Питання створення та обміну інформацією через е-кабінет суб’єкта первинного фінмоніторингу (надалі – СПФМ) визначені у п. 4 постанови КМУ від 09.09.2020 р. №850 «Деякі питання організації фінансового моніторингу», яка набрала чинності з 01.01.2021 р.
Так, подання суб’єктом будь-якої інформації Держфінмоніторингу здійснюється в електронній формі з використанням складових е-кабінету: особистого кабінету або прикладного програмного інтерфейсу. Підтвердженням факту подання суб’єктом інформації в електронній формі є отримання ним відповідного повідомлення Держфінмоніторингу.
Доведення Держфінмоніторингом інформації до суб’єкта здійснюється в електронній формі через е-кабінет.
Формат, структура, реквізити повідомлень, вимоги, довідники для їх заповнення, візуальна форма повідомлень, порядок інформаційної взаємодії суб’єкта з Держфінмоніторингом, а також порядок створення особистого кабінету та доступу до е-кабінету визначаються Мінфіном з урахуванням вимог законодавства про захист персональних даних.
І ось на вебсайті Держфінмоніторингу розміщені проєкти:
- Порядку створення особистого кабінету суб’єкта первинного фінмоніторингу та доступу до е-кабінету системи фінмоніторингу,
- Порядку інформаційної взаємодії суб’єкта первинного фінмоніторингу та Державної служби фінансового моніторингу України.
Якщо аналізувати ці проєкти, то багато незалежних фахівців буде збентежена їх обсягом – на сьогодні це більш як 200 сторінок, більшість з яких – це додатки з технічними характеристиками файлів, їх структури та захисту.
Втім, деякі моменти все ж варті уваги.
Електронний кабінет СПФМ
З самим е-кабінетом безпосередньо та всіма можливостями доступу до нього можна ознайомитись за посиланням.
Слід нагадати, що всі е-кабінети зібрані на одній вебсторінці – там можна побачити та знайти прямий доступ до е-кабінету як суб’єкта первинного фінмоніторингу (вказаний як СПФМ), так і інших – кабінету СДФМ ( суб’єкта державного фінмоніторингу), кабінетів правоохоронних органів, інших державних органів.
Увійти в е-кабінет можна лише за відповідною ідентифікацією. Потрібні:
- або файловий ключ (зауваження від автора: електронний підпис Приватбанку на фізособу не пройшов, видає помилку «65535»),
- або апаратний ключ,
- або id.gov.ua – увійти до кабінету за допомогою інтегрованої системи електронної ідентифікації (система об’єднує всіх надавачів послуг електронної ідентифікації: електронний підпис, BankID, MobileID). Увійти за допомогою BankID нам також не вдалось, видало застереження: «Поле redirect_uri не відповідає Системі з якої Ви виконуєте підключення. Перехід за вказаним посиланням може бути небезпечним».
Вочевидь, до оприлюднення та затвердження вказаних вище порядків доступ до е-кабінету обмежений.
А з огляду на проєкт порядку користування е-кабінетом, увійти до нього можна буде лише з КЕП: або фізсоби, або ФОПа, або юрособи (тобто її керівника, якщо такий керівник має право вчиняти правочини від імені ЮО, а такі повноваження керівник отримує в силу статуту та Закону №755).
E-mail як важлива ланка обміну інформацією з Держфінмоніторингом
Одним з документів, який подається Держфінмоніторингу, є повідомлення про самого суб’єкта первинного фінмоніторингу. У такому повідомленні має вказуватись електронна адреса СПФМ (відповідального працівника, керівника чи інший e-mail). До цієї інформації слід віднестись уважно, адже лише ця адреса може використовуватись користувачем е-кабінету для листування з питань фінмоніторингу. Цю ж адресу потрібно буде вказати й при внесені даних до е-кабінету (реєстраційні дані СПФМ) – вона ж буде використовуватись й у разі неможливості скористатись е-кабінетом з технічних чи інших причин.
Увага! Будь-хто потрапити до е-кабінету, з огляду на приписи розділу ІІ Порядку створення особистого кабінету СПФМ, не може. Доступ надається лише тому, хто подав інформацію про себе до Держфінмоніторингу, а для нових суб’єктів первинного фінмоніторингу – одночасно з постановленням на облік.
При цьому зараз сама постановка на облік відбувається досить просто – шляхом першого звернення до Держфінмоніторингу. Натомість за коментованим проєктом Порядку створення особистого кабінету СПФМ ситуація виглядає значно складнішою.
А всі вже обліковані СПФМ мають можливість отримати доступ до е-кабінету лише через електронну ідентифікацію та внесення коригуючої інформації!
То що ж, порядок постановки на облік СПФМ зміниться і тим, хто вже на цьому обліку знаходиться, треба буде пройти перереєстрацію? Без роз’яснень Держфінмоніторингу не обійтись.
