Для бізнесу рік розпочався з добрих новин – з 1 січня почав діяти мораторій на проведення перевірок. Два місяці діяла повна заборона на проведення планових перевірок контролюючими органами, а позапланові можна було проводити лише у виключних випадках. Ця заборона містилася у Законі України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Але 23 лютого ситуація змінилася. Саме цього дня набрала чинності Постанова №1104, якою Кабінет Міністрів України визначив перелік органів, на які не поширюється дія мораторію. З переліком цих органів можна ознайомитися тут. Тепер ми маємо фактично три групи органів, які наділені різним обсягом прав щодо проведення перевірок. Давайте розбиратися.
Група 1. Нічого не змінилося
Більшість контролюючих органів під час проведення перевірок керуються Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Далі ми його будемо називати Закон №877. Саме цей закон визначає підстави і порядок проведення перевірок, права контролюючих органів та суб’єктів господарювання.
Є органи, на які Закон №877 не поширюється. Ці органи проводитимуть перевірки, ревізії і інші заходи контролю так, як вони це робили раніше – відповідно до «своїх» окремих законів.
Оскільки на ці органи не поширюється Закон №877, то і мораторій на перевірки не мав і не має до них жодного відношення.
Група 1. Нічого не змінилося |
|
Орган контролю |
Предмет контролю |
Національний банк України |
Банківський нагляд. Валютний контроль – операції з іноземною валютою |
Митниці ДФС |
Митний контроль на кордоні |
Державна служба експортного контролю України |
Експортний контроль – контроль за ввезенням/вивезенням військових товарів та товарів подвійного призначення |
Державна аудиторська служба України |
Дотриманням бюджетного законодавства |
Антимонопольний комітет України |
Дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції |
Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення |
Контроль у сфері телебачення та радіомовлення |
Органи ринкового нагляду:
|
Контроль відповідності нехарчової продукції встановленим вимогам. Перелік продукції, яка підлягає контролю та компетенція кожного із органів ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції визначені у Постанові Кабміну №1069 від 28.12.2016 |
На цьому, ми завершуємо з Групою 1 і далі будемо переходити до органів, яким Уряд дозволив проводити перевірки. Постанова Кабміну №1104, якою уряд визначив перелік органів на які не поширюється дія мораторію, містить аж 24 позиції. Серед цих органів чомусь є і ті, на які мораторій і так не поширювався (Група 1), як то Нацбанк чи Держекспортконтроль. З цими органами ми вже розібралися, тому перейдемо до тих, кого дійсно вивели з-під мораторію.
Група 2. Виведенні з-під мораторію
У Постанові Кабміну №1104 є органи, які повністю виведені з-під дії мораторію на перевірки. Це, наприклад, Держгеокадастр, який контролює в агропромисловому комплексі дотримання земельного законодавства, використання та охорону земель усіх категорій і форм власності, дотримання вимог до родючості ґрунтів.
Також є у цій Постанові і органи, які виведені з-під дії мораторію тільки в певній частині своїх повноважень. Так, Держекоінспекції дозволили здійснювати контроль тільки за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки.
Розберемось детальніше як органи, які виведені з-під мораторію, будуть проводити перевірки у 2018 році.
Позапланові перевірки:
Розпочнемо з позапланових перевірок, тому що у списку органів, які виведені з-під дії мораторію, є органи, які проводять позапланові перевірки тільки з підстав визначених Законом №877, а є і ті, які керуються своїми профільними законами.
Тому для позапланових перевірок групу 2, ми розділимо на дві підгрупи. Єдина відмінність між цими підгрупами – це підстави проведення позапланової перевірки. Для підгрупи 2.1 – підстави для проведення позапланових перевірок визначені у профільних законах, для підгрупи 2.2 – такі підстави єдині для всіх і містяться у ст. 6 Закону №877. Тепер детальніше.
