• Посилання скопійовано

Чи можна вважати відключення світла форс-мажором?

Через відключення світла за графіком та поза ним питання штрафів за невиконання податкових обов’язків, які пов’язані з онлайн-сервісами, доступом до кабінету платника податків ще довго буде турбувати платників податків

Чи можна вважати відключення світла форс-мажором?

На сьогодні багато підприємств страждають через відключення світла, які не завжди відбуваються за графіком. При цьому у соцмережах на та своїх сайтах енергетики повідомляють про триваючі ремонтні роботи та можливі уточнені графіки відключень світла. Також повідомляється й по те, що такі графіки стануть зручнішими як для споживачів-громадян, так і для бізнесу. 

Раніше адрес юросіб, які розташовані в окремих будівлях, у графіках ймовірних відключень не було. Наразі ж створюється база даних таких адрес юросіб, тому й планувати роботу можливо буде легше.

Втім, головне питання: чи звільняє наявність такого графіка (як доказ) від штрафів? І якщо, наприклад,  не вдасться подати податкову звітність вчасно саме через відключення світла, то чи може тут допомогти сертифікат ТПП про форс-мажор? 

Спочатку варто з’ясувати, чи підпадає відключення світла (за графіком чи поза ним) під форс-мажорні обставини.

 

Воєнний стан в Україні - це форс-мажор

Якщо говорити загально, то на території України тривають форс-мажорні обставини і це підтверджено листом ТПП України від 28.02.2022 р. №2024/02.0-7.1.

Цим листом ТПП Украни засвідчує форс-мажорні обставини – військову агресію рф проти України, що стало підставою введення воєнного стану на всій території України. Ці обставини діють з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об’єктивними для госпсуб'єктів та/або фізосіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов’язанням/обов’язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

 

Які обставини  є форс-мажором?

Перелік форс-мажорних обставин наведений у ст. 14 Закону про ТПП та у п. 3.1 Регламенту  засвідчення ТПП України та регіональними ТПП форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого Рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 р. №44(5).

При цьому форс-мажорними можуть бути визнані ті обставини, які не зазначені у вищенаведеному переліку, проте відповідають критеріям форс-мажорних згідно з положеннями п. 6.9 цього Регламенту, не суперечать законодавству України і узгоджені сторонами у договорі, контракті, угоді як такі, що звільняють їх від цивільно-правової відповідальності.

Зокрема, в цілях отримання сертифіката ТПП про форс-мажорні обставини Заявником подаються  документи, які мають свідчити про:

  • надзвичайність таких обставин (мають винятковий характер і знаходяться за межами впливу сторін);
  • непередбачуваність обставин (їх настання або наслідки неможливо було передбачити, зокрема, на момент укладення відповідного договору, перед терміном настання зобов'язання або до настання відповідного обов'язку);
  • невідворотність (непереборність) обставин (неминучість події/подій та/або її/їх наслідків);
  • причинно-наслідковий зв'язок між обставиною/подією і неможливістю виконання Заявником своїх конкретних зобов'язань (за договором, контрактом, угодою, законом, нормативним актом, актом органів місцевого самоврядування тощо).

Повертаючись до ситуації з відключенням світла, серед документів, які слід буде подати до ТПП України чи регіональних ТПП, окрім договору про визнання електронних документів, доведеться подавати й документи, які підтверджують саме наявність таких непередбачуваних  та невідворотніх обставин як відключення світла.

І тут може виникнути найбільша проблема – лист/довідка, яка буде надана енергетиками, вказуватиме саме на відключення світла за графіком, який оприлюднений у відповідних джерелах (соцмережі, чат-боти, повідомлення на сайті, іншим шляхом оповіщення про такі графіки). При цьому ми не виключаємо й підтвердження про спонтанні відключення поза графіком, що також може бути зазначено у листі/довідці.

Хоча відсутність можливості подати звітність чи надіслати інші документи через відповідні бухсервіси чи бухпрограми пов’язана з відсутністю інтернета (відсутність світла у провайдера, інші проблеми).

