Кабмін постановою від 08.10.2022 р. №1123 вніс зміни до Порядку проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами. Ці зміни почали діяти з 13 жовтня через офіційне опублікування в "Урядовому курʼєрі" постанови №1123. Зокрема:
1) Надано нові визначення:
- додатки до акта ревізії — документи, які містять інформацію про фінансово-господарську діяльність об’єкта контролю, інші документи та інформацію, які підтверджують зміст акта ревізії;
- зустрічна звірка — метод документального та фактичного підтвердження в об’єкта зустрічної звірки виду, обсягу і якості операцій та розрахунків для з’ясування їх реальності та повноти відображення в обліку об’єкта контролю;
- матеріали ревізії — акт ревізії з додатками до акта ревізії та інші документи, отримані за результатами проведення або реалізації результатів ревізії;
- об’єкт зустрічної звірки — юридичні особи, які мали правовідносини з об’єктом контролю та/або залучалися для виконання договірних відносин із об’єктом контролю, та/або юридичні особи, товари, роботи, послуги яких використовувалися для виконання цих договірних відносин;
- об’єкт контролю — підконтрольна установа та її відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, а також суб’єкт господарювання незалежно від форми власності, який не віднесено Законом України “Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні” (далі — Закон) до підконтрольних установ та у якого здійснюється державний фінансовий контроль на підставі судового рішення, ухваленого у кримінальному провадженні
2) Уточнено питання організації і проведення ревізій.
Так, під час підготовки до ревізії посадовими особами органу державного фінансового контролю складається програма ревізії. Вона має містити найменування об’єкта контролю, тему, період та питання, що підлягають ревізії відповідно до компетенції органу державного фінансового контролю. Програма затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником чи уповноваженою керівником цього органу посадовою особою.
Під час проведення ревізії до програми ревізії можуть вноситися зміни у порядку її затвердження.
У разі потреби зміни періоду, що підлягає ревізії, після внесення в установленому порядку змін до плану проведення заходів державного фінансового контролю (або отримання відповідного рішення суду в разі проведення позапланової виїзної ревізії) до програми ревізії вносяться відповідні зміни, які затверджуються та видаються у порядку затвердження програми ревізії. При цьому нове направлення не оформлюється.
Посадова особа органу державного фінансового контролю, яка проводить ревізію, надає на вимогу керівника об’єкта контролю чи його заступника копію програми ревізії.
Для з’ясування окремих обставин фінансово-господарської діяльності об’єкта контролю посадові особи органу державного фінансового контролю можуть вимагати та одержувати письмові пояснення від працівників об’єкта контролю, а також інформацію від інших осіб відповідно до Закону. Пояснення оформляються на ім’я посадової особи органу державного фінансового контролю, що проводить ревізію, з обов’язковим зазначенням дати.
У разі ненадання письмових пояснень протягом трьох робочих днів з дня отримання працівником об’єкта контролю переліку питань чи у разі відмови працівником об’єкта контролю від їх надання цей факт зазначається в акті ревізії.
У разі зупинення планової виїзної ревізії унаслідок дії непереборної сили чи введення воєнного або надзвичайного стану на території України чи в окремих її місцевостях, вона повинна бути завершена протягом 60 робочих днів після припинення дії непереборної сили чи припинення/скасування воєнного або надзвичайного стану відповідно.
Крім того, оновлено норми, які стосуються зустрічних звірок. Так, з метою підтвердження виду, обсягу операцій та розрахунків для з’ясування їх реальності та повноти відображення в обліку об’єкта контролю органами державного фінансового контролю можуть проводитися зустрічні звірки на підприємствах, в установах та організаціях.
Для проведення зустрічної звірки посадовій особі органу державного фінансового контролю та залученому фахівцю видається направлення встановленого Мінфіном зразка. Направлення на проведення зустрічної звірки надається керівнику об’єкта зустрічної звірки чи його заступнику у спосіб, визначений пунктом 12 цього Порядку.
За результатами зустрічної звірки складається у чотирьох примірниках довідка, перший, другий і третій примірники якої долучаються до додатків до акта ревізії. Четвертий примірник довідки складається для підприємства (установи чи організації), на якому проводилася зустрічна звірка.
Довідку зустрічної звірки підписує посадова особа органу державного фінансового контролю. У разі проведення посадовими особами органу державного фінансового контролю та залученими фахівцями зустрічної звірки у складі групи довідку зустрічної звірки підписує керівник групи.
Вручення підприємству (установі чи організації) довідки зустрічної звірки здійснюється у тому ж порядку, який визначено для акта ревізії.
Заходи, визначені пунктами 42—44 цього Порядку, щодо довідок зустрічних звірок не здійснюються.
У разі недопущення посадової особи органу державного фінансового контролю або залученого фахівця до проведення зустрічної звірки, ненадання необхідних для звірки документів складається за підписом посадових осіб органу державного фінансового контролю акт, який долучається до акта ревізії та у якому зазначається факт такого недопущення, і невідкладно інформуються правоохоронні органи для вжиття заходів, передбачених законом.
Стосовно осіб об’єкта контролю, які чинять перешкоди у проведенні зустрічної звірки і ревізії, вживають заходів для притягнення до юридичної відповідальності відповідно до закону.
3) Внесено зміни щодо оформлення результатів ревізії.
Зокрема, визначено, що у разі коли на об’єкті контролю бухгалтерський облік ведеться на договірних засадах спеціалістом з бухгалтерського обліку — самозайнятою особою чи підприємством, які провадять діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, акт ревізії підписується керівником об’єкта контролю.
4) Порядок доповнено двома новими розділами:
- Особливості проведення ревізії об’єктів контролю, до складу яких входять відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи.
- Особливості складення документів в електронній формі та проведення ревізій за документами, складеними в електронній формі.