Підгрупа 2.1. Свої порядки
Є сфери, перевірки у яких регулюються як Законом №877, так і окремими «спеціальними» законами. Одразу наведемо декілька прикладів, щоб стало зрозуміло про кого ми ведемо мову. Державна фіскальна служба України при проведенні податкових перевірок керується Податковим кодексом України. Державна архітектурно-будівельна інспекція та місцеві органи архітектурно-будівельного контролю при проведенні перевірок керуються Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності». При цьому певні положення Закону №877 також поширюються на ці органи, однак підстави позапланових перевірок завжди визначаються відповідно до профільних законів.
Ось перелік цих органів та відповідних профільних законів[1]:
Група 2. Виведенні з-під мораторію |
|
Підгрупа 2.1. Свої порядки |
|
Контролюючий орган |
Профільний закон |
Державна фіскальна служба України |
Податковий кодекс України Митний кодекс України |
Державна інспекція ядерного регулювання України |
Закон України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» |
Державна архітектурно-будівельна інспекція України Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад |
Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» |
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг |
Закон України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» |
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку |
Закон України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» Рішення НКЦПФР №161 та №1178 |
Державна авіаційна служба України |
Повітряний кодекс України |
Органи ліцензування:
|
Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» |
Держпраці та виконавчі органи міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад |
Постанова Кабінету Міністрів України №295 від 26.04.2017 |
Після 23 лютого перевірки всіх цих органів вивели з-під дії мораторію. Це означає, що з 23 лютого ці контролюючі органи можуть проводити перевірки у звичайному режимі.
Як ми вже зазначали, підстави позапланових перевірок для підгрупи 2.1 визначені у профільних законах.
До прикладу, органи архітектурно-будівельного контролю можуть проводити позапланові перевірки з таких підстав:
- бажання підприємства;
- протягом 3 місяців після подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт чи декларації про готовність об’єкта до експлуатації, виникла необхідність перевірити достовірність даних у цих документах;
- виявлено факт самочинного будівництва;
- необхідно перевірити виконання приписів, винесених за результатами попередніх перевірок;
- вимога головного інспектора будівельного нагляду ДАБІ про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом;
- скарга фізичної чи юридичної особи на порушення містобудівного законодавства;
- вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Для інших органів із підгрупи 2.1 підстави для позапланових перевірок будуть частково відрізнятися. Тому у кожному конкретному випадку потрібно звертатися до профільного закону саме того органу із підгрупи 2.1, який прийшов з перевіркою.
Підгрупа 2.2. Загальний порядок
У цю підгрупу ми віднесемо ті контролюючі органи, які виведені з-під мораторію і будуть проводити позапланові перевірки за наявності підстав, які визначені Законом №877. Для підгрупи 2.2 підстави для проведення перевірки – однакові, і визначені у Законі №877.
Які це органи?
- Державна екологічна інспекція України, але тільки в частині контролю за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки.
- Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками.
- Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України.
- Державна служба геології та надр України.
- Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру.
- Державна служба України з питань праці.
- Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, але тільки в частині здійснення:
- ветеринарно-санітарного контролю;
Усе про перевірки і перевіряючих – у вашій поштовій скриньці!
Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите
ПідписатисьХочете подивитись,як це виглядає?
- контролю за дотриманням санітарного законодавства;
- контролю за безпечністю та окремими показниками якості харчових продуктів;
- контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів;
- державного нагляду у сферах карантину та захисту рослин.
- Державна служба України з надзвичайних ситуацій (пожежники), але тільки в частині здійснення контролю стосовно наступних об’єктів:
- об’єкти соціальної сфери (заклади оздоровлення та відпочинку дітей; інтернати; заклади дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та спеціалізованої освіти);
- суб’єкти господарювання з високим ступенем ризику.
Підстави для проведення позапланової перевірки для підгрупи 2.2:
- бажання підприємства;
- виявлення недостовірних даних у документах обов’язкової звітності, якщо підприємство не уточнило дані протягом місяця з дня подання документа;
Якщо контролюючий орган виявив помилку у таких документах, то він повідомляє про це підприємство і надає йому 10 днів для її виправлення.
- перевірка приписів/розпоряджень, які контролюючий орган виніс за результатами попередньої перевірки;
- неподання підприємством обов’язкової звітності два звітні періоди підряд;
- доручення Прем'єр-міністра України про перевірку підприємств у відповідній сфері;
- аварія, смерть потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що були пов'язані з діяльністю підприємства.
