10 жовтня 2020 року набрав чинності Порядок перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затверджений постановою правління ФССУ від 02.10.2020 р. №23 (далі – Порядок №23) , яким визначаються підстави, умови та процедура проведення перевірок правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду, та втратила чинність постанова правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 р. №29 «Про затвердження Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження», зареєстрована в Міністерстві юстиції України 25.03.2011 за №393/19131.
Докладно новий Порядок №23 ми розглядали тут, а тут нагадаємо основні правила, про які має пам'ятати страхувальник.
Яка тривалість проведення перевірок страхувальників?
Відповідно до пункту 2.18 Порядку №23, тривалість проведення документальної планової перевірки страхувальника встановлюється з урахуванням обсягу робіт, які належить виконати під час її проведення, та кількості посадових осіб Фонду, які проводять перевірку.
При цьому строк проведення:
- документальної планової перевірки страхувальників не може перевищувати десяти робочих днів, а страхувальників – суб’єктів мікро-, малого підприємництва – п’яти робочих днів;
- документальної позапланової перевірки страхувальників не може перевищувати десяти робочих днів, а страхувальників – суб’єктів мікро-, малого підприємництва – двох робочих днів.
Продовження строків проведення документальної перевірки страхувальників можливе не більш як на п’ять робочих днів, а щодо страхувальників – суб’єктів мікро-, малого підприємництва – не більш як на два робочих дні за рішенням керівника робочого органу виконавчої дирекції Фонду (керівника відділення робочого органу виконавчої дирекції Фонду), яке оформляється наказом, копія якого не пізніше наступного робочого дня вручається керівнику або уповноваженій особі страхувальника під розписку або надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Перенесення строків проведення планової перевірки Порядком №23 не передбачено. Разом з тим, у разі, якщо страхувальник не може прийняти посадових осіб Фонду для проведення перевірки з об’єктивних причин (хвороба, відпустка, відрядження керівника або уповноважених осіб, які відповідають за використання страхових коштів Фонду), то у такому випадку страхувальник має надіслати листа до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення з проханням перенести строк перевірки з викладенням причин неможливості її проведення.
Яка відповідальність страхувальника за недопуск до проведення перевірки?
Згідно з пунктом 2.19 Порядку №23, у разі відмови керівника або уповноваженої особи страхувальника в допуску посадових осіб Фонду до проведення документальної перевірки, посадовими особами Фонду за місцем проведення такої перевірки невідкладно складається у двох примірниках акт довільної форми, що засвідчує факт відмови, із зазначенням заявлених страхувальником причин відмови, перший примірник якого вручається під розписку, відразу після його складання, керівнику або уповноваженій особі страхувальника, другий примірник залишається в посадової особи Фонду.
Відповідно до пункту 2.4 Порядку №23 перешкоджання (відмова, недопущення) з боку страхувальника у проведенні посадовими особами Фонду документальної перевірки є підставою для притягнення посадових осіб страхувальника до адміністративної відповідальності згідно зі ст. 188-23 КУпАП, а також зупинення виплат Фондом відповідно до статті 10 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Рішення про зупинення виплат з Фонду приймається керівником робочого органу виконавчої дирекції Фонду, яке оформлюється відповідним наказом.
Поновлення виплат з Фонду здійснюється на підставі наказу керівника робочого органу виконавчої дирекції Фонду, за умови усунення порушень, що призвели до зупинення таких виплат.
Повідомлення про прийняте рішення про зупинення (поновлення) виплат з Фонду направляється страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення.
Як оформлюються результати проведеної перевірки страхувальника?
Порядок №23 запроваджує уніфіковану форму акту перевірки страхувальника.
Акт перевірки є службовим двостороннім документом, що підтверджує факт проведення перевірки, відображає її результати та є носієм доказової інформації про виявлені порушення у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Який порядок оскарження рішень за результатами перевірок страхувальників?
Відповідно до ч. 3 ст. 17 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» спори щодо розміру шкоди та прав на її відшкодування, накладення штрафів та з інших питань вирішуються в судовому порядку. За бажанням заінтересована особа може звернутися з питань вирішення спору до спеціальної комісії Фонду. До складу цієї комісії на громадських і паритетних засадах входять представники держави, застрахованих осіб і страхувальників.
Положення про спеціальну комісію Фонду соціального страхування України з питань вирішення спорів (далі – комісія) затверджено постановою правління ФССУ від 12.09.2017 р. №45.
Згідно з пунктом 7.1 Порядку №23, скарга страхувальника подається до комісії протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем отримання страхувальником рішення, що оскаржується.
Рішення комісії щодо розгляду скарги страхувальника протягом трьох робочих днів з дня його постановлення надсилається страхувальнику та робочому органу виконавчої дирекції Фонду.
Наприкінці від себе нагадаємо про штрафи, якими загрожують такі перевірки.
Які санкції можуть застосувати до страхувальника-порушника?
Тут варіантів два – повернення раніше отриманих від ФСС коштів та фінансові санкції (штрафи).
За ч. 6 ст. 15 Закону №1105 у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми!
Рішення них приймається протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення/отримання страхувальником акта перевірки, а у разі подання страхувальником заперечень та/або додаткових документів до акта перевірки, протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення або надсилання страхувальнику письмової відповіді.
Страхувальник зобов’язаний сплатити (повернути) визначену у рішенні суму коштів протягом десяти робочих днів, що настають за днем отримання такого рішення!
У разі несвоєчасної сплати (повернення) цих коштів на страхувальника накладається новий штраф та нараховується пеня відповідно до абз. 2 та 3 ч. 6 ст. 15 Закону №1105.