Загальнодоступна та приватна частина е-кабінету
Планується доступ до відкритої частини е-кабінету зі загальним доступом без використання КЕП – загальна частина вебсайту https://cabinet.fiu.gov.ua/ та приватна частина (особистий кабінет СПФМ), куди можна буде дістатись лише після електронної ідентифікації https://cabinet.fiu.gov.ua/login/spfm. Приватна частина фактично є індивідуальною персоніфікованою вебсторінкою СПФМ.
Подані СПФМ документи, повідомлення, листи та інша інформація Держфінмоніторингу будуть відображатись та завантажуватись лише в особистому кабінеті. Там же СПФМ може побачити всю історію свого листування з Держфінмоніторингом (журнал подій), всі відправлені та отримані документи, зміни (коригування) даних, у т.ч. про самого СПФМ.
Е-кабінет працюватиме 24/7.
Суворі вимоги до назви файлів, структури та розміру кожного файлу
Порядком інформаційної взаємодії (п. 8 Розділу ІІ) визначений максимальний об’єм одного файлу, який не можу перевищувати 10 мегабайт. Інакше доведеться або архівувати файл, або ділити його на окремі частини. Тож при створенні файлів для обміну з Держфінмоніторингом слід відразу звертати увагу на об’єм файлів, що готуються.
Визначені назви файлів саме для інформаційного обміну (п. 3 розділу ІІІ Порядком інформаційної взаємодії). Отже, назвати файл «Договір_ТОВВ_Альфа_2021» не можна. Слід дотримуватись чіткої інструкції для зазначення структури файлу.
Формат бажаний – XML. Допустимі формати наведені у довіднику – додаток 4 до Порядку інформаційної взаємодії.
У розділі 2 Порядку інформаційної взаємодії наведений перелік повідомлень, якими обмінюються СПФМ та Держфінмоніторинг, зокрема, йдеться про
- повідомлення про взяття/відмову на облік,
- повідомлення про результати обробки інформації про СПФМ, коригування відомостей про структурні підрозділи, відповідального працівника тощо (вочевидь, зміна керівника обов’язково потягне за собою не тільки зміни до ЄДР та у податкових органах, а й зміну даних в е-кабінеті – не варто забувати про це!),
- повідомлення-запити від Держфінмоніторингу,
- повідомлення про відмову встановлення (підтримання) ділових відносин,
- повідомлення про розбіжності відомостей про кінцевих бенефіціарів.
Такі повідомлення підписуються накладенням/перевіркою КЕП/кваліфікованої електронної печатки, що утворюють єдиний файл з розширенням «.p7s», що дозволяє перевіряти підпис у довготривалому періоді.
Поштова адреса Держфінмоніторингу (у разі проблем з е-кабінетом)
Припустимо, що трапилася ситуація, яка не дозволяє передавати інформацію Держфінмоніторингу через е-кабінет. Що робити в такому випадку СПФМ?
За п. 4 Постанови КМУ №850 в такому разі суб’єкт подає інформацію в паперовій формі шляхом надсилання поштою. Підтвердженням факту подання суб’єктом інформації у паперовій формі є наявність у суб’єкта документа, виданого оператором поштового зв’язку, що засвідчує факт надсилання відповідної інформації з повідомленням про вручення поштового відправлення, або відмітки Держфінмоніторингу про отримання інформації (зі зазначенням дати та часу її отримання).
СПФМ надсилатиме паперові форми за адресою: вул. Білоруська, 24, м. Київ, 04050 (п. 1 Розділу IV проєкту Порядку інформаційної взаємодії).
Висновки
Первинний фінансовий моніторинг на сьогодні – це вже факт. І незалежним аудиторам, бухгалтерам, юристам, консультантам доведеться з цим змиритися. На облік у Держфінмоніторингу теж доведеться стати.
Треба буде і аналізувати інформацію, отриману під час обслуговування клієнтів, і в разі, коли таку інформацію слід буде повідомити Держфінмоніторингу, зробити це треба буде в електронному вигляді.
З огляду на обсяг технічної інформації у запропонованих проєктах та вимог до створення та пересилання файлів через е-кабінет, суб’єктам первинного фінмоніторингу доведеться доволі багато витрачати на вивчення всіх вимог. Проте без їх дотримання користування е-кабінетом може стати практично неможливим. Зрозуміло, що це міра для захисту інформації, яка передається до Держфінмоніторингу та надходить від нього. Втім, сподіваємось, що про інформацію, яка буде надходити до е-кабінету, буде повідомлятись й на зареєстрований у ньому e-mail – ми говоримо про електронного листа, яким буде повідомлятись про надходження інформації до е-кабінету СПФМ. Інакше до всіх тих даних, що наведені на більш як 200 сторінках, додається ще необхідність постійно бути у доступі е-кабінету. Загалом же, дочекаємось як це все буде працювати на практиці.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!