудового спору та Національну службу посередництва і примирення, існування яких фактично спрямована на витрачання бюджетних коштів з єдиною метою перешкоджання здійснення конституційного права громадян на страйк.
Натомість пропонується введення страйкової процедури, що складатиметься з:
- висування вимог;
- переговорів;
- попередження про страйк;
- страйку;
- припинення страйку.
Висування вимог здійснюватиметься шляхом збору підписів більш як половини працівників підприємства або його підрозділу. Також вимоги може висунути профспілка, що об’єднує більшість працівників підприємства чи його підрозділу.
Мінімальний строк від висування вимог до страйку має становити 15 днів (як в Польщі і вдвічі більше, ніж у Швеції і Словенії). Якщо вимоги стосуються виплати заборгованої зарплати та невиконання колективного договору, строк скорочується до 5 днів.
Переговори будуть вестися у формі, обраній сторонами протягом всієї страйкової процедури.
Якщо за 5 днів до страйку сторони не досягли консенсусу, представники працівників будуть зобов’язані направити попередження про страйк місцевим органам державної влади та самоврядування.
Увесь час з моменту отримання повідомлення і до моменту початку страйку роботодавець може зупинити роботу підприємства за погодженням з представниками працівників.
З моменту початку страйку працівники мають право не виконувати роботу повністю або частково, не виходити на роботу, в робочий час брати участь у масових заходах, бойкотах та блокаді.
Водночас роботодавець буде наділений правом через суд обмежити здійснення працівниками права на страйк як в цілому, так і окремо блокування працівниками відвантаження продукції.
Крім того, у разі порушення працівниками встановленої Законом процедури роботодавець матиме право на відшкодування втрат, понесених від незаконного страйку.
Якщо ж страйк є законним, він є форс-мажорною обставиною для роботодавця за його зобов’язаннями, а сам роботодавець має право на отримання страхових виплат, якщо убезпечив свої страйкові ризики.
Страйк припинятиметься представниками працівників у односторонньому порядку або на підставі угоди про виконання вимог страйку.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня наступного за днем його опублікування.