З введенням Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН), бухгалтери вже встигли помітити, що сама програма є дуже недосконалою, адже не дає можливості виправляти помилки у вже зареєстрованій податковій накладній.
Податкові органи вказують, що такі помилки є порушенням порядку заповнення податкової накладної, що не дає права покупцю на включення сум ПДВ до ПК та не звільняє продавця від обов'язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми ПЗ за відповідний звітний період.
При цьому, виявлені розбіжності даних податкової накладної та ЄРПН є підставою для проведення органами ДПС документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у окремих випадках покупця товарів/послуг.
Дозволимо собі трохи виправити позицію податкового органу, адже порядок дій в такому випадку чітко прописаний в ПКУ по-кроково:
Крок 1. Виявлення розбіжності даних податкової звітності дає право спочатку скласти та надіслати запит платнику податків (пп. 78.1.4, п. 73.3 ПКУ);
Крок 2. Якщо платник не надасть пояснень та їх документальних підтверджень протягом 10 роб. днів, податковий орган має право на проведення позапланової перевірки.
Аналогічні дії вчиняються ДПС в разі отримання скарги про такі порушення заповнення податкової накладної при реєстрації в ЄРПН контрагентом (пп. 78.1.9 ПКУ).
Крім того, у коментованому листі головний податковий орган нагадує, що узагальнюючою податковою консультацією, затвердженою наказом ДПС України від 16.02.2012 р. N 127, було роз'яснено, у разі якщо показники документа, вказані платником при його реєстрації в ЄРПН, не відповідають тим, що містяться у податковій накладній, такий документ не може бути виключений з ЄРПН і не може бути підставою для формування податкового кредиту покупцем. При цьому платник має право зареєструвати в ЄРПН правильно оформлену податкову накладну, яка підлягає включенню до реєстрів виданих та отриманих податкових накладних та відображенню у деклараціях контрагентів.