Як складають план-графік?
Документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок (пп. 77.1 ПКУ). До плану-графіка відбираються платники, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
План-графік на наступний рік оприлюднюється на офіційному сайті ДПС до 25 грудня. Порядок формування плану-графіка затверджений Наказом Мінфіну №524. Відповідно до п. 3 Порядку, проекти річних планів-графіків складаються обласними управліннями ДПС не пізніше 1 грудня.
При цьому разом з проектом плану-графіка формуються інформаційно-аналітичні довідки за кожним платником податків. Крім того, п. 5 р. ІІІ Порядку визначені критерії відбору платників податків – юридичних осіб до плану-графіка.
Наприклад, високий ступінь ризику характеризується такими критеріями:
- рівень зростання податку на прибуток нижчий на 50 та більше відсотків за рівень зростання доходів платника;
- рівень сплати податку на прибуток нижчий на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку за відповідною галуззю;
- рівень сплати ПДВ нижчий на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку за відповідною галуззю;
- стосовно яких встановлено факт неподання податкової звітності протягом двох податкових періодів та інші.
Отже, план-графік проведення перевірок має формуватися у визначені терміни та включати платників податків, які мають найбільші критерії ризику, визначені відповідно до Порядку.
Суть існування вищенаведеної процедури: якщо фіскальний орган не дотримується порядку прийняття рішення про включення платника до плану-графіка, то таке рішення можна оскаржити в судовому порядку.
Підстави для скасування рішення про включення платника податків до плану-графіку є наступними.
Ліквідовані контрагенти
Відповідно до п. 5 р. ІІІ Порядку «критерії відбору платників податків - юридичних осіб: наявність відносин з контрагентами, які знаходяться в розшуку, або ліквідовані, або визнані банкрутами, якщо сума таких операцій перевищує 5 млн грн або перевищує 5 відсотків загальних обсягів постачання, але не менше 100 тис. грн».
Контролери включили платника до плану-графіка, тому що в минулих періодах у нього були господарські відносини з 5-ма контрагентами, які наразі або вже припиненні, або перебувають в стані припинення.
Проте суд встановив, що загальний обсяг операцій з такими контрагентами у платника був менше за 100 тис. грн, тому податківці протиправно застосували критерій щодо ліквідованих контрагентів, адже низька сума операцій виключає законність посилання на таку норму Порядку.
Повний тест постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2020 р. - за посиланням.
Розбіжності між ПЗ та ПК з ПДВ
Порядок передбачає такий критерій ризику, як наявність розбіжностей між сумами податкових зобов’язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів.
Усе про перевірки і перевіряючих – у вашій поштовій скриньці!
Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите
ПідписатисьХочете подивитись, як це виглядає?
Проте суд щодо цього зазначив, що відображення цієї інформації лише в аналітичній довідці недостатньо для включення платника до плану-графіка. Контролери не надали суду документів, які би містили фактичні числові дані та ті чи інші розрахунки, з яких виходили інспектори при визначенні розбіжності за ПЗ/ПК.
Тобто вказати суму розбіжності недостатньо. Потрібно надати суду первинні документи, в яких визначені розміри ПЗ та ПК, щоб суд міг перевірити суму розбіжності.
Повний тест постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2020 р. - за посиланням.
Невідомий період та відсутні первинні документи
У постанові Верховного Суду від 28.01.2020 р. зазначено: «ДФС України не пояснила, за який саме період проаналізовано діяльність підприємства та яким чином вираховувався ступінь ризику, а також зазначає, що судом апеляційної інстанції витребувалося у ДФС України первинні документи в обґрунтування ризиків, що вказані в аналітичній довідці, однак такі документи до суду не надано».
В інформаційно-аналітичній довідці контролюючий орган вказав, що рівень зростання податку на прибуток нижчий на 50 % за рівень зростання доходів платника. Проте в цій довідці не вказаний конкретний звітній період діяльності підприємства, що аналізувався податковою. Крім того, фіскали не надали суду докази на підтвердження висновків, викладених у довідці. Мається на увазі показники зростання податку та доходів.
