До ВРУ було внесено для ознайомлення законопроєкт №6301 від 09.11.2021 р., з його текстом можна ознайомитися тут.
Сам текст законопроєкту дуже короткий, і зміну він пропонує лише до статті 16 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
Втім, ця зміна є досить важливою, адже стосується вона подання інформації з питань фінансового моніторингу. І це обов’язок пропонується поширити і на «центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику» - тобто, на ДПСУ.
Передбачається, що ДПСУ повідомлятиме Держфінмоніторинг про фінансові операції:
- за результатами аналізу яких виникла підозра;
- аналіз яких свідчить про їх вчинення в ході вчинення платниками податків кримінальних правопорушень, які передували легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та/або фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, або вчиненню іншого кримінального правопорушення.
Ну, тобто, неважливо, чи точно було корупційне порушення або фінансування тероризму – навіть про підозру щодо такої можливості зазначені центральні органи державної влади повинні обмінятися інформацією.
Те, як саме відбуватиметься передача інформації (повідомлення), має встановити КМУ. Текстом законопроєкту передбачається, що закон, який буде прийнято на його основі, набере чинності через три місяці з дня, наступного за днем його опублікування. І от протягом цих трьох місяців КМУ і повинен буде встановити порядок такого повідомлення.
Для чого потрібен такий закон?
Збір та аналіз інформації про суб'єктів господарювання, зокрема, і про їх платіжні операції, але не тільки, на сьогодні здійснюють багато контролюючих органів.
Ось і в ДПС, як зазначено в пояснювальній записці до законопроєкту, було створено структурний підрозділ, основною функцією якого є вжиття з використанням ризик-орієнтованого підходу заходів щодо виявлення, аналізу, організації та проведення перевірок осіб, які здійснюють фінансові операції, що можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або з фінансуванням тероризму.
У процесі виконання вказаного повноваження такий підрозділ Державної податкової служби збирає багато цікавої інформації. Але, очевидно, Держфінмоніторинг наразі доступу до неї не має (а хотів би). Тому депутати вирішили, що доцільно законодавчого врегулювати можливість (а, по суті, обов'язок) передачі такої інформації від ДПСУ до Держфінмоніторингу.
За словами авторів законопроєкту, прийняття законопроєкту сприятиме підвищенню якості звіту про проведення національної оцінки ризиків та результатів типологічних досліджень у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму чи фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Крім того, реалізація норм законопроєкту покращить ступінь відповідності України рекомендації FATF (міжнародної організації по боротьбі із відмиванням коштів).
Про нинішній стан фінмоніторингу таких операції ми повідомляли тут.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!