• Посилання скопійовано

Перевірки прокуратури — міф чи реальність?

Перевірку може бути проведено за власною ініціативою прокурора. Підставами для такої перевірки є дані, що свідчать про можливі порушення законності

Перевірки прокуратури — міф чи реальність?

Підприємці, юрособи та віднедавна і фізособи вже мали можливість ознайомитися з особливістю діяльності адміністративних судів. Звичайно, ми говоримо про розгляд справ за участю податкових органів, органів ПФУ щодо стягнення податків, зборів чи оскарження рішень про нарахування грошових зобов′язань.

Але ВАСУ нагадав і про діяльність органів прокуратури. З 01.01.2013 р. набрали чинності зміни до Закону про прокуратуру — прокурор, як посадова особа органу державної влади, в окремих випадках може звертатися й до адміністративного суду. Причому незалежно від статусу відповідача — чи то фізособа, чи юрособа, чи орган державної влади або місцевого самоврядування.

Постає запитання: про які саме позови йдеться?

Наприклад, госпсуб'єкти звертаються до органів державної влади, органів місцевого самоврядування з різного роду заявами, зверненнями (у сфері земельних відносин, щодо надання дозволів, застосування пільг, інших питань тощо). Останні, своєю чергою, або виносять рішення, які порушують права та законні інтереси госпсуб'єктів, або не виносять рішення у строки, встановлені законом.

У такому разі госпсуб'єкт має право звернутися до прокурора, який проведе перевірку у межах наданих йому повноважень (з нагляду за додержанням та застосуванням законів), за заявою госпсуб'єкта.

До речі, перевірку може бути проведено й за власною ініціативою прокурора. Підставами для такої перевірки є дані, що свідчать про можливі порушення законності.

Такі перевірки можуть закінчуватися винесенням подання (раніше — також приписів) про усунення порушень — у цьому випадку державному органу чи органу місцевого самоврядування.

ВАСУ звертає увагу на те, що прокурор може звернутися безпосередньо до адміністративного суду без винесення відповідного подання, з адміністративним позовом щодо:

— визнання протиправним рішення чи окремих його положень і щодо скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень (наприклад, скасування рішення міської ради про виділення земельної ділянки, скасування наказу ТОВ про визначення розміру проїзду без врахування пільг тощо);

— визнання протиправними дій чи бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії або утриматися від вчинення певних дій.

Відповідно, за допомогою прокурора через адміністративні суди є можливість або скасувати незаконне рішення органу державної влади/органу місцевого самоврядування, або домогтися його отримання (якщо воно вчасно не буде винесене).

До уваги підприємств та підприємців! Такі перевірки можуть бути проведені й у госпсуб'єкта, якщо до прокуратури з відповідною заявою звернуться органи державної влади, інші госпсуб'єкти чи фізособи (крім заяв та повідомлень про кримінальне правопорушення). Для допуску до перевірки представнику об'єкта перевірки надається копія постанови, в якій прокурор зазначає підстави, що свідчать про можливі порушення законності. Ухилення представника об'єкта перевірки від отримання постанови не зупиняє прокурорську перевірку. Про таке ухилення у примірнику, що залишається у прокурора, робиться відповідна відмітка.

Висновки про наявність підстав для проведення перевірки (у т. ч. й за ініціативою прокурора) у госпсуб'єкта (вони ж відображаються й у постанові на перевірку) можуть бути також зроблені за наслідками проведеного аналізу, опрацювання інформації про стан законності, вивчення актів та матеріалів органів державного нагляду (контролю), матеріалів розгляду судами цивільних, адміністративних, господарських справ та справ про адміністративні правопорушення, матеріалів кримінальних проваджень, інформаційних баз даних державних органів, повідомлень у ЗМІ, мережі Інтернет та з інших джерел (Лист ВАСУ від 11.09.2013 р. №1237/12/13-13). 

 

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»