• Посилання скопійовано

Банки перевірятимуть клієнтів ретельніше: рекомендація Нацбанку

У разі підтвердження фактів надання клієнтом підроблених документів банк буде зобов'язаний відмовити клієнту в обслуговуванні / закрити рахунок та повідомити про це спеціально уповноважений орган

Банки перевірятимуть клієнтів ретельніше: рекомендація Нацбанку

Нацбанк у листі від 05.03.2025 №25-0009/16834 надав рекомендації банкам  з питань здійснення фінансового моніторингу.

Звертаємо увагу, що вони є обов'язковими для врахування банками під час застосування ризик-орієнтованого підходу під час виконання функцій суб'єкта первинного фінансового моніторингу.

 

Підроблення документів та інші проблеми, з якими зіткнулися банки

У листі зазначено, що на сьогодні непоодинокі випадки надання клієнтами до банку підроблених:

  • виписок за рахунками, відкритими в інших банках (зазвичай такі, що сформовані клієнтом дистанційно з використанням сервісу Online Banking),
  • фінансової звітності,
  • платіжних інструкцій, які нібито підтверджують здійснення клієнтами господарської діяльності, сплати обов'язкових платежів, платежів за оренду приміщень, транспортних послуг тощо.

Здебільшого з'ясування факту надання клієнтом підроблених документів візуально встановити складно. Водночас клієнти, щодо яких встановлені випадки надання до банку підроблених документів, надалі здійснювали фінансові операції з купівлі валютних коштів у значних обсягах та переказу їх за кордон, водночас у подальшому поставка товару не відбулася.

Також є непоодинокі випадки надання клієнтами до банків господарських договорів, які містять ознаки підроблених, зокрема такі договори містять реквізити рахунків, відкритих у банку після укладення договору, містять підписи осіб, які не мали повноважень на момент їх укладення, окремі положення договорів містять суперечливу інформацію тощо.

Надання клієнтами підроблених документів наражає банки на високі ризики використання їх послуг із метою відмивання коштів / фінансування тероризму або вчинення інших кримінальних правопорушень.

 

Що рекомендує Нацбанк?

По-перше, під час установлення ділових відносин із клієнтом / подальшого обслуговування додати до умов договору банківського обслуговування згоду клієнта на розкриття банківської таємниці іншому банку, у тому числі про відомості щодо руху коштів за рахунками клієнта. Така згода також може бути оформлена як окремий документ;

По-друге, особливу увагу приділяти клієнтам та наданим ними документам / інформації, за наявності таких ознак:

  • клієнту притаманні критерії ризику компанії-оболонки;
  • період діяльності юридичної особи з дати державної реєстрації менший ніж півроку;
  • нещодавно відбулася зміна кінцевого бенефіціарного власника та/або керівника клієнта;
  • перед початком активної діяльності за рахунком клієнта тривалий час не здійснювалися фінансові операції;
  • відповідно до звітності в клієнта є незначний статутний капітал / незначні активи.

Цей перелік не є вичерпним, банк може самостійно визначати інші ознаки, які на його розсуд потребують уточнення / підтвердження наданої клієнтом інформації.

Рішення щодо необхідності здійснення перевірки достовірності окремих наданих клієнтом документів банк має приймати на підставі ризик-орієнтованого підходу, у тому числі в разі проведення / наміру проведення клієнтом фінансових операцій на незвично великі суми (або загальний оборот), що є невластивим для відомої банку діяльності клієнта.

По-третє, провести детальний аналіз всіх отриманих від клієнта договорів, додатків до них, інших первинних документів, на підставі яких клієнтом ініціюється здійснення фінансових операцій.

З урахуванням вищезазначеного також рекомендується:

  • доопрацювати внутрішні процедури / порядки щодо визначення випадків, що потребують перевірки / підтвердження наданої клієнтом інформації / документів;
  • провести відповідні навчання працівників, залучених до проведення первинного фінансового моніторингу, у тому числі працівників, які обслуговують клієнтів. Таке навчання має включати інформування працівників про відповідальність за участь у підробленні документів.

У разі підозри щодо надання клієнтом підроблених документів Нацбанк рекомендує банкам:

  • звертатися до відповідних органів / установ для підтвердження або спростування підозри;
  • використовувати інші відкриті джерела інформації;
  • звертатися до іншого банку, у якому клієнт має відкриті рахунки, із метою підтвердження отриманих від клієнта даних.

 

Чим загрожує подання недостовірної інформації?

Як зазначено у листі, подання клієнтом чи його представником суб'єкту первинного фінансового моніторингу недостовірної інформації або подання інформації з метою введення в оману суб'єкта первинного фінансового моніторингу є підставою для відмови від встановлення (підтримання) ділових відносин/відмови клієнту у відкритті рахунка (обслуговування), у тому числі шляхом розірвання ділових відносин, закриття рахунка/відмови від проведення фінансової операції.

Отже, у випадках підтвердження фактів надання клієнтом підроблених документів банк зобов'язаний відмовити клієнту в обслуговуванні / закрити рахунок та повідомити про це спеціально уповноважений орган у встановленому законодавством порядку.

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»