• Посилання скопійовано

До 18 жовтня всі юрособи мають зареєструватися в Електронному суді: подробиці від редакції

Наближається граничний строк для реєстрації всіх юросіб в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі (далі – ЄСІТС)

До 18 жовтня всі юрособи мають зареєструватися в Електронному суді: подробиці від редакції

Ми вже писали про порядок реєстрації в електронному кабінеті ЄСІТС (покрокову інструкцію про те, як це зробити, дивіться наприкінці цієї статті). Але зараз нагадаємо про окремі моменти, які передусім є важливими для суду та учасників процесу, а також про наявні інші важливі функції в ЄСІТС. 

Нагадуємо, що для участі у господарському процесі (йдеться про судові спори з контрагентами, у т.ч. щодо укладення та виконання договорів, стягнення збитків у разі нереєстрації ПН/РК в ЄРПН, штрафних санкцій за порушення строків виконання грошових та інших зобов’язань тощо), треба зареєструватися в ЄСІТС. І граничний строк, коли це треба зробити, визначено у Законі №3200 – до 18.10.2023 включно.

Щодо спорів з контролюючими органами та оскарження їхніх рішень в адміністративних судах, то цей строк для юросіб приватної форми власності трохи довший – до 20.02.2024 включно. Те саме стосується й цивільного процесу. Однак самі контролюючі органи для участі в адміністративному процесі повинні будуть мати свої електронні кабінети в ЄСІТС до 18.10.2023.  

Тому у разі якщо платник податків подає позов до суду, то він може вже зареєструватися в ЕСІТС та переконатись у реєстрації контролюючого органу, що вже дає можливість користуватися функція ЄСІТС, та обмінюватися документами з адміністративним судом та контролюючим органом. 

ФОПи та фізособи реєструються в ЄСІТС добровільно, але у позовній заяві обов’язково мають вказувати про наявність чи відсутність електронного кабінету в ЄСІТС.

Важливо! Реєстрація в ЄСІТС, що забезпечує обмін документами, не позбавляє права на подання документів до суду в паперовій формі в порядку, визначеному КАС України. 

Але якщо ви вже зареєстрували електронний кабінет в ЄСІТС, то суд та контролюючий орган надсилатимуть вам документи саме в електронному кабінеті. Тож варто уважно стежити за надходженням повідомлень та своєчасно з ними ознайомлюватись.  

 

Зміни щодо судів

Не менш важливим є те, що Вища рада правосуддя, ДСА та Верховний Суд повинні у тримісячний строк (фактично до 21.10.2023) привести свої нормативні документи у відповідність до нового Закону №3200. Це стосується насамперед Положення про ЄСІТС та її окремих підсистем (модулів), Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах та Інструкції з діловодства Верховного Суду. Наразі ці зміни очікуємо.

Втім, окрім цього, суди надають багато іншої інформації для учасників судових процесів та змін щодо повідомлення учасників судового процесу.

Так, Східний апеляційний суд інформує, що з 1 жовтня 2023 року суди повністю переходять на онлайн-оформлення вихідної поштової кореспонденції, що, своєю чергою, передбачає автоматичне формування всіх згрупованих реєстрів поштових відправлень. 

У зв’язку з цим потрібно звернути особливу увагу на такі обов’язкові реквізити, як «ЄДРПОУ» (для юридичних осіб) та «РНОКПП» (для фізичних осіб) за його наявності або номера і серії паспорта для фізичних осіб – громадян України; «Найменування» учасників справи.  

До речі, при оформленні вказаних реквізитів учасники господарського процесу – юрособи та ФОПи можуть користуватись даними ЄДР. У будь-якому разі вказані дані є ідентифікаційними реквізитами для обміну з учасниками процесу документами через електронний кабінет.

Увага! Під час реєстрації електронного кабінету в ЄСІТС важливо вказати діючу електронну пошту, адже разом із надсиланням документів до електронного кабінету учасники судового процесу отримуватимуть від суду також і повідомлення на e-mail про надсилання таких документів до цього кабінету. 

 

Реєстрація юросіб в ЄСІТС та довіреності

ДСА надала роз’яснення, як юрособам користуватися системою ЄСІТС та електронним кабінетом керівника (діє досі, але очікуємо змін).