Заниження податкового кредиту – не підстава для перевірки
У п. 5 р. ІІІ Порядку наявний такий критерії ризиковості: завищення податкового кредиту у сумі понад 1 млн грн або понад 5 відсотків загальних обсягів податкового кредиту, але не менше 100 тис. грн.
Натомість в аналітичній довідці щодо одного підприємства було вказано, що воно занизило податковий кредит за взаємовідносинами з контрагентом.
Тому П’ятий апеляційний адміністративний суд в постанові від 04.12.2019 р. вказав, що таке заниження податкового кредиту «відповідно до вимог п. 5 розділу ІІІ Порядку №524 не є підставою для здійснення відбору платників податків - юридичних осіб високого ступеня ризику».
Розбіжність між розміром товариства та тривалістю перевірки
У ст. 82 ПКУ визначені строки проведення перевірок залежно від розміру товариства. Так, наприклад, тривалість перевірок суб'єктів малого підприємництва не повинна перевищувати 10 робочих днів.
Якщо в наказі на проведення перевірки встановлений більший строк ніж це дозволено ст. 82 ПКУ – це підстава для його скасування.
В постанові Другого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2019 р. зазначено: «Крім того, суд приймає до уваги, що в спірному наказі ГУ ДФС у Харківській області зазначено тривалість проведення перевірки 20 робочих днів. Відповідно до балансу за 2017 рік, звіт про фінансові результати за 2017 рік та бухгалтерської довідки ТОВ є суб`єктом малого підприємництва, отже тривалість перевірки у даному випадку не повинна перевищувати 10 робочих днів».
Проти кого позов та які вимоги?
Якщо позов подається до суду вже після прийняття обласним контролюючим органом наказу про проведення планової перевірки на підставі плану-графіка, затвердженого ДПС України, то в позові треба вказувати двох відповідачів:
- ДПС України. Позовні вимоги – визнати протиправними дії ДПСУ щодо затвердження плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків на 2020 рік в частині включення до нього певного платника податків;
- ГУ ДПС в області. Позовні вимоги – скасувати наказ ГУ ДПС в області про проведення документальної планової перевірки певного платника податків.
Якщо у позові не вказати ДПСУ серед відповідачів, суд може відмовити у задоволені вимоги про скасування наказу ГУ ДПС області про проведення планової перевірки. Адже обласна податкова діяла відповідно до чинного плану-графіка.
Так, в постанові Третього апеляційного адміністративного суду від 11.12.2019 зазначено: «Приймаючи наказ про проведення планової перевірки платника податків, контролюючий орган не уповноважений перевіряти обґрунтованість включення такого платника податків до плану-графіка проведення планових документальних перевірок. Достатньою умовою для прийняття такого наказу є наявність платника податків у відповідному плані-графіку».
Що треба зробити перед поданням позову?
Звісно, потрібно зібрати доказову базу. Платник може зробити запит до ДПС України та ГУ ДПС в області щодо підстав включення товариства до плану-графіка та надання копій підтверджуючих документів.
Якщо запит зробить платник, то у контролюючого органу буде один місяць для надання відповіді та документів, що відповідає ст. 20 Закону «Про звернення громадян».
Якщо зробити адвокатський запит, то податкові органи зобов’язані надати відповідь не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту, згідно з ч. 2 ст. 24 ЗУ «Про адвокатуру та адвокатські діяльність».
У відповіді контролери повинні вказати критерії ступеня ризику, відповідно до яких Товариство включено до плану-графіка. Якщо в таких поясненнях та документах наявні порушення вимог ПК України або Порядку, деякі з яких були наведені вище – це підстава для адміністративного позову.
Отже, процедурні порушення при призначенні планової перевірки мають наслідком протиправність наказу про проведення перевірки та дій щодо включення платника до плану-графіка.