Важливо, що під час проведення позапланової перевірки контролюючі органи можуть перевіряти тільки ті обставини, які стали підставою для проведення позапланової перевірки.
Планові перевірки (щодо групи 2 загалом):
Група 2 (органи, які Кабмін вивів з-під дії мораторію, після 23 лютого) може проводити планові перевірки у звичайному режимі.
Такі планові перевірки можна проводити тільки відповідно до річних планів. Ці плани контролюючі органи затверджують і оприлюднюють на своїх веб-сайтах до 1 грудня.
Надалі зміни до затверджених планів перевірок можна вносити тільки для виправлення технічних помилок. Саме тому всі планові перевірки, які припадали на період з 01.01.2018 по 23.02.2018, у цьому році вже не відбудуться.
Плани перевірок підгрупи 2.2 можна знайти на єдиному інформаційному ресурсі за цією адресою: https://ias.brdo.com.ua. Достатньо просто ввести код підприємства і перевірити, чи включили його до плану.
З органами із підгрупи 2.1 трохи складніше. Деякі із них об’єднали свої плани і їх також можна знайти за наведеним посиланням. Проте є деякі органи (як от, ДФС), які розмістили плани перевірок тільки на своєму сайті. Тому, якщо ваше підприємство може потрапити в коло інтересів органів із підгрупи 2.1, рекомендуємо зайти на сайти відповідних органів і перевірити, чи є ви у плані перевірок цього органу на 2018 рік.
Група 3. Під мораторієм
Всі інші перевірки залишаються під дією мораторію до кінця 2018 року. Можливо Кабмін протягом року внесе зміни до своєї постанови і доповнить перелік органів, які мають право проводити перевірки. Про це ми будемо повідомляти додатково.
Що означає мораторій для цих органів?
Планові перевірки:
Закон забороняє таким органам у 2018 році проводити планові перевірки всіх підприємств та фізичних осіб-підприємців.
Позапланові перевірки:
Натомість закон передбачає шість підстав для проведення позапланових перевірок:
- скарга фізичної особи (якщо згоду на таку перевірку надасть Державна регуляторна служба України);
- бажання підприємства;
- рішення суду;
- аварія, смерть потерпілого внаслідок нещасного випадку (якщо це пов’язано з діяльністю підприємства);
- подія, яка має значний негативний вплив на людину, навколишнє середовище та безпеку держави. Поки ніхто не знає що це за такі події, тому що критерії для визначення негативного впливу має встановити Кабінет Міністрів України;
- перевірка виконання припису, винесеного за результатами попередньої перевірки.
Цей перелік вичерпний.
Бонус для тих, хто дочитав статтю до кінця
Зверніть увагу на те, що Закон №877 (стаття 10) передбачає право підприємства не допускати інспекторів до проведення перевірки, якщо контролюючий орган не затвердив і не оприлюднив на своєму веб-сайті уніфіковану форму акта перевірки, в якій передбачив перелік питань, які підлягають перевірці, залежно від ступеня ризику.
На це звертала увагу і Державна регуляторна служба України у своєму листі від 17.01.2018 р. №332/0/20-18.
Досі не всі органи розробили і затвердили такі форми актів перевірок. Тому, якщо ви потрапили у план перевірок якогось із контролюючих органів, обов’язково перевірте, чи є у нього затверджена форма акту перевірки з питаннями, розподіленими залежно від ступеня ризику.
[1] Органи вказані враховуючи ст. 2 Закону №288 та у переліку, який затверджений постановою Кабміну №1104.
Святослав Бартош,
партнер Юридичної фірми «Bargen»
****
Читайте також:
Держпраці, ДФС та ще 22 контролюючі органи зможуть приходити на перевірки у 2018 році.
Чи могли податківці проводити планові перевірки до оприлюднення Переліку: позиція ДРС.
Зменшення періодичності планових перевірок у 41 сфері держнагляду: коментар редакції.
Плани-графіки планових перевірок на 2018 рік можна переглянути тут: