
За п. 79 Порядку №1487 районні ТЦК проводять щороку відповідно до затверджених розпорядженнями голів відповідних районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, міських голів планів перевірки стану організації та ведення військового обліку в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (крім СБУ та розвідувальних органів).
Також ТЦК може приходити й з позаплановими перевірками.
У п. 80 Порядку №1487 також визначено, що перевірятимуть.
Під час таких перевірок перевіряють стан військового обліку усіх найманих працівників, в тому числі заброньованих працівників, а також військовозобов’язаних, яким видані мобілізаційні розпорядження.
Підкреслимо, ТЦК може прийти на перевірку тільки до юросіб! На ФОПів Порядок №1487 не поширюється!
Де знайти план перевірки ТЦК?
Плани, затверджені розпорядженнями, варто шукати на сайтах відповідних державних адміністрацій. Таблицю наведемо далі.
Якщо на підприємстві раніше не вели військовий облік, з чого почати?
Ось що треба зробити спочатку:
- Призначте наказом особу, відповідальну за ведення військового обліку.
- Проінформуйте ТЦК шляхом надсилання до ТЦК повідомлення за додатком 1 до Порядку №1487 про призначення відповідальної особи.
- Ознайомте під підпис з Правилами військового обліку призовників, військовозобов’язаних і резервістів, з якими укладали трудові договори після 05.01.2023.
- Розмістіть на видному місці Правила військового обліку (додаток 2 до Порядку №1487).
- Запросіть військово-облікові документи у призовників, військовозобов’язаних і резервістів.
- Складіть списки персонального військового обліку згідно з додатком 5 до Порядку №1487.
- Складіть відомість оперативного обліку згідно з додатком 12 до Порядку №1487.
- Затвердіть план звіряння.
- Заведіть журнал перевірок (додаток 9 до Порядку №1487).
Весь перелік звітів для подання у ТЦК та СП дивіться в нашому довіднику за посиланням.
Про те, як організувати військовий облік на підприємстві, на кого покласти обов’язки, ми писали тут.
Який розмір адмінштрафу?
На керівників юросіб чекатиме адмінштраф за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (ст. 210-1 КУпАП).
І з 19 травня 2024 року в особливий період розмір такого адмінштрафу для посадових осіб підприємств вже становить від 2 000 до 3 500 н.м.д.г. (від 34 000 до 59 500 грн).
Протягом якого періоду можуть накласти адмінштраф?
Якщо говорити про адміністративну відповідальність за минулі періоди, то тут слід керуватися статтею 8 КУпАП: особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення.
Але слід розділяти вчинене правопорушення і триваюче правопорушення. Наприклад, відсутність військового обліку, який треба було почати вести роки тому, – це триваюче правопорушення. Бо воно триває і досі.
За порушення правил ведення військового обліку, які були самостійно виправлені до виявлення порушення контролерами, адмінштрафу не буде.
Якщо правопорушення не було усунено, але сталося воно до останніх змін до ст. 38 КУпАП, діятимуть старі правила. А вони встановлювали строк давності для порушень: не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніш як через два місяці з дня його виявлення. При цьому розглядати справи про такі порушення мали керівники ТЦК (ст. 235 КУпАП), без звернення до суду.
Тепер же у ст. 38 КУпАП (у редакції, чинній з 19.05.2024) вказано, що адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених ст. 210-1 КУпАП, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Які помилки ТЦК виявляють під час перевірок?
Як показує практика перевірок стану організації та ведення військового обліку, на підприємствах виявляють низку порушень щодо призначення відповідальних осіб за ведення військового обліку, а саме:
- наказ про призначення відповідальної особи за ведення військового обліку відсутній взагалі;
- наказом керівника відповідальним за ведення військового обліку призначають директора, а фактично цим займається бухгалтер;
- наказом керівника відповідальним за ведення військового обліку призначають директора, а фактично цим займається інспектор відділу кадрів;
- у наказі про призначення особи, відповідальної за ведення військового обліку, не визначено особу, яка заміщає її на час відсутності;
- наказом керівника відповідальним за ведення військового обліку визначають осіб, які не є працівниками служби персоналу (наприклад, інженер з охорони праці, тоді як на підприємстві є відділ персоналу);
- накази про призначення відповідальної особи за ведення військового обліку не зареєстровані в діловодстві;
- у наказі про призначення відповідальної особи не визначено доплату за ведення військового обліку.
Також ТЦК при перевірках найчастіше виявляє такі порушення:
- прийняття військовозобовʼязаного на роботу без військово-облікового документа;
- неведення підприємством військового обліку;
- непризначення особи, відповідальної за ведення військового обліку;
- невиконання розпорядження ТЦК;
- неповідомлення про прибуття призовників та військовозобов’язаних до ТЦК;
- відсутність журналу обліку результатів перевірки військового обліку;
- відсутність списків персонального військового обліку;
- неознайомлення працівників з правилами військового обліку.
***
Плани проведення перевірок стану військового обліку ТЦК на 2025 рік
(станом на 01.03.2025)
* План до розпорядження не прикріплений. Радимо уточнити відомості безпосередньо у міській раді чи РВА. Зауважимо, що цим ж розпорядженням ще затверджено графік звіряння даних списків персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів з обліковими даними ТЦК та СП. Про це ми писали тут.