АППУ повідомляє, що члени коаліції Українська Рада Бізнесу, до складу якої входять 105 бізнес-асоціацій різних секторів економіки, проаналізували законопроєкт №9080 «Про внесення змін до Закону «Про Бюро економічної безпеки» та інших законів України щодо перезавантаження БЕБ» та зазначають таке:
З моменту створення БЕБ минуло понад рік – і на цей час ми маємо такі його показники:
- кадровий склад Бюро укомплектовано лише на 17% від штатної чисельності (на початок 2023 року штат становить 683 працівники з необхідних 4 000), більшість поточного особового складу – з центрального апарату Державної фіскальної служби України;
- за весь час діяльності БЕБ не було оголошено жодного конкурсного відбору на керівні посади, всі керівники підрозділів призначалися на посади без конкурсів як тимчасові виконувачі (без урахування періоду, коли було запроваджено режим воєнного стану та конкурси на керівні посади в органах державної влади було скасовано);
- на початок 2023 року було створено територіальні підрозділи в семи регіонах вибірково: Києві та Київській області, Волинській, Львівській, Одеській, Закарпатській, Полтавській, Чернівецькій областях;
- протягом року детективами Бюро розслідувалось 664 кримінальних провадження (КП), проте до суду направлено лише 12 обвинувальних актів (1,8% від загальної кількості КП), а відшкодування збитків становило лише 33,3 млн грн (за даними Офісу Генерального прокурора);
- середня сума встановлених збитків в одному провадженні становить за роками: 2020 рік = 565 тис грн, 2021 рік = 4 480 тис грн, 2022 рік = 135 тис грн.
Аналітична складова діяльності БЕБ у 2022 році характеризується такими показниками: кількість аналітичних продуктів – 162, кількість інформаційних документів – 228. Проте кількість розпочатих кримінальних проваджень за створеними аналітиками Бюро аналітичними продуктами становить лише 35, ще 16 КП розпочато за підготовленими аналітиками Бюро інформаційними документами, що говорить про слабку спрямованість на кінцевий результат (лише 13,1% від кількості аналітичних документів стали підставою для досудових розслідувань).
Водночас зазначимо, що штат БЕБ та матеріально-технічна база не були якісно сформовані через відсутність належного фінансування органу, а також зазначити той факт, що початок діяльності БЕБ припав фактично на період воєнного стану.
Відповідно до наявних числових показників ефективності постає питання про перезавантаження Бюро.
Законопроєкт №9080 передбачає перезавантаження Бюро економічної безпеки України відповідно до практик НАБУ, САП, НАЗК, коли конкурсні Комісії для обрання керівника формують із залученням міжнародних експертів, з їхнім переважним голосом у Комісії.
Важливим фактором для подальшої ефективної роботи БЕБ буде й те, що всі працівники Бюро протягом року після призначення нового директора пройдуть атестацію із застосуванням поліграфу – що передбачено проєктом №9080.
Реалізація законопроєкту №9080 потенційно може усунути частину недоліків, які були у законі про БЕБ і дає надію, що БЕБ – як єдиний аналітичний орган боротьби з економічними злочинами в країні – запрацює більш ефективно, зробить подальші рішучі кроки для переходу на нову модель виявлення, запобігання та управління ризиками в економічній та фінансовій безпеці.
Необхідність забезпечення ефективної роботи БЕБ викликана насамперед великими втратами нашої країни через різні тіньові схеми, особливо у такий складний час для нашої країни. Реалізація цього, нарешті, поверне довіру суспільства до державних правоохоронних органів.
Українська Рада Бізнесу закликає народних депутатів опрацювати проєкт закону №9080 та підтримати його у Парламенті, забезпечивши основу для якісної роботи органу боротьби з економічними злочинами.