Держпраці оприлюднила проект постанови КМУ «Про затвердження Порядку здійснення державного гірничого нагляду» (завантажити).
Сам проект Порядку здійснення державного гірничого нагляду завантажуйте для перегляду ось тут.
Як зазначено у пояснювальній записці, метою прийняття цього документу є регламентація здійснення державного гірничого нагляду та актуалізація переліку питань, які включено до заходів державного гірничого нагляду.
Проект акта спрямований на вдосконалення системи державного нагляду за додержанням суб’єктами господарювання гірничого законодавства та законодавства про надра, забезпечення плановості та прозорості заходів державного нагляду, підвищення рівня відповідальності інспекторського складу, забезпечення єдиного підходу до планування заходів державного нагляду.
Хто проводитиме перевірки?
Планову та позапланову перевірку суб’єкта господарювання здійснюватиме державний інспектор. Перевірка може проводитись спеціально створеною комісією, до складу якої включаються посадові особи Держпраці різної спеціалізації гірничого нагляду.
Склад комісії визначається відповідним наказом Держпраці, в якому зазначається розподіл обов’язків між членами комісії щодо здійснення напрямків перевірки.
В межах перевірки суб’єкта господарювання, що здійснює господарську діяльність в різних адміністративно-територіальних утвореннях через свої відокремлені підрозділи, комісії з перевірки можуть створюватися окремо по кожному відокремленому підрозділу.
Планова чи позапланова перевірка може бути з усього комплексу питань, що належать до сфери державного гірничого нагляду, так і цільовою – з окремих питань.
Що перевірятимуть під час планових перевірок?
1. Відповідність проведення гірничих робіт до проектів і паспортів, розроблених і затверджених згідно з правилами безпеки, правилами технічної експлуатації, правилами безпеки під час поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, інструкціями з ведення гірничих робіт в небезпечних зонах.
2. Відповідність фактичного ведення гірничих робіт погодженим щорічним планам розвитку гірничих робіт.
3. наявність гірничого відводу, дотримання обов’язків суб’єкта господарювання, якому надано гірничий відвід;
4. забезпечення раціонального вилучення і використання запасів корисних копалин, безпечного ведення гірничих робіт;
5. додержання встановленого порядку обліку стану та руху запасів корисних копалин, обґрунтованість і своєчасність їх списання;
6. дотримання погоджених нормативів втрат корисних копалин в надрах та нормативних показників щодо їх збіднення під час видобування;
7. додержання правил проведення геологічних і маркшейдерських робіт під час дослідно-промислової розробки, експлуатації родовищ корисних копалин, їх консервації та ліквідації;
8. правильність і своєчасність проведення заходів, що гарантують безпеку людей, майна і навколишнього природного середовища в межах наданих гірничих відводів, наявність та стан виконання проектів раціонального користування надрами в умовах впливу на об’єкти поверхні;
9. стан утримання усть ліквідованих гірничих виробок, що мають вихід на земну поверхню;
10. на підприємствах вугільної, гірничорудної та нерудної промисловості додержання правил безпеки під час проведення підривних робіт, будівництва та експлуатації, ліквідації або консервації гірничодобувних підприємств;
11. наявність дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;
12. відповідність віднесення вугільних шахт, що небезпечні внаслідок наявності газу, можливості раптових викидів та гірничих ударів, до відповідних категорій;
13. додержання вимог законодавства у сфері охорони праці (в частині безпечного ведення робіт, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів; виробництва машин і механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; гігієни праці, забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту);
14. додержання правил та технологій переробки мінеральної сировини;
15. дотримання інших вимог Гірничого закону України та Кодексу України про надра.
Планові перевірки будуть проводитися відповідно до річних планів проведення перевірок суб’єктів господарювання, які затверджуються територіальними органами Держпраці та оприлюднюються на їх офіційних сайтах не пізніше 1 грудня року, що передує плановому.
Планами проведення перевірок суб’єктів господарювання зазначаються конкретні календарні дати початку кожної перевірки суб’єкта господарювання та строки її здійснення.
Як проводитимуться позапланові перевірки?
Позапланова перевірка суб’єкта господарювання буде проводитися на підставі наказу Держпраці, який має містити найменування суб’єкта господарювання, що перевіряється, його виробничого об’єкта (за необхідності), строк та предмет перевірки.
Підставами для позапланової перевірки будуть:
- подання суб’єктом господарювання письмової заяви до Держпраці про здійснення заходу державного нагляду за його бажанням;
- перевірка виконання суб’єктом господарювання припису щодо усунення порушень вимог гірничого законодавства та законодавства про надра, виданих за результатом проведення перевірки;
- звернення фізичної особи (фізичних осіб) або їх уповноважених представників про порушення вимог гірничого законодавства та законодавства про надра, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). (Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням Мінсоцполітики). Така перевірка проводиться за участю заявника або його уповноваженого представника (за згодою);
- ненадання суб’єктом господарювання у строк до початку планового періоду матеріалів для розгляду та погодження щорічного плану розвитку гірничих робіт відповідного об’єкта надрокористування;
- доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у зв’язку з виявленими системними порушеннями вимог Закону України „Про охорону праці”, гірничого законодавства та законодавства про надра, у зв’язку з цим, настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
- настання аварії, групового нещасного випадку, нещасного випадку, що спричинив тяжкі наслідки, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання.
Під час проведення позапланового заходу з’ясовуватимуть лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов’язковим зазначенням цих питань у направленні на проведення заходу державного нагляду
При з’ясуванні питань, необхідність перевірки яких стала підставою для проведення позапланового заходу, можуть бути з’ясовані інші питання у разі виявлення порушень, які несуть загрозу щодо безпеки людей, майна, споруд та навколишнього природного середовища.