• Посилання скопійовано

Плани щодо впровадження єдиного державного органа перевірок: деталі від Гетманцева

Голова Комітету ВРУ з податкової політики Гетманцев у своєму інтервʼю розповів про посилення тиску на бізнес та про плани щодо впровадження єдиного державного органу перевірок. Окремо він деталізував результати роботи БЕБ під новим керівництвом

Плани щодо впровадження єдиного державного органа перевірок: деталі від Гетманцева

В інтерв’ю для Новини.LIVE голова комітету ВРУ з податкової політики зупинився на проблемі посиленого тиску на бізнес та перспективах  впровадження єдиного державного органу перевірок.

 

Про тиск силовиків на бізнес

— Відомо, що влітку бізнес масово звертався до Президента і до Вас щодо посилення тиску з боку силовиків. Президент, зокрема, обіцяв створити єдиний економічний орган, який займатиметься перевірками бізнесу. Що це може бути за орган? Який у нього має бути функціонал? Наскільки реальне його створення і коли це може бути? І у нас вже нібито є подібний орган — той таки БЕБ.

— Щодо звернень бізнесу до мене. Ніяких приводів особливих для цього не потрібно. Я не займаюсь цим з точки зору піару. Я займаюсь цим системно. Мій номер телефону відкритий для всіх. Я приймаю дзвінки з незнайомих номерів практично в режимі 24/7. Дуже часто зустрічаюсь з різними асоціаціями, окремими бізнесменами. Мені важливо розуміти, де у нас є системні проблеми і як на це потрібно реагувати. Мені здається, що такий діалог — це не привід для загострення взаємовідносин правоохоронців і бізнесу. Вважаю, що таке спілкування повинне бути системним — у кожного депутата, посадовця, який займається економікою і економічними проблемами.

Щодо посилення тиску на бізнес. Дійсно, є декілька кейсів, які свідчать про упереджене ставлення правоохоронців до того чи іншого підприємства. Так, наприклад, наша тимчасова слідча комісія розглядала кейс, пов’язаний з мережею кінотеатрів Multiplex, щодо службових осіб якої була спроба притягнення до кримінальної відповідальності нібито за несплату ЄСВ, який вони вже сплатили. Тобто там не було навіть умислу на вчинення злочину. 

Але Бюро економічної безпеки замість того, щоб займатися нелегальними цигарками, горілкою, крадіями в державних закупівлях, завело кримінальну справу щодо "білого" підприємства, яке у війну сплачувало зарплату своїм співробітникам, які не працювали (бо кінотеатри навесні 2022 року були зачинені), і не сплатило ЄСВ. Пізніше, на початку 2023 року підприємство погасило заборгованість за ЄСВ. Але, тим не менше, отримало кримінальну справу, допити. Зараз вже є друга кримінальна справа.

— Це проблема саме БЕБ чи правоохоронної системи загалом?

— Це проблема правоохоронної системи загалом і, зокрема, прокуратури, яка здійснювала нагляд. Так, під час засідання парламентської тимчасової слідчої комісії прокуратура доводила, що у випадку з Multiplex йдеться про шахраїв, яких потрібно притягнути до відповідальності. Але ж компанія задекларувала це ЄСВ, подала звітність, сплатила його врешті-решт. Де там "умисел" вбачається? 212 стаття Кримінального кодексу України передбачає умисел. Тобто там немає складу злочину. Але замість того, щоб зробити юридичні висновки, вибачитись перед людьми і закрити кримінальну справу, правоохоронці продовжують абсолютно недружні дії щодо бізнесу.

Цей кейс дуже показовий. Є й інші подібні кейси. Проте є й протилежні кейси. Наприклад, велика столична компанія з мільярдними оборотами здійснювала оборудки з ПДВ, так звані "скрути", і накопичила залишків продукції (а саме — маргарину) на своїх складах на 100 млн гривень. Коли їх попросили показати маргарин, вони чомусь цього не захотіли робити. За це компанія потрапила "в ризики", їхня діяльність щодо ПДВ була обмежена. Це була бурхлива історія. Врешті-решт вони визнали свою вину і протягом трьох місяців сплатили вже більше 100 млн гривень до державного бюджету.

Тож бачимо, що є різні кейси. І з цими кейсами потрібно розбиратися. Сумлінний бізнес, який виконує всі передбачені законом вимоги, не повинен страждати і взагалі не має знати, що таке БЕБ. Разом з тим бізнес, який намагається під час війни займатися податковим шахрайством, обкрадаючи тим самим армію, повинен чи припинити свою діяльність, чи стати на шлях закону, будучи готовим в обох випадках понести пропорційну правову відповідальність.

 

Про ефективність роботи Бюро економічної безпеки

— Ви давно і системно критикуєте роботу БЕБ. Нещодавно там вчергове помінялось керівництво. Як ви наразі охарактеризуєте діяльність Бюро економічної безпеки?

— Керівництво БЕБ помінялось декілька разів. Я навіть не зустрічався з новим керівником, бачив його лише на фото.

Потрібно об’єктивно оцінювати ситуацію. В моїй оцінці діяльності БЕБ немає якогось протистояння чи антагонізму певним особам. Свого часу керівником БЕБ був призначений Вадим Мельник. Я виступав проти цього призначення, попереджав. І не тому, що мав якийсь конфлікт з Мельником. Я не сприймаю його, як якогось ворога. Просто я розумів, що якщо керівником органу призначать податкового міліціонера, то нічого в цьому органі не зміниться. Так і вийшло. Фактично слово в слово, як я попереджав.

В результаті реформа, яку ми тягнули через парламент з величезними зусиллями, перетворилася на антиреформу. 

Але давайте будемо об’єктивними: сьогодні, після неодноразових змін керівництва, є певні позитиви в роботі БЕБ. Наприклад, візьміть справу Коломойського — це ж, зокрема результат роботи БЕБ, точніше СБУ і БЕБ. Але Бюро економічної безпеки у справі за першою підозрою є основним органом.

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024164
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 508
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 9296
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024164
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460