23 листопада ВРУ було одержано доопрацьований Комітетом Проект Закону №2683 «Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення», метою якого є трансформація системи пенсійного забезпечення громадян України шляхом створення додаткової опори – обов’язкової накопичувальної системи, яка дозволить здійснювати громадянам додаткові індивідуальні пенсійні накопичення на старість. З текстом доопрацьованого проекту закону можна ознайомитись за посиланням.
Накопичувальне пенсійне страхування – накопичення пенсійних коштів за договором страхування, що сплачуються учасником системи загальнообов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення до досягнення ним пенсійного віку авторизованій страховій організації.
Зараз всі громадяни України мають можливість забезпечити виплату їм пенсій шляхом сплати ЄСВ та формування страхового стажу. Паралельно в Україні існує і недержавне пенсійне страхування – це складова, хоча і не обов’язкова, накопичувального пенсійного забезпечення. Ці правила планують оновити.
Зокрема, Закон про ЄСВ буде регулювати обов’язкову сплату не лише ЄСВ, а і додаткового накопичувального внеску до системи накопичувального пенсійного забезпечення.
Прийняття нового закону має на меті надати громадянам України вже з 1 січня 2023 року можливість формувати обов’язкові особисті пенсійні накопичення, за рахунок яких вони у майбутньому одержать додаткове, до їх пенсій із солідарної системи, джерело пенсійних виплат, що певною мірою покращить їх забезпечення у старості.
Законопроект передбачає також внесення змін до цілого ряду законодавчих актів щодо приведення їх норм у відповідність до запропонованої концепції обов’язкової накопичувальної пенсійної системи.
При цьому у проекті закону визначено, що накопичувальні внески до системи загальнообов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення будуть сплачуватись з 01 січня 2023 року.
А платниками накопичувального внеску, як і ЄСВ, будуть роботодавці (обов’язково) та працівники і самозайняті особи (ФОП, фізособи, які здійснюють незалежну професійну діяльність, члени фермерських господарств) – на добровільних засадах.
Розмір накопичувального внеску
Базою нарахування накопичувальних внесків будуть доходи учасника накопичувальної системи, одержані у формі заробітної плати (грошового забезпечення), інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які виплачуються учаснику накопичувальної системи у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами, на які нараховується ЄСВ. Для самозайнятих осіб базою буде їх оподаткований дохід.
До такої бази ставка накопичувального внеску становитиме:
для роботодавців:
- 1% від розміру заробітної плати працівників у 2023 році;
- 1,5 % – у 2024 році;
- 2 % – у 2025 році та в наступних роках.
Але передбачається, що держава теж буде фінансувати такі внески – на паритетних засадах за рахунок коштів Державного бюджету України – в межах 3 відсотків від розміру середньої заробітної плати за одного учасника системи загальнообов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення на рік.
До речі, згідно інформації на офіційному сайті, 26 листопада Верховною Радою було отримано і проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо функціонування системи загальнообов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення. Однак тексту цього проекту на сайті ВРУ наразі немає.
Такі ж умови державного співфінансування пропонуються також для участі в системі для фізичних-осіб підприємців та самозайнятих осіб, яка є добровільною.
Також у Законі встановлюється, що кошти накопичувальної системи є власністю учасників системи у розмірі, накопиченому на їх індивідуальних накопичувальних пенсійних рахунках, а у випадку смерті особи право власності на пенсійні заощадження переходять до її спадкоємців.
Перехідний період
Законопроектом запропонована комбінована модель функціонування системи накопичувального пенсійного забезпечення, яка передбачає акумулювання внесків в уповноваженому пенсійному фонді, створеному державою, на період до 31.12.2025 року – перехідний період. Після проходження періоду становлення системи (перехідного періоду) – з 01.01.2026 року починає діяти децентралізована модель функціонування накопичувальної пенсійної системи з можливістю для учасників системи самостійно обирати недержавний пенсійний фонд, в якому вони будуть формувати свої пенсійні накопичення.
Облік учасників накопичувальної пенсійної системи у недержавних пенсійних фондах будуть здійснювати авторизовані адміністратори недержавних пенсійних фондів.
Захист від інфляції
Пенсійні накопичення учасників пенсійних фондів зберігаються від знецінення та інфляційного впливу за рахунок їх інвестування в переважно консервативні фінансові інструменти. Інвестиційна обмеження щодо інвестування пенсійних накопичень визначені Законопроектом виходячи з консервативної інвестиційної стратегії.
Додатковою системою гарантій збереження пенсійних накопичень у системі накопичувального пенсійного забезпечення є жорсткі вимоги щодо допуску до роботи в системі та контролю за діяльністю суб’єктів, які обслуговують кошти учасників цієї системи, з боку державних регуляторів, які встановлені Законопроектом.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!