У грудні Уряд ухвалив рішення розділити її на податкову та митну службу. На вашу думку, як це має відбуватися, і скільки часу може зайняти?
– У цьому питанні є обставини, які говорять, що це треба робити, а є обставини, які викликають багато запитань. Об'єднання двох різних напрямів, коли створювалося Міністерство доходів і зборів, відбувалося під певні завдання. Був один топ-менеджер, який як керівник, мабуть, був сильний, організовував усі процеси. Консолідація в єдину службу не була пов’язана з подібними функціями митниці та податкової, спрощенням контролю чи з новими завданнями. Ні, це було елементарне об'єднання під одного управлінця.
Коли об'єднували, залишались неліквідованими ще дві чи три юридичні особи. І мінус у тому, що ті юридичні особи досі не ліквідовані. Один з етапів перетворень був призначений саме для того, щоб позбавитися невигідних співробітників, які, користуючись прогалинами у застарілому трудовому законодавстві, залишаються «вічними» працівниками і не звільняються.
З першого року роботи у комітеті ми говорили, що тоді було зроблене невластиве об’єднання двох напрямів, які мають різні завдання. Коли я дивилась структуру, штатний розпис, назви департаментів, я довго не могла зрозуміти, хто чим займається, де поєднані фіскальні і митні функції і що це за унікальні працівники за своїми професійними здібностями.
Щодо постанови Кабінету міністрів у мене також є питання. Але роз'єднувати за функціями потрібно. Ми маємо раніше перетворені юридичні особи ліквідовувати і пройти весь шлях начисто.
У законі, який ми приймали у грудні 2016 року, було поставлене завдання виконавчій владі провести до 1 липня 2017 року аудит баз даних ДФС. Весь цей період ми намагалися ініціювати перенесення їх у Міністерство фінансів. Але тоді взагалі не було зрозуміло, що ми можемо переносити, що у нас за продукти є, як ми можемо забезпечити їх функціонування і подальшу роботу працівників ДФС із цими базами. Разом з тим, потрібен стовідсотковий контроль з боку Мінфіну. Цього не відбулося. Ні ДФС не готова була передавати свої бази, ні Мінфін їх приймати.
Сьогодні у нас 2019 рік. Аудит не проведено. Зараз я сумніваюся, що він взагалі може бути проведений. Супротив з боку ДФС цьому аудиту величезний, а Мінфін теж не усвідомлює, який саме аудит потрібно провести, і не використовує свої повноваження, щоб зробити це силоміць.
– Чому так відбувається? Це відсутність політичної волі чи якісь інші причини?
– У даному питанні про політику взагалі не треба говорити. Тут є ефект виконавців. Він відіграє чи не найгіршу роль. Недостатня кваліфікація Міністерства фінансів і зацементована позиція ДФС не дають справі рухатися.
Ми ж знаємо, що програмне забезпечення, починаючи від технічного завдання до технічної реалізації, робиться не спеціалістами ДФС, а здебільшого компаніями на аутсорсингу. Захист інформації не перевірений. Не проведені всі процедури, які б підтвердили, що це програмне забезпечення, яким ДФС користується як основою основ, відповідає всім нормам і критеріям. Я майже впевнена, що у бази даних ДФС відбувається зовнішнє втручання. Це складне питання, але з нього потрібно починати, щоб поділ ДФС відбувся правильно.
– Ви кажете, що майже впевнені, що у бази даних ДФС є зовнішнє втручання. Як це можливо і чи законно?
– Звісно, це незаконно. Якщо за всі ці роки так і не знайшли людину, яка за це відповіла б, то мені здається, що це безпосередня відповідальність керівника ДФС. Його ініціатива і наполегливість мала бути реалізована саме у цьому питанні.
– Про якого саме керівника мова: Ігоря Білоуса, Романа Насірова чи Мирослава Продана?
– Це треба було зробити одразу після звільнення Олександра Клименка з посади керівника Міністерства доходів і зборів, коли у 2014 році створювали на його базі Державну фіскальну службу. Мені здається, що люди, які писали те програмне забезпечення, досі мають можливість втручатися у його роботу.
– Кому мають підпорядковуватися податкова та митна служба після поділу ДФС? Мінфіну?
– Безперечно, Мінфіну. Не страшно, що у нас Міністерство фінансів ще залишається слабким. Новий міністр Оксана Маркарова зможе приділити увагу цим напрямам. І потихеньку ці напрями стануть керованими. Тим більше, що керувати двома розділеними службами буде легше. Буде можливість з когось питати. Зараз, мабуть, ДФС переживає найскладніший період. Керівники і заступники ДФС самі перебувають у підвішеному стані. Те, що вони не призначені на посади і знаходяться у статусі в.о., багато про що говорить. Це служба без керівництва.
***
Читайте також:
- Кабмін схвалив постанову про утворення Державної податкової та Державної митної служб
- З чого почнеться поділ ДФС на дві служби? – позиція Южаніної
- Як Уряд буде ділити ДФС на митницю та податкову службу, – погляд експертів
- При злагодженій та швидкій роботі можемо завершити реорганізацію ДФС за три місяці, – Маркарова