• Посилання скопійовано

Оскарження недоїмки з ЄСВ з 9 листопада: аналіз нового порядку

Недоїмка, тобто, недоплата з ЄСВ, може з’явитися у кожного суб’єкта господарювання, як у роботодавця, так і у самозайнятої фізособи. Нараховують недоїмку податківці, але це не означає, що платники завжди згодні з її сумою або з штрафами та пенею, які вона спричиняє. Як оскаржити цю суму по-новому, читайте далі

Оскарження недоїмки з ЄСВ з 9 листопада: аналіз нового порядку

Про те, що з 9 листопада 2021 року оскаржувати в ДПС суми недоїмки з ЄСВ, а також штрафи та пеню, які вона спричиняє, ми будемо за новим порядком, повідомлялося раніше.

Мінфін наказом від 30.08.2021 р. №489 (зареєстрований в Міністерстві юстиції 13.10.2021 р. за №1341/36963) виклав у новій редакції:

  • Порядок розгляду контролюючими органами скарг на вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу;
  • форму Рішення про залишення скарги без розгляду (додаток 1 до Порядку);
  • форму Рішення про результати розгляду скарги (додаток 2 до Порядку).

Цей наказ набере чинності через 10 днів з дня його офіційного опублікування. Наказ було опубліковано в Офіційному віснику №82 від 29.10.2021 р. Відповідно зміни запрацюють з 9 листопада.

Йдеться про процедуру так званого адміністративного оскарження – одного з двох варіантів оскарження рішень податківців, передбачених ПКУ. Це досудовий варіант вирішення спору, другий варіант, як ви пам’ятаєте, це судове оскарження.

При цьому слід розуміти, що не підлягають адміністративному оскарженню (і далі про ці випадки ми говорити не будемо!):

  • зобов'язання зі сплати ЄСВ, самостійно визначені платником;
  • вимоги та/або рішення, які вже оскаржувалися, та скарги щодо яких вже були розглянуті згідно з вимогами цього Порядку;
  • вимоги та/або рішення, які оскаржені платником у судовому порядку.

Тобто, повторного оскарження цей Порядок не передбачає. І оскаржувати за ним слід лише рішення податківців, а не звітність з ЄСВ, у якій платник сам визначив суму ЄСВ до сплати (помилки в такій звітності він теж виправляє сам).

 

В яких випадках подається скарга?

Чітко це не зазначено ні в старому Порядку, ні в його новій редакції. Напевно, тому що це досить зрозуміло. Якщо ви отримуєте від податківців інформацію про те, що у вас є недоїмка (недоплата) з ЄСВ, часто одразу із штрафом та пенею, у формі вимоги про сплату, то ви маєте право оскаржити нарахування такої недоїмки, штрафу або пені.

Якщо ви не бажаєте оскаржувати і готові заплатити, то треба пам’ятати: платник ЄСВ зобов'язаний протягом 10 календарних днів з дня надходження вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею (ч. 4 ст. 25 Закону про ЄСВ). 

Якщо платити ви не бажаєте, то таку вимогу можна оскаржити у податковому органі вищого рівня. І в такому випадку ви можете подати скаргу протягом вже згаданих 10 календарних днів з дати отримання вимоги. 

Подання скарги за цим Порядком передбачає початок процедури адміністративного (досудового) оскарження.  

 

Форма скарги

Типової форми скарги, знову ж таки, немає. 

Проте зазначено, що вона може подаватися не лише в паперовому (особисто або рекомендованим листом), а і в електронному вигляді (із дотриманням усіх вимог чинного законодавства, зокрема, щодо підписів таких документів), зокрема, за допомогою Електронного кабінету платника податків. 

І зазначено обов’язкові реквізити, які повинна містити така скарга:

  • повне найменування юридичної особи, прізвище, ім'я, по батькові (за наявності) громадянина або фізичної особи-підприємця, податкову адресу платника єдиного внеску, який подає скаргу. Зверніть увагу: код ЄДРПОУ та ІПН (серія та номер паспорту) з обов’язкових реквізитів зникли ;
  • найменування податкового органу. Тут йдеться саме про той податковий орган, чиє рішення або вимога оскаржуються;
  • реквізити оскаржуваного документа (вимога та/або рішення);
  • підстави, за якими оскаржується вимога та/або рішення, обставини справи, які, на думку платника єдиного внеску, встановлені податковим органом неправильно чи не встановлені взагалі; 
  • обґрунтування незгоди платника єдиного внеску з вимогою та/або рішенням податкового органу з посиланням на норми законодавства;
  • вимоги та клопотання платника єдиного внеску, який подає скаргу;
  • відомості щодо повідомлення податкового органу, вимога та/або рішення якого оскаржується, про подання скарги до апарату ДПС;
  • відомості про оскарження вимоги та/або рішення податкового органу до суду;
  • адресу, на яку потрібно надіслати рішення, прийняте за результатами розгляду скарги;
  • інші документи (розрахунки), на підставі яких визначено суму єдиного внеску, що належить до сплати, або застосовано штрафну санкцію, нараховано пеню;
  • зауваження та пояснення, якщо вони були подані платником єдиного внеску під час перевірки та прийняття вимоги та/або рішення;
  • висновки податкового органу щодо поданих зауважень і пояснень;
  • перелік документів, які додаються до скарги. 

Тобто, перелік інформації, яку обов’язково треба зазначити у скарзі, суттєво – не сказати розширили, скоріше – уточнили. В ній і раніше треба було зазначити суть порушеного питання, прохання чи вимогу. Тепер же треба буде робити це докладно і обґрунтовано.

І не забувайте: платник ЄСВ одночасно з поданням скарги до апарату ДПС зобов'язаний повідомити у паперовій або електронній формі про це податковий орган, який прийняв оскаржувані вимогу та/або рішення. Форми повідомлення також немає, як немає і обов’язкових реквізитів такого документа. Проте в самій скарзі відомості про такий документ обов’язково треба зазначити (що він був поданий, і які його реквізити – дата, номер тощо).

Якщо ці правила не виконати, скарга може залишитися без розгляду!

Апарат ДПС залишає скаргу без розгляду повністю або частково в разі, якщо:

  • скаргу не підписано особою, яка подала скаргу, чи її представником або до скарги не додано належно оформлених та завірених документів, які підтверджують повноваження представника на її підписання;
  • скаргу подано з пропущеним строком для подачі такої скарги;
  • скарга надійшла до податкового органу, який не уповноважений її розглядати;
  • до прийняття рішення по скарзі від платника єдиного внеску, який її подав, надійшла заява про її відкликання (відмова від скарги) повністю чи частково;
  • платник єдиного внеску оскаржив до суду рішення податкового органу;
  • платником єдиного внеску до апарату ДПС раніше було подано скаргу з цього самого питання.

Про залишення скарги без розгляду апарат ДПС повідомляє платника єдиного внеску у письмовій формі згідно з додатком 1 «Рішення про залишення скарги без розгляду» до цього Порядку із зазначенням причин повернення.

 

Строк розгляду скарги

Скарга, як ми вже зазначили вище, розглядатиметься податковим органом вищого, ніж орган, рішення або вимога якого оскаржується, рівня.  Реєстрація скарги відбувається в день її надходження до апарату ДПС.

Днем подання платником єдиного внеску скарги є:

  • при поданні скарги безпосередньо до апарату ДПС – день фактичного отримання скарги ДПС;
  • у разі надсилання скарги відділенням поштового зв'язку – дата отримання відділенням поштового зв'язку від платника єдиного внеску поштового відправлення зі скаргою, яка зазначена відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення поштового відправлення або на конверті;
  • у разі надсилання скарги в електронній формі – день фактичного отримання скарги апаратом ДПС.

У разі відсутності повідомлення про вручення або відбитка календарного штемпеля відділення поштового зв'язку на поштовому відправленні (конверті, бандеролі), що унеможливлює з'ясування дати отримання відділенням поштового зв'язку скарги, днем подання скарги вважається день надходження скарги до апарату ДПС.

Відмова у прийнятті скарги на вимоги та/або рішення, визначена у таких випадках:

  • зобов'зання зі сплати єдиного внеску були самостійно визначені платником єдиного внеску у звіті про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб;
  • аналогічні вимоги про сплату боргу (недоїмки) єдиного внеску та/або рішення про нарахування пені та накладення штрафів оскаржувались та були розглянуті згідно з вимогами цього Порядку;
  • вимоги про сплату боргу (недоїмки) єдиного внеску та/або рішення про нарахування пені та накладення штрафів оскаржені платником у судовому порядку.

Апарат ДПС зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його платнику єдиного внеску протягом 20 календарних днів з дня отримання скарги (до 09.11.2021 р. – 30 календарних днів!) на адресу платника єдиного внеску відділенням поштового зв'язку з повідомленням про вручення або надати йому під розписку.

Вмотивованим є рішення, яке відповідає таким ознакам:

  • зазначені конкретні посилання на статті Закону та інші нормативно-правові акти, на яких воно ґрунтується, з урахуванням матеріалів скарги;
  • по суті вимог чи заперечень платника єдиного внеску апарат ДПС висловив свою позицію.

Рішення надсилається на адресу, зазначену платником єдиного внеску у скарзі, а в разі незазначення такої адреси – на податкову адресу платника єдиного внеску.

Керівник апарату ДПС (його заступник або уповноважена особа) може прийняти рішення про подовження строку розгляду скарги платника єдиного внеску у разі невідповідності з нормами розділу IV цього Порядку, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це платника єдиного внеску до закінчення строку, визначеного для надсилання рішення (ті самі 20 днів, про які ми говорили вище).

Рішення вважається надісланим (наданим) платнику єдиного внеску, якщо його вручено посадовій особі або уповноваженій особі такої особи (фізособі може бути вручено особисто) – під розписку або надіслано листом з повідомленням про вручення на адресу, зазначену в скарзі як адреса, на яку потрібно надіслати рішення за результатами розгляду скарги, а в разі незазначення такої адреси в скарзі – на податкову адресу платника єдиного внеску, або надіслано у порядку, визначеному п. 42.4 ПКУ.

У разі якщо відділення поштового зв'язку не може вручити платнику єдиного внеску рішення у зв’язку з його відсутністю за місцезнаходженням, відмовою отримати рішення, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, рішення вважається врученим платнику податків у день, зазначений відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.

Якщо вмотивоване рішення за скаргою платнику єдиного внеску не надсилається протягом двадцятиденного строку або протягом строку, подовженого за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) податкового органу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника єдиного внеску з дня, наступного за останнім днем закінчення строків!

Скарга вважається також повністю задоволеною на користь платника єдиного внеску, якщо рішення керівника апарату ДПС (його заступника або уповноваженої особи) про продовження строків її розгляду не було надіслано платнику єдиного внеску до закінчення двадцятиденного строку.

У разі якщо останній день зазначених вище строків для прийняття рішення та надання відповіді припадає на вихідний, неробочий або святковий день, останнім днем таких строків вважається перший робочий день, що настає за вихідним, неробочим або святковим днем. 

 

Розгляд скарги і рішення за ним

Апарат ДПС у разі розгляду скарги перевіряє правомірність та обґрунтованість рішення, що оскаржується.

Зверніть увагу! Апарат ДПС має право виправити допущені під час оформлення рішення на скаргу платника єдиного внеску описки чи арифметичні помилки, не змінюючи при цьому суть такого рішення. Виправлення проводиться за допомогою направлення листа платнику єдиного внеску, в якому зазначається зміст виправлених помилок.

Також апарат ДПС  приймає рішення про результати розгляду скарги за формою згідно з додатком 2 «Рішення про результати розгляду скарги» до цього Порядку.

За результатами розгляду скарги апарат ДПС приймає одне з таких рішень:

  1. повністю задовольняє скаргу платника єдиного внеску та скасовує вимогу та/або рішення податкового органу, що оскаржується;
  2. частково задовольняє скаргу платника єдиного внеску та в окремій частині скасовує вимогу та/або рішення податкового органу, що оскаржується;
  3. залишає скаргу без задоволення, а вимогу та/або рішення податкового органу, яке оскаржується, без змін;
  4. збільшує суму єдиного внеску, пені та штрафів, які належать до сплати, або недоїмки, раніше надісланих вимог та/або рішень.

Зверніть увагу! У разі збільшення апаратом ДПС суми єдиного внеску, пені та штрафів, які належать до сплати, або недоїмки раніше надіслані вимоги та/або рішення не відкликаються, а на суму такого збільшення податковим органом надсилається окремо вимога та/або рішення.

Адже копія рішення, прийнятого апаратом ДПС за результатами розгляду скарги платника єдиного внеску, надсилається для виконання до податкових органів, вимоги та/або рішення яких оскаржувалося.

А платник ЄСВ зобов'язаний самостійно сплатити узгоджену в результаті такого розгляду скарги суму недоїмки (суми пені, штрафів) протягом 10 календарних днів після отримання рішення за результатом розгляду скарги.

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/ЄСВ, соціальний захист

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ЄСВ, соціальний захист»