
Ми вже писали, що 21 липня на першому засіданні оновленого РНБО було ухвалено важливе рішення – запровадження мораторію на перевірки бізнесу з боку правоохоронних, митних, податкових та інших контролюючих органів.
Але цей мораторій не стосуватиметься платників з високим рівнем ризиків. Про ці та інші зміни в роботі контролюючих органів ми писали тут та тут. А про те, що мораторій не поширюється на перевірки ТЦК, - ось тут.
Тепер же зʼявилася інформація від Державної митної служби щодо практичного втілення дії мораторію на її перевірки.
Так, документальні перевірки не проводитимуться щодо:
- підприємств, які отримали статус АЕО, адже до таких підприємств вже є високий рівень довіри;
- підприємств, які самостійно усунули виявлені під час доперевірочного аналізу порушення;
- підприємств, які системно працюють та мають низькі ризики порушень митного законодавства, підприємств, що нещодавно розпочали зовнішньоекономічну діяльність;
- підприємств, які знаходяться на тимчасово окупованих територіях або територіях на яких ведуться бойові дії/можливі бойові дії;
- підприємств, які ввозять на митну територію України товари, визнані гуманітарною допомогою.
В умовах реалізації рішення РНБО особливого значення набуває інструмент доперевірочного аналізу, що є складовою пост-митного контролю.
Такий аналіз проводиться після завершення митного оформлення товарів на підставі даних митних декларацій та іншої інформації, що характеризує діяльність підприємства. Саме доперевірочний аналіз дозволяє виявити потенційні порушення без необхідності перевірки.
За його результатами підприємства отримують від митниць повідомлення з викладенням фактів щодо можливих порушень митного або податкового законодавства.
Цей механізм дає можливість суб’єктам зовнішньоекономічної діяльності самостійно усунути виявлені невідповідності ще до початку проведення документальної перевірки. Так, у першому півріччі 2025 року завдяки доперевірочному аналізу підприємства добровільно сплатили 40,1 млн грн митних платежів.
Загалом у першому півріччі 2025 року митниці провели 648 документальних перевірок, з яких лише 37 мали виїзний характер. Решта 611 перевірок здійснено в невиїзному форматі. Загальна сума донарахованих грошових зобов’язань за результатами перевірок становила майже 1,35 млрд грн.