• Посилання скопійовано

Як змінився текст законопроєкту про бюро економбезпеки до ІІ читання?

Значну частину пропозицій бізнесу було враховано профільним Комітетом при підготовці законопроєкту до другого читання

Як змінився текст законопроєкту про бюро економбезпеки до ІІ читання?

Члени Української Ради Бізнесу, до складу якої входить 91 бізнес-асоціація різних секторів економіки, проаналізували проєкт закону №3087-д «Про Бюро економічної безпеки», підготовлений до другого читання, та зазначають наступне:

Значну частину пропозицій УРБ було враховано профільним Комітетом до другого читання. Проєктом до другого читання передбачені такі позитивні зміни:

  1. Бюро економічної безпеки (БЕБ) перебуватиме і системі органів Кабінету міністрів, що є оптимальним відповідно до світового досвіду. Після прийняття Закону про БЕБ важливо визначити координатором Міністерство фінансів, що є оптимальним з огляду на світовий досвід.
  2. Проєктом здебільшого усувається дублювання функцій Національної поліції, Служби безпеки України та Податкової міліції під час розслідування економічних злочинів. Із завдань СБУ виключається захист економічних інтересів держави та підрозділ з питань боротьби з корупцією та організованою злочинністю. В той же час норми законопроєкту №3959-1 несуть суттєві загрози цьому, тож законопроєкт №3959-1 має бути повернуто авторам на доопрацювання. 
  3. Встановлюється гранична чисельність працівників БЕБ – до 4 тисяч осіб, – що дозволить зосередитись саме на системних порушення та стане передумовою здійснення аналітичного дослідження фінансових операцій.
  4. Запроваджуються світові практики встановлення довіри до правоохоронних органів шляхом проведення психофізіологічного опитування із застосуванням поліграфа.
  5. Передбачаються на рівні закону гідні зарплати для працівників БЕБ – щонайменше 20 прожиткових мінімумів для працездатних осіб;
  6. Проєктом визначаються спеціалізовані прокурори, які здійснюватимуть нагляд за діяльністю БЕБ, що призведе до підвищення якості роботи розслідувань.
  7. Кандидати на посаду Директора БЕБ обираються Конкурсною комісією, засідання Конкурсної комісії відкриті, забезпечуються відео- та аудіофіксація і трансляція в режимі реального часу засідань. Співробітники БЕБ також відбираються на конкурсній основі. 

В той же час вважаємо необхідним після прийняття Закону врегулювати на рівні підзаконних актів такі питання:

Однією з найбільш важливих функцій нового органу має бути інформаційно-аналітична, а в його роботі має превалювати інтелектуальна складова. В основі такої аналітичної діяльності має перебувати моніторинг господарських процесів у всіх наявних базах даних. Діяльність Бюро має ґрунтуватися на використанні власних інформаційних ресурсів, даних і відомостей із наявних джерел та оцінці великих масивів даних. Це питання потребує врегулювання відповідною постановою Кабінету міністрів України після прийняття проєкту №3087-д в цілому.

Проте всі позитивні новації проєкту №3087-д може бути нівельовано у випадку прийняття проєкту закону №3959-1 у поточній редакції. 

Цей проєкт несе загрозу невиконання програмних обіцянок Президента та партії «Слуга народу»:

У «Передвиборчій програмі кандидата на пост Президента України Володимира Зеленського», яка розміщена на сайті Центральної виборчої комісії України, зокрема зазначено: 

«Органи правопорядку повинні припинити займатись економічним тиском на бізнес і повернутись до виконання своїх прямих обов’язків із забезпечення безпеки громадян. Час повернути довіру до правоохоронних органів, яку ми плекали на початку реформи. СБУ не буде займатись економічними злочинами».

У Передвиборчій програмі «ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ», яка розміщена на сайті Центральної виборчої комісії України, зазначено:

«Позбавимо СБУ, ГПУ та Нацполіцію непритаманних їм функцій ущемлення бізнесу».

Положення законопроєкту №3959-1 абсолютно не містять будь-яких заборон чи обмежень щодо розслідування іншими правоохоронними органами кримінальних проваджень за злочинами, підслідними Бюро економічної безпеки України, та не передбачають положення, які б закріплювали виключне право детективів Бюро економічної безпеки України здійснювати досудове розслідування кримінальних правопорушень, віднесених до його підслідності, та забороняли б здійснювати досудове розслідування таких кримінальних правопорушень іншими правоохоронними органами.

Детально про негативи проєкту №3959-1 зазначено у спільній заяві українського бізнесу – за посиланням.

За основу пропонується прийняти законопроєкт №3959, додавши у нього низку норм щодо застосування системи ризиків та загроз, яка б передбачала: встановлення кількарівневої системи визначення загроз з оцінкою можливих наслідків (збитків) від них, поєднаних, у залежності від рівня загрози, зі способами та інструментами реагування на них; запровадження системи визначення пріоритетності розслідування кримінальних проваджень тощо.

Виходячи із викладеного вище, закликаємо народних депутатів прийняти в цілому проєкт №3087-д до кінця 2020 року, а також прийняти проєкт змін до КПК №3959 з урахуванням зазначених вище доповнень, відхиливши шкідливий проєкт №3959-1.

***

Читайте також:

Джерело: Українська Рада Бізнесу

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024167
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 531
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20247 0046
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024166
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460