• Посилання скопійовано

Облік і контроль за підакцизними товарами всередині країни буде посилений, – Гетманцев

У І читанні прийнято законопроєкт щодо е-акцизної марки. Проте нині триває робота робочої групи комітету з доопрацювання, аби представники бізнесу та влади могли погодити спільну редакцію до другого читання

Облік і контроль за підакцизними товарами всередині країни буде посилений, – Гетманцев

Про зміни на нелегальних ринках підакцизної продукції йшлося на конференції «Як детінізувати роздрібну торгівлю та мінімізувати контрабанду в Україні?» за участі Голови Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева, членів Української Ради Бізнесу та фахівців  провідних аналітичних центрів. Конференція відбулася в середу, 1 березня, в Києві. Організатором заходу виступила Українська Рада Бізнесу, партнерами – Healthy Initiatives та Економічна експертна платформа.

На початку конференції Данило Гетманцев окреслив кілька ключових напрямів реформування митниці та БЕБ, реалізація яких зумовить системні зміни. Загалом влада налаштована на посилення інституційної спроможності контролюючих та правоохоронних органів, налагодження їхньої ефективної взаємодії і повне перезавантаження їхньої роботи. Ці заходи планується здійснити до кінця 2023 р. 

«Наступне засідання тимчасової слідчої комісії буде по митниці. Наше спільне завдання – дотиснути і митницю, і податкову, і Бюро економічної безпеки, щоб ці органи працювали так, як потрібно суспільству», – наголосив голова Комітету. 

Експерти Економічної експертної платформи надали висновки дослідження тіньового сектора пального, тютюнових виробів і алкоголю в Україні в 2022 р. За даними аналітиків, ринкова частка «тіні» в цих галузях становила: пальне – 11%, тютюн – 19,9%, алкоголь – 39%. 

Порівняно з 2021 роком, сталися такі позитивні зрушення, як ліквідація найзухваліших схем незаконного ввезення нафтопродуктів; припинення діяльності однієї із набільших нелегальних тютюнових фабрик; створення Бюро економічної безпеки, яке планується перезавантажити. Завдяки цим заходам рівень «тіні» за основними групами знизився. 

Проте внутрішній ринок залишається вразливим для нелегальної підакцизної продукції, Бюро економічної безпеки не працює ефективно; відсутня Стратегія у сфері протидії незаконному ввезенню, виробництву та обігу тютюнових і алкогольних виробів. 

Зокрема, за даними Growford Institute, втрати бюджету від нелегального обігу тютюнових виробів у 2022 році становили 19,1 млрд грн – на 23% більше, ніж попереднього року. У загальному обсязі нелегального ринку тютюнових виробів в Україні 56% становлять сигарети з маркуванням duty free, 36% – контрафактна продукція і 8% – контрабандна продукція. Головними каналами реалізації є кіоски роздрібної торгівлі (37%), магазини (27%), вуличні торговці (23%) і відкриті ринки (9%). 

Облік і контроль за підакцизними товарами всередині країни буде посилений, пообіцяв Данило Гетманцев. У першому читанні прийнято законопроєкт про електронну акцизну марку. Нині триває робота робочої групи комітету з доопрацювання законопроєктів, очікується, що протягом місяця представники бізнесу та влади погодять спільну редакцію до другого читання. Ланцюжок буде від виробника до дьюті-фрі, через нульову акцизну марку.

Експерти і представники бізнесу вважають за потрібне імплементувати важливі документи: Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами, євродирективи  2014/40/ЄС і 2007/74/ЄС. Влада обіцяє імплементувати ці документи до кінця 2023 року. 

Доцільно також розробити й затвердити комплексну Стратегію у сфері протидії незаконному ввезенню, виробництву та обігу підакцизних товарів на період 2023 - 2035 рр., впроваджувати успішний світовий досвід щодо контролю за видачею фіскального чека (фіскальні лотереї або кешбек для покупця). 

Голова податкового комітету запевнив, що підтримує важливість такого додаткового контролю, відповідні законодавчі зміни буде обговореноі найближчим часом. 

Дмитро Янін, головний аналітик з питань економічної політики організації «Здорові ініціативи» зазначив, що вкрай важливим є запобігання схемам із використанням пільг, зокрема схемі із «дьюті-фрі». Ця схема, через яку йде значна частина сірої табачної продукції, має бути мінімізована шляхом застосування акцизного податку до табачної продукції, яка реалізується у дьюті-фрі. Також варто подумати про те, щоб скоротити кількість місць, у яких може реалізовуватись табачна продукція, що відповідає європейській практиці.

Д. Гетманцев зазначив, що у новому законопроєкті про електронну акцизну марку передбачено контроль ланцюжка від виробництва до реалізації, зокрема і дьюті-фрі. Спробуємо реалізувати цей механізм, разом із підсиленням інституційної спроможності контролюючих органів.

Участь в обговоренні взяли представники Нафтогазової асоціації України, Асоціації Укртютюн, Американської торгової палати, Асоціації Укрводка, Європейської бізнес-асоціації та інші. 

За підсумками дискусії учасники дійшли спільної думки за всіма питаннями та домовилися про спільну реалізацію запланованих проєктів.

Джерело: Українська Рада Бізнесу

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»