
Постанова КМУ від 15.04.2025 р. № 436 про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. №76 набере чинності з дати її опублікування. Про це ми обов’язково повідомимо окремо!
Але перед тим як перейти до аналізу нового Порядку, яким доповнюють Постанову №76, зазначимо, що знайомий нам Порядок №76, за яким ми бронюємо нині більшість працівників, теж зазнає змін. Ось вони.
Зменшення кількості військовозобов’язаних
У старому Порядку №76 вкотре зменшують загальну чисельність для бронювання працівників.
До п. 12 Порядку бронювання військовозобов’язаних внесуть зміни, за якими не враховуватимуться у загальній кількості для бронювання військовозобов’язані, які перебувають на військовому обліку в СБУ, розвідувальних органах України .
Тобто після того як зміни набудуть чинності, у загальній кількості військовозобов’язаних для бронювання не будемо враховувати:
- військовозобов’язаних жінок;
- військовозобов’язаних, заброньованих за іншими підприємствами, установами, організаціями;
- військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, розвідувальних органах України. (нове)
Новий Порядок бронювання для військовозобов’язаних СБУ та розвідки
Після внесення змін матимемо в Постанові №76 два Порядки бронювання:
- Порядок бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час;
- Порядок бронювання військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в Службі безпеки, розвідувальних органах України, на період мобілізації та на воєнний час.
Є великі шанси, що для того щоб їх розрізняти, новий Порядок скорочено називатимуть Порядок №76 - СБУ. Тим паче, що обидва порядки будуть не лише затверджені однією постановою, а й матимуть багато спільного, крім:
У новому Порядку №76 - СБУ не передбачено можливості бронювати працівників через портал Дія!
Новий Порядок визначатиме механізм бронювання військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, розвідувальних органах України:
- в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро, ДБР тощо;
- на підприємствах, які визначено критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період (далі – критично важливі підприємства);
- на підприємствах, які визначено критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі – критично важливі установи);
- у спеціалізованих установах ООН, міжнародних судових органах, міжнародних та неурядових організаціях та установах;
- в операторах протимінної діяльності, які проводять розмінування (гуманітарне розмінування) відповідно до законодавства.
Тобто на цей Порядок також треба звернути увагу ЮО, яких визначено критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення! Якщо у вас працюють військовозобов’язані, які перебувають на військовому обліку в СБУ та розвідувальних органах, новий Порядок саме для вас. Таких працівників не можна буде бронювати за звичайним Порядком №76, але взагалі вони підлягають бронюванню. Тепер для цього будуть встановлені спеціальні правила.
Яку кількість можна буде бронювати?
У Порядку №76 - СБУ не зазначається кількість військовозобов’язаних, яких можна бронювати, бо це зроблено у добре знайомому нам Порядку бронювання військовозобов’язаних. Тобто в ньому ви не знайдете ані цифри 50%, ані 100% тощо.
КМУ обрав новий підхід до визначення квоти. У п. 4 Порядку №76 - СБУ зазначено, що кількість військовозобов’язаних, які можуть бути заброньовані, визначатимуть СБУ, розвідувальні органи України, в яких такі військовозобов’язані перебувають на військовому обліку.
Процедура бронювання
Бронювання військовозобов’язаних за Порядком №76 - СБУ здійснюватиметься згідно з рішенням Мінекономіки за списками військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання.
Бронювати військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ та розвідувальних органах, буде можливо незалежно від:
- військового звання;
- віку;
- військово-облікової спеціальності.
Для бронювання військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, розвідувальних органах України, критично важливі підприємства та критично важливі установи подають на погодження СБУ, розвідувальним органам:
- списки у паперовому або електронному вигляді за формою згідно з додатком 1 до нового Порядку,
- відповідне обґрунтування.
В обґрунтуванні зазначатиметься інформація про:
- саме критично важливе підприємство, критично важливу установу, спеціалізовану установу, оператора протимінної діяльності;
- дату прийняття і номер рішення про визначення підприємства, установи, організації критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період;
- дату прийняття і номер рішення про визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Отже, кого забронювати, а кого – ні, вирішуватиме не стільки роботодавець, скільки органи, в яких наші розвідники і спецслужбовці перебувають на військовому обліку. Завдання роботодавця – подати списки тих, хто йому критично потрібний, а завдання СБУ та розвідки – вибрати тих, хто наразі потрібний їм.
Ключові строки процедури бронювання
Ключові строки Порядку бронювання військовозобов’язаних СБУ | ||
1 | Не більш як 5 робочих днів | З метою погодження списки, подані в паперовій або в електронній формі, розглядаються СБУ, розвідувальним органом |
2 | Не більш як 5 робочих днів з дня отримання Списків, погоджених СБУ або розвідкою | На прийняття рішення Мінекономіки про бронювання військовозобов’язаних |
3 | У триденний строк з дня отримання рішення Мінекономіки | СБУ, розвідувальний орган надсилає витяг із цього рішення (за формою згідно з додатком 2 до нового Порядку) роботодавцю на кожного заброньованого працівника окремо |
4 | Не більш як 5 робочих днів з дня отримання рішення Мінекономіки | Зарахування підрозділом Центрального управління та/або регіональним органом СБУ, відповідним підрозділом розвідувального органу військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік |
5 | У п’ятиденний строк | З дня прийняття рішення Мінекономіки про анулювання відстрочки роботодавці вилучають у працівника витяг |
Витяг про бронювання військовозобов’язаного повертається!
Відповідно до п. 7 Порядку бронювання військовозобов’язаних СБУ, витяг, засвідчений підписом особи, уповноваженої керівником СБУ, розвідувального органу України, та скріплений печаткою СБУ, розвідувального органу України, є документом, що підтверджує надання військовозобов’язаному відстрочки.
Форма витягу міститься у додатку 2 до Порядку №76 - СБУ.
Роботодавці видають військовозобов’язаному працівнику витяг із зазначеного рішення Мінекономіки під розпис у відомості видачі бланків спеціального військового обліку.
Форму відомості, яку потрібно буде вести роботодавцям, затверджено додатком 3 до Порядку №76 - СБУ.
Строк дії бронювання
У рішенні Мінекономіки зазначатиметься строк дії відстрочки.
Строк надання броні не може перевищувати:
- 12 місяців – для військовозобов’язаних критично важливих підприємств для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності;
- 12 місяців – для військовозобов’язаних в операторах протимінної діяльності, які проводять розмінування (гуманітарне розмінування);
- строку дії контракту (договору) на постачання товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань, для військовозобов’язаних, на підприємствах, визначених критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил та інших військових формувань
Анулювання відстрочки (броні)
Надана відстрочка підлягатиме анулюванню у разі:
- закінчення строку її дії;
- позбавлення підприємства, установи, організації статусу критично важливого;
- завершення критично важливим підприємством виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань;
- ліквідації підприємства, установи;
- звільнення військовозобов’язаного;
- тимчасового припинення дії трудового договору військовозобов’язаного з підприємством, установою;
- обґрунтованого подання керівника підприємства, установи;
- надання відстрочки з інших причин, визначених статтею 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»;
- невиконання оператором протимінної діяльності протягом шести місяців робіт з розмінування (гуманітарного розмінування).
Щодо надання відстрочки з інших причин. Надана військовозобов’язаному рішенням Мінекономіки бронь, строк дії якої не закінчився, вважається анульованою з дня прийняття Мінекономіки іншого рішення про надання відстрочки для такого військовозобов’язаного.