Члени коаліції Українська Рада Бізнесу, до складу якої входять 113 бізнес-асоціацій різних секторів економіки, проаналізували законопроєкт від Кабміну №10439 щодо Бюро економічної безпеки та зазначають таке:
З моменту створення БЕБ минуло більше двох років, а Бюро досі не почало працювати ефективно.
Ключовими проблемами роботи Бюро, які свідчать про те, що наразі БЕБ не відповідає закладеній при створенні органу концепції та потребам бізнесу, є конкурсні відбори з порушеннями; непередбачуваність органу через високу ротацію та відсутність відповідальних; переважання правоохоронної функції над аналітичною; тиск на бізнес інших правоохоронних органів через неефективність БЕБ.
Згідно з нещодавнім дослідженням економістів щодо оцінки найбільших схем з ухилення від сплати податків, найбільші схеми пов’язані зі слабкими інститутами. Через неефективну роботу тільки трьох органів – Державної митної служби, Державної податкової служби, Бюро економічної безпеки – держава щороку втрачає, за розрахунками експертів, – 200-240 млрд гривень.
Від порушення митних правил та сірого імпорту бюджет недоотримує 100-150 млрд грн, від контрафакту, нелегальної торгівлі – 40-45 млрд грн щороку, від схем із ПДВ – 20-30 млрд грн. Тобто на неякісну роботу БЕБ припадає близько 100 млрд втрат бюджету щороку.
Враховуючи актуальність та важливість питання перезавантаження БЕБ, фахівці УРБ опрацювали низку законопроєктів, зокрема за №10439 (ініціатор – КМУ), №10088 та №10088-1 (ініціатори – народні депутати України).
При опрацюванні порівняльної таблиці та текстів законопроєктів вбачається, що законопроєкт за №10439 суперечить взятим Україною зобов’язанням, а також не відповідає пріоритетам G7, які було опубліковано нещодавно.
Фахівці Української Ради Бізнесу порівняли два проєкти за їх ключовими положеннями, результати викладено у вигляді таблиці:
Ключові норми проєктів | №10439 | №10088-1 |
Перезавантаження відомства | ні | так |
Конкурсна комісія для обрання керівника Бюро економічної безпеки має переважний голос міжнародних експертів | ні | так |
Конкурсна комісія подає Уряду найкращого кандидата на посаду | ні (подає трьох) | так |
Переатестація працівників Бюро економічної безпеки | через рік після завершення воєнного стану | відразу після обрання директора |
Механізм звільнення недоброчесних співробітників | ні | так |
Кадрова комісія з переатестації співробітників має у складі міжнародних експертів | ні | так |
Посилення аналітичного спрямування БЕБ – надання права для Бюро на отримання безоплатного доступу до існуючих державних інформаційних систем, які містять дані про фінансову діяльність суб’єктів господарювання, державних реєстрів органів влади | ні | ні |
Встановлення якісних критеріїв ефективності роботи БЕБ | ні | ні |
Встановлення нормативних запобіжників тиску на бізнес з боку правоохоронних органів | ні | ні |
Як стає очевидним з порівняльної таблиці – проєкт №10088-1 – дає надію на перезавантаження та створення якісного Бюро економічної безпеки, тоді як проєкт №10439 – не залишає жодних шансів на створення якісного БЕБ.
Виходячи з викладеного вище – Українська Рада Бізнесу закликає народних депутатів прийняти проєкт №10088-1 у першому читанні якнайшвидше та доопрацювати його до 2 читання з урахуванням пропозицій бізнесу, забезпечивши основу для якісної роботи органу боротьби з економічними злочинами. Проєкт №10439 не вирішує жодної з наявних проблем, тож його вирішено повернути авторам без розгляду.