Як пише нардеп Тетяна Острікова, планувалося, що норма про ліквідацію податкової міліції набуде чинності разом з новим законом про створення фінансової поліції, "ймовірність прийняття якого цим складом Ради близька до нуля. Тобто ніколи".
Однак, в законопроекті змінили номер пункту про податкову поліцію, а в перехідних положеннях, які стосуються набрання чинності відповідними нормами - номер змінити забули. І виходить, що пункт 134 про виключення з Податкового кодексу розділу ХVІІІ-2 «Податкова міліція» набрав чинності.
Йдеться про пункт 134 з Закону №1797-VIII, який звучить так: «134. Розділ XVIII2 виключити».
А ось пункт з цього ж закону щодо набуття чинності його нормами: "ІІ. Прикінцеві та перехідні положення 1. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2017 року, крім: ... пункту 133 розділу І (щодо виключення розділу ХVІІІ-2) − з дня набрання чинності законом, який визначає правові основи організації та діяльності центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов’язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об’єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України, та інших осіб, з якими цей орган взаємодіє.»
Пункту 134 немає в переліку виключень, норми яких набувають чинності разом з законом про створення служби фінансових розслідувань. Це означає, що зараз немає правових підстав для діяльності податкової міліції, у неї немає законних прав та визначених законом повноважень.
Однак, і сам орган в установленому порядку, відповідно до закону, не ліквідований, правонаступник його не визначений, кримінальні провадження, справи та документи нікому не передані, підслідність злочинів в КПК, зокрема про ухилення від сплати податків, залишилася за податковою міліцією.
"Де-юре, правовий статус податкової міліціі наразі – «поза законом». Де-факто, вона не ліквідована, співробітники не звільнені, провадження не передані, продовжує свою діяльність", - пише. Т. Острікова.
З ситуації, на думку Т. Острікової, можна вийти двома шляхами:
1) отримати певне роз'яснення (сумнівне з точки зору правової чистоти) про те, що це технічна помилка і пункт 134 Закону має набрати чинності разом з відповідним законом про створення фінансової поліції;
2) або внести зміни в Податковий кодекс, пройшовши через процедуру розгляду законопроекту, передбачену Законом України «Про Регламент».
"Але є і третій варіант. Якщо з Божою поміччю сталася така "прикра" помилочка, треба використати момент для розгляду та ухвалення нового закону про створення фінансової поліції. Це до речі і на виконання Коаліційної угоди, і перед МВФ вже прострочене зобовязання. І законопроект №4228 про фінансову поліцію вже давно підготовлено і внесено в Парламент!".
***
Ввечері 11 січня на цю теми висловився і міністр фінансів Олександр Данилюк. Він підтвердив, що "через технічну помилку Верховна Рада фактично оголосила податкову міліцію поза законом вже з 1 січня 2017 року". На думку міністра, бізнес чекає створення Фінансової поліції , тому вже найближчими днями Мінфін внесе на розгляд Уряду відповідний законопроект.
При цьому Мінфін виходить з таких принципів:
1. Зміна силового підходу на аналітичний
2. Скорочення штату з 15000 чоловік до 2500
3. Невтручання в роботу чесного бізнесу
4. Оновлення персоналу через прозорий конкурс та незалежну відбіркову комісію. Представники силового блоку не можуть становити більше 25% від загального штату
5. Зарплати, які зменшать ризик корупції та дадуть змогу залучити найкращі кадри.
Читайте також: Податкова міліція і надалі виконує свої обов’язки, - ДФСУ