Питання приймання/неприймання податковим органом податкової декларації було, є і, напевно, ще тривалий час буде актуальним. Адже незважаючи на пряму норму ПКУ, яка забороняє не приймати декларацію, якщо її заповнено з дотриманням вимог ст. 48 ПКУ, податкові органи все ж таки не залишають спроб відмовити у прийманні, навіть ще не встигнувши прийняти податкову звітність.
ВАСУ своїм листом поставив крапку у цій проблемі та визначив таке.
Процедура приймання податкової деклараціїполягає у вчиненні посадовою особою податкового органу фактичних дій із:
1)перевірки наявності та достовірності заповнення обов’язкових реквізитів, передбачених пунктами 48.3 та 48.4 ПКУ;
2)реєстрації податкової декларації у день її отримання органом ДПС.
При цьому, як встановлено п. 49.10 ПКУ, відмоваM посадової особи органу ДПС прийняти податкову декларацію з будь-яких причин, не визначених цією статтею, у тому числі «висунення будь-яких не визначених цією статтею передумов щодо такого прийняття (включаючи зміну показників такої податкової декларації, зменшення або скасування від’ємного значення об’єктів оподаткування, сум бюджетних відшкодувань, незаконного збільшення податкових зобов’язань тощо)», забороняється.
Водночас ПКУ передбачено спеціальні наслідки подання платником податків податкової декларації, заповненої з порушенням вимог пунктів 48.3 та 48.4 статті 48 ПКУ, — орган ДПС зобов’язаний надати платнику податків письмове повідомлення про відмовуу прийманні його податкової декларації із зазначенням причин такої відмови.
Дії ж платника податку зазначені у п. 49.12 ПКУ: у разі отримання відмови органу ДПС у прийманні податкової декларації платник податків має право:
— подати податкову декларацію та сплатити штраф у разі порушення строку її подання;
— оскаржити рішення органу ДПС у порядку, передбаченому статтею 56 ПКУ.
Оскільки відмова у прийманні поданої декларації призводить до виникнення юридичних наслідків для платника податків у вигляді накладення на такого платника штрафу за несвоєчасне подання декларації, така відмова може бути предметом розгляду в адміністративних судах України.
При цьому ВАСУ зазначає, що суди повинні розглянути питання щодо протиправності відмови у прийманні податкової декларації незважаючи на те, в якій словесній формі сформульовано позовні вимоги позивача, якщо зі змісту таких вимог вбачається, що вони спрямовані на відновлення прав платника податків, порушених внаслідок такої відмови.
Таким чином, позовні вимоги, сформульовані платниками податків як вимоги про зобов’язання податкового органу прийняти податкову декларацію, визнання протиправними рішення, дії, бездіяльності податкового органу, визнання поданої декларації податковою звітністю, визнання податкової декларації поданою, повинні розглядатися судами як вимога про визнання протиправною відмови у прийманні податкової декларації, поданої платником податків на певну дату.