
Військовий облік на підприємстві: все, що потрібно знати бухгалтеру і кадровику
Щоби ведення військового обліку не стало головним болем бухгалтерів і кадровиків, ми підготували надзвичайно корисну добірку найкращих і найпопулярніших матеріалів на цю тему.
Це – ваш надійний путівник по більш як 25 новинам і статтям на сайті «Дебету-Кредиту».
Федерація професійних спілок України розповідає, що до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 (далі – Порядок №1487), внесені зміни постановою КМУ від 16.07.2025 №892, якими зокрема доповнено склад комісій перевірки стану військового обліку в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (далі – комісія), визначений у пункті 84, представниками:
міжрегіональних територіальних органів Держпраці – у межах повноважень; територіальних органів Державної податкової служби (ДПС).
Зокрема питання, які підлягають перевірці комісіями, визначені в додатку 31 до Порядку №1487:
- наявність структурного підрозділу чи посадових осіб, на яких поклали функцію з ведення військового обліку. Перевіряють положення про структурний підрозділ;
- інструкції посадових осіб;
- наказ керівника підприємства, установи та організації про призначення посадових осіб, відповідальних за ведення військового обліку;
- штатний розпис тощо;
- стан методологічного та методичного забезпечення заходів військового обліку;
- стан забезпечення оповіщення та прибуття призовників, військовозобов’язаних та резервістів до відповідних районних / міських територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (далі – ТЦК та СП), органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів;
- порядок взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, прийнятих на роботу / навчання, та в інших випадках, передбачених Порядком №1487;
- стан дотримання встановлених строків повідомлення ТЦК та СП, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів про прийняття на роботу / навчання, звільнення, відрахування із закладів освіти;
- порядок виключення з персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які звільнені з роботи, завершили навчання / відраховані із закладів освіти, та в інших випадках, передбачених Порядком №1487;
- організація, стан обліку й порядок ведення та зберігання документів з питань військового обліку; наявність і стан ведення – журналу обліку результатів перевірки стану військового обліку, звіряння їх облікових даних з даними ТЦК та СП, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів; списків персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі – Списки);
- відомості оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
- повнота, актуальність і достовірність облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів, внесених до Cписків;
- стан дотримання встановлених строків внесення до Cписків змін щодо – прізвища, власного імені та по батькові – за наявності;
- реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон; задекларованого / зареєстрованого місця проживання;
- місця фактичного проживання;
- сімейного стану;
- освіти; місця роботи й посади;
- повідомлення ТЦК та СП, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів про такі зміни; організація планування та здійснення звіряння облікових даних Cписків із записами у військово-облікових документах, а також з обліковими даними, що містяться в картках первинного обліку виконавчих органів сільських, селищних міських рад – наявність і стан виконання відповідного графіка звіряння;
- стан взаємодії з відповідними ТЦК та СП, органами СБУ, підрозділами розвідувальних органів, у яких призовники, військовозобов’язані та резервісти перебувають на військовому обліку, щодо строків і способів звіряння даних Cписків, внесення відповідних змін до них, а також щодо оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
- організація, стан та результати звіряння облікових даних Cписків з обліковими даними відповідних ТЦК та СП, облікових органів СБУ, підрозділів розвідувальних органів – наявність і стан виконання відповідного графіка звіряння;
- стан доведення до призовників, військовозобов’язаних та резервістів Правил військового обліку під особистий підпис під час прийняття на роботу / навчання;
- організація контролю за виконанням призовниками, військовозобов’язаними та резервістами Правил військового обліку та проведення відповідної роз’яснювальної роботи;
- організація та стан бронювання військовозобов’язаних, які працюють на підприємстві, в установі та організації. Перевіряють – обґрунтованість бронювання військовозобов’язаних, а також обсягів такого бронювання;
- наявність переліків посад і професій військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню;
- оформлення документів з питань бронювання;
- порядок зберігання та видачі / анулювання посвідчень про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації;
- наявність звітної документації з питань бронювання військовозобов’язаних;
- наявність Додатка 5 до Податкового розрахунку «Відомості про трудові відносини осіб та період проходження військової служби», передбаченого Порядком заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Мінфіну від 13.01.2015 №4, тощо;
- організація та результати усунення недоліків, виявлених під час попередніх перевірок стану військового обліку.
Як визначено Порядком №1487, міжрегіональні територіальні органи Держпраці у складі комісій перевірки стану військового обліку беруть участь у межах повноважень.
До повноважень Державної служби України з питань праці та її територіальних органів, визначених Положенням про Держпраці, затвердженим постановою КМУ від 11.02.2015 №96 (далі – Положення №96), не віднесено повноважень в частині перевірки стану військового обліку.
Разом з тим, Держпраці та її територіальні органи наділені повноваженнями в частині здійснення нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю. В межах цих повноважень ці органи мають право перевіряти, зокрема подання всіх необхідних документів при прийнятті працівників на роботу, порядок укладення трудових договорів, забезпечення достовірного обліку виконаної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці, виконання роботи особисто працівником тощо.
За результатом роботи у складі комісії перевірки стану військового обліку представник Держпраці не складатиме акт перевірки й не надаватиме припису про усунення порушень.
Але якщо виявлені порушення законодавства про працю призвели до порушення порядку ведення військового обліку, посадовій особі роботодавця загрожує адміністративна відповідальність за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (ст. 210‑1 КУпП). В особливий період штраф становить від 2000 до 3500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто від 34 000 до 59 500 грн.
Відповідно до п. 87 Порядок №1487 посадові особи підприємств, установ та організацій за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію несуть адміністративну відповідальність, зокрема:
за неподання до районних (міських) ТЦК та СП списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць,
за прийняття на роботу призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які не перебувають на військовому обліку,
незабезпечення оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до районного (міського) ТЦК та СП, органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу,
перешкоду їх своєчасній явці на збірні пункти, призовні дільниці,
несвоєчасне подання документів, необхідних для ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, та неподання відомостей про таких осіб.
Штрафи за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію відповідно до ст. 235 КУпП накладають керівники ТЦК та СП (крім правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України). Вони розглядають справи про адміністративні правопорушення та приймають рішення, а також вручають постанову про накладення стягнення особі, яка його вчинила.
***
Читайте також:
- Позапланові перевірки Держпраці у 2025 році (під час воєнного стану): підстави, приклади, судові рішення
- Мораторій на перевірки бізнесу з 23 липня: що він передбачає та чи розповсюджується на перевірки ТЦК та СП?
- Перевірки від ТЦК: що треба знати роботодавцю?
- З 23 липня до складу комісій з з перевірки з військового обліку включатимуть також Держпраці і ДПС