Коментар до рішення КСУ від 18.02.2020 р. у справі №2-р/2020
Останнім часом основна увага юридичної спільноти була прикута до розгляду КС справи щодо відповідності Конституції України окремих положень Закону «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закон №1402–VІІІ).
Оспорюваними положеннями Закону №1402, зокрема, регулюються питання:
- утворення Верховного Суду;
- припинення діяльності та ліквідації Верховного Суду України;
- проведення конкурсу на посади суддів Верховного Суду.
Тож більшість громадян та суб’єктів господарювання турбувало питання: чи є легітимним сам Верховний Суд та що буде з прийнятими новим Верховним Судом рішеннями? А йдеться про 3,5 роки!
Нагадаємо, що завдяки розпочатій у 2016 році судовій реформі саме Верховний Суд України (ЄДРПОУ 00019034) з 21.06.2018 року перебуває в стані припинення (за інформацією ЄДР).
Щодо суддів Верховного Суду України, то деякі з них були переведені до апеляційних інстанцій, а деякі після кваліфікаційного оцінювання потрапили до новоствореного Верховного Суду.
Далі Верховний Суд України у своєму поданні до КСУ вказує на те, що семантична зміна назви з «Верховний Суд України» на «Верховний Суд» за відсутності зміни правового статусу не може бути підставою для припинення діяльності та ліквідації Верховного Суду України як конституційного органу державної влади у спосіб, визначений у Законі №1402.
І ось сюрприз: КСУ вирішив, що зміни до Конституції в частині проведення судової реформи не були спрямовані на припинення діяльності та ліквідацію Верховного Суду України як органу державної влади через вилучення слова «України» (власної назви держави) зі словесної конструкції «Верховний Суд України».
Тим самим КСУ визнав на сьогодні право на існування одночасно двох касаційних інстанцій – Верховного Суду України та Верховного Суду. Чи створить це колапс в судовій системі, залежить від наших законодавців. Адже такий висновок має продовження: КСУ вважає, що немає відмінностей між юридичним статусом судді Верховного Суду України та судді Верховного Суду. І, відповідно, всі судді Верховного Суду України мають бути переведені до новоствореної касаційної інстанції та продовжувати здійснювати свої повноваження як судді Верховного Суду. Чи буде це зроблено та яким чином – питання відкрите. Його мають вирішити новими законами.
Тож у законодавців відтепер дві проблеми: два Верховних суди та збільшена кількість суддів касаційної інстанції. І це попри те, що за законопроектом №1008 планується зменшити максимальну кількість суддів Верховного Суду з 200 до 100 осіб.
До речі, цим же законопроектом передбачена процедура переведення суддів Верховного Суду, які не пройшли кваліфоцінювання, до апеляційних інстанцій, що знову ж таки викликає багато питань через прийняте рішення КСУ.
І головне питання – це легітимність судових рішень новоутвореного Верховного Суду.
Нагадаємо, що однією з підстав перегляду рішень у зв’язку з виключними обставинами є встановлена КС неконституційність закону, іншого правового акта чи їхнього окремого положення, застосованого (не застосованого) при вирішенні справи, якщо рішення суду ще не виконане (ч. 3 ст. 320 ГПКУ, ч. 3 ст. 423 ЦПКУ, ч. 5 ст. 361 КАСУ). Порядок перегляду також передбачений відповідним процесуальним кодексом.
Водночас, визнаючи фактичну «реорганізацію» Верховного Суду України у Верховний Суд, це не має зачіпати прийнятих рішень новообраними суддями Верховного Суду. Хоча думки багатьох юристів щодо цього відрізняються.
Щодо повноважень суддів новоутвореного Верховного Суду, то КСУ у своєму рішенні обачно висловився, що вилучення слова «України» (власної назви держави) зі словесної конструкції «Верховний Суд України» не вплинуло на конституційний статус цього органу державної влади.
На нашу думку, прийнятим рішенням КСУ повноваження суддів Верховного Суду не поставлені «під сумнів», що не ставить під питання й легітимність прийнятих ними рішень. Отже, всі судові рішення, прийняті новообраними суддями Верховного Суду, мають залишитися в силі.
Сподіваємося, що висновки КСУ не призведуть до блокування роботи діючого Верховного Суду, а питання «працевлаштування» суддів Верховного Суду України буде вирішено ВРУ на законодавчому рівні та не перетворить судову реформу у хаос.