Отже, стверджувати однозначно про те, що підприємство, яке не встигло подати звітність через відсутність світла, що має бути визнано форс-мажором, наразі ми би не стали. Саме тому, що ситуації є різні та, ми лише сподіваємось, що сертифікат від ТПП податківці братимуть до уваги. І порада платникам податків: перед тим, як звертатись до ТПП з документами, варто зв’язатись з ними по телефону та отримати консультацію щодо вашої конкретної ситуації з відключенням світла, що призвело до невиконання податкового обов’язку. Щоби переконатися в тому, що ви власний сертифікат отримаєте, і в ньому буде зазначено саме те, що ви бажаєте. 

Не варто забувати, що для подання податкової звітності чи реєстрації ПН/РК в ЄРПН все ж надається певний час, а не один день чи два. Тому те, що світла або інтернету не було в останні дні періоду виконання податкових обов’язків не доводить, що у платника податків взагалі не було можливості їх виконати. Тож не відкладайте справи на останній день. Якщо ж відключення будуть тривалими, ми не виключаємо, що доведеться надавати докази відключень за певний період часу. 

Але, якщо ви зберете всі необхідні довідки/листи, які вкажуть на відключення не згідно з графіком (особливо, коли йдеться про адресу офісу або робочого місця за адресою проживання працівника, що також важливо при запиті інформації щодо відключення світла), то такі документи можуть стати у пригоді й у спілкуванні з податковими органами.

 

Як використати зібрані документи у спілкуванні  з податківцями?

Нагадаємо, що відключення електроенергії є невідворотною та непередбачуваною обставиною (непереборної сили) як для платника податків, так і для контролюючого органу.

При цьому відповідно до приписів пп. 112.8.9 ПКУ платники податків звільняються від фінансової відповідальності за не подання податкової звітності в граничні терміни, що спричинено відключенням електроенергії у зв’язку з ракетники ударами держави-агресора. І на нашу думку, платники податків цілком можуть скористатись наведеним вище Листом ТПП України від 28.02.2022 р. №2024/02.0-7.1 та листами/довідками від енергетиків.

Втім, як про це вже згадувалось на порталі, щодо цього варто почути позицію ДПС. Адже у разі виникнення спору та звернення до суду останній неодмінно згадає про обов’язковість наявності сертифікат про дію форс-мажору на виконання вимог п. 14-1 Закон про ТПП.

А враховуючи відключення світла по всій території України та кількість платників податків, які не змогли виконати податкові обов’язки, кількість сертифікатів може перевищити всі очікування за обсягом…

Є ще один варіант - якщо не вийшло подати звітність або зареєструвати ПН/РК, або сплатити вчасно податки, слід згадати про мораторій на штрафи за невиконання податкових обов’язків (пп. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).

Враховуючи викладений у новій редакції п. 69.1  підрозділу10 розділу ХХ ПКУ за Законом №2836, у цій нормі наведений цілий перелік випадків, при яких платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов’язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне їх виконання.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження цьому наведені у Наказі Мінфіну від 29.07.2022 року №225. І у цьому Порядку сертифікат ТПП не є єдиним документальним доказом наявності обставин непереборної сили.

Втім, знову ж таки нагадуємо, що навіть попри беззаперечні докази неможливості виконання податкового обов’язку через відключення електроенергії, вказані дії платника податків позбавляють від штрафів, але не від обов’язку скласти та подати звітність, зареєструвати ПН/РК тощо!

На нашу думку, втрутитись у цю ситуацію мають саме податкові органи та Мінфін. Адже перед тим як бігти за сертифікатом та збирати цілу купу документів, варто спробувати вирішити цю проблему на рівні ДПС. Оскільки наразі невідомо, скільки часу будуть тривати такі відключення. Та навіть, якщо буде встановлений графік, все ж стверджувати, що він буде дотриманий через триваючі активні бойові дії та масові ракетні удари, ніхто не візьметься. І ця проблема може набути загальнодержавного масштабу.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024166
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 523
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 9626
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024166
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460