• Посилання скопійовано

Фіскали підказали, як не потрапити до списків найближчих перевірок

З початку року контрольно-перевірочні функції передано від районних податкових до обласних. Столичні митарі кажуть, що реформа вже дає результати. Підприємці — що свавілля триває

Фіскали підказали, як не потрапити до списків найближчих перевірок

Перші результати

Змінами до Податкового кодексу (закон від 21.12.2016 р.  №1797-VIII) його доповнено ст. 193, якою обмежено функції районних інспекцій. З 1 січня вони лише здійснюють сервісне обслуговування платників податків. Натомість усю контрольно-перевірочну роботу передано на рівень обласних управлінь - нагадує "Закон і Бізнес".

Про те, як це відбувається на практиці та які результати маємо від реформування податкового законодавства, можна судити на прикладі ДФС в м. Києві. Днями там провели зустріч із платниками, включеними до плану-графіка перевірок на ІІ квартал. Митарі намагалися пояснити зміни як у законодавстві, так і у своїй роботі.

Досвід столичних фіскалів цікавий і тому, що тут майже 12 місяців працює пілотний проект «Офіс аудиту», в рамках якого ще торік на рівень міста було передано частину функцій районних інспекцій. При цьому, за словами голови ГУ ДФС в м.Києві Людмили Демченко, така реорганізація має позитивні результати: у 2015 році її підлеглі зібрали 9% податків і зборів від загальноукраїнського показника, а вже у 2016-му — 11%.

 

Платять добровільно

З початку року відбувається вже більш масштабна реорганізація. У районних інспекціях міста працювало 1804 інспектори (без працівників податкової міліції), а сьогодні залишилося 800, і вони «будуть надавати якісне сервісне обслуговування». Інші понад 1 тис. службовців наразі в процесі переведення до ГУ ДФС.

При цьому митарі повідомили, що в поточному році зменшилася кількість перевірок, водночас зростають надходження та збільшується кількість випадків добровільної сплати податків.

Так, у 2016 році за рахунок добровільної сплати від киян до бюджету надійшло 96% податків і зборів (35 млрд грн.), за рахунок погашення боргу — 3% (976 млн), за рахунок контрольно-перевірочної роботи — 1% (320 млн). Натомість за І квартал 2017-го до бюджету вже надійшло 19,4 млрд грн. З них за рахунок добровільної сплати —97,8% (12,9 млрд), за рахунок погашення боргу — 1,5% (200 млн), за рахунок контрольно-перевірочної роботи — тільки 0,7% (85 млн).

 

Доймають, але менше

Фіскали намагалися переконати представників бізнесу, що зацікавлені в співпраці. Заступник начальника ГУ ДФС в м.Києві Злата Лагутіна назвала збільшення випадків добровільної сплати податків і зменшення — примусового стягнення «добрим фактором».

Вона зазначила, що очолюваний нею «Офіс аудиту» працює в реорганізованому стані вже майже рік, та визнала: поки що не все ідеально. «Але немає дитини, яка починала ходити й не падала», — зауважила податківець.

Ішлося про значне зменшення перевірок і перехід від позапланових ревізій, «якими бізнес діставали», на плановий контроль. Наслідком є те, що в минулому році на 70% зменшилася загальна сума донарахувань за результатами перевірок: якщо у 2015-му вона сягала 11 млрд грн., то у 2016-му — лише 3 млрд. При цьому фактична сплата за такими донарахуваннями майже не змінилась: у 2015 році вона становила 1 млрд грн., а у 2016-му — 1,022 млрд.

Щоправда, ці числа підтверджують: раніше бізнес просто «кошмарили» безпідставними ревізіями та драконівськими донарахуваннями. Зрештою для декого жахіття не зовсім закінчилися й сьогодні. Зокрема, підприємці скаржилися, що їм надсилають неналежно оформлені запити, з яких незрозуміло, хто відповідальний за їх підготовку.

Л. Демченко визнала, що це порушення закону, попросила надати більш детальну інформацію про конкретні випадки та пообіцяла розібратися.

 

Хто потрапив у список

Крім того, З. Лагутіна пояснила, за яким принципом підприємства включали до плану-графіка перевірок на ІІ квартал.

Відповідно до ст. 77 ПКУ платників з незначним ступенем ризику вносять до плану-графіка не частіше, ніж раз на 3 роки, із середнім — раз на 2, високим — раз на рік. Перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлено наказом Мінфіну від 02.06.2015 р. №524.

Зокрема, до високого ризику належать суб’єкти, рівень сплати податку на прибуток або ПДВ яких на понад 50% нижчий за рівень його сплати по галузі, а динаміка зростання нижча за 50% від збільшення доходів тощо.

До середнього — компанії, котрі експортують товари, нетипові для основного виду діяльності, на понад 5 млн грн., тоді як адміністративні витрати становлять понад 80% прибутку, що може свідчити про безтоварні послуги.

До незначного — суб’єкти, які протягом місяця більше ніж 3 рази ремонтували один касовий апарат тощо.

«Якщо хочете бачити нас раз на 3 роки, треба бути сумліннішими», — пояснила суть підходу заступник очільника столичної ДФС. І додала, що «має бути однакова податкова віддача підприємств за галузями».

У представників бізнесу виникли запитання: що таке «податкова віддача» й чи передбачено такий критерій у ПКУ? Якщо ні, то чому фіскали оперують цим терміном? Митарі парирували, що послуговуються ним багато років для визначення співвідношення суми сплачених податків до одержаних доходів. І така віддача має бути порівнянною для підприємств галузі.

Загалом підприємці не дуже активно користувалися нагодою викласти свої претензії безпосередньо керівництву служби. Можливо, не сподівалися бути почутими. Чи були вони праві — побачимо вже незабаром.

Вілен Веремко

 

Джерело: Закон&Бізнес

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024166
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 523
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 9626
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024166
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460