Механізм такий:

  • керівник юридичної особи при використанні власного кваліфікованого електронного підпису (далі – КЕП), виданого від імені юридичної особи, має можливість увійти до системи під профілем як "фізичної особи", так і профілем «представник»;
  • при обранні профілю «представник» користувачу стає доступним функціонал перегляду матеріалів судових справ, стороною в яких виступає відповідна юридична особа, а також функціонал створення та надсилання від імені юридичної особи електронних документів до суду.

Вчинення вищезазначених дій керівник юридичної особи може делегувати іншим особам, скориставшись функціональним розділом "Довіреності".

Довіреність дає можливість діяти як представник. Зокрема, керівник юрособи може: 

  1.  сформувати довіреність щодо певної особи на конкретну справу або загально (на всі справи одночасно з окремого судочинства – адміністративного, господарського, адмінправопорушення тощо),
  2. надати певній особі право або перегляду (знайомитись з документами), або редагування (редагувати заяви без права подання їх до суду), або подання (створювати, редагувати, підписувати заяви своїм електронним підписом та надсилати їх до суду),
  3. видати довіреність з правом передоручення (передавати права за дорученням іншим представникам).

Увага! Обов’язковою умовою надання електронної довіреності іншій особі  є необхідність попередньої реєстрації такої довіреної особи в ЄСІТС (наявність власного зареєстрованого Електронного кабінету).

Після надання електронної довіреності особі в її особистому Електронному кабінеті з’явиться можливість входити до системи як "представник" цієї юридичної особи, а також (залежно від типу наданої довіреності) стануть доступними такі функції: перегляду, створення чи надсилання від імені юридичної особи електронних документів.

Важливо! Керівник юридичної особи може надати електронну довіреність з правом передоручення на всі судові справи керівнику юридичної служби чи юрисконсульту, який, своєю чергою, може надати доручення, наприклад, підлеглому спеціалісту (спеціалістам) на всі чи окремо визначені судові справи.

 

Нова функція в ЄСІТС – виконавчі документи

Мінюст у своєму Телеграм-каналі 13.09.2023 розмістило інформацію, що вже розроблено електронну інформаційну взаємодію між автоматизованою системою документообігу суду (АСДС), Електронним судом та автоматизованою системою виконавчого провадження (АСВП). 

Завдяки цьому в Електронному суді реалізовано сервіс надсилання сторонам електронних виконавчих документів, а також можливості їх пред’явлення до виконання в електронній формі.

Так, для можливості надсилання електронного виконавчого документа до Електронного кабінету стягувача та боржника достатньо створити в АСДС виконавчий документ та накласти на нього кваліфікований електронний підпис судді.

Далі сервіс автоматично відправить сформований електронний виконавчий документ до електронних кабінетів стягувача та боржника. Боржник, своєю чергою, отримавши електронний виконавчий документ, матиме можливість сплатити передбачені у ньому платежі засобами підсистеми «Електронний суд», а стягувач – пред’явити його для виконання до державного або приватного виконавця.

Таким чином, на сьогодні учасники судового процесу (боржник та стягувач) отримали право подання виконавчих документів через Електронний суд, що дає можливість миттєвого потрапляння виконавчого документа до відділу ДВС чи приватного виконавця, а також можливість онлайн-сплати передбачених у виконавчому документі платежів.

Про інші зміни в електронному кабінеті ми повідомлятимемо у разі їх створення. Але сам факт реєстрації в електронному кабінеті вже дає можливість першими ознайомлюватися з новим функціоналом ЄСІТС (у т.ч. з переглядом відеоінструкції).

***

Як зареєструватися в електронному кабінеті?

Нижче ми зробимо огляд реєстрації в електронному кабінеті та самого електронного кабінету.

Крок 1. Реєстрація в електронному кабінеті.

Загалом порядок реєстрації в електронному кабінеті доволі простий.

  1. Зайти на сторінку ЄСІС id.court.gov.ua.
  2. Скористатися файловим ключем у форматі: .jks, .pfx, .pk8, .zs2, .dat або авторизуватися з ID.gov.ua. Система дозволяє авторизуватися за допомогою токена, хмарного сховища, файлового носія або Дія.Підпис.
  3. Зайти в систему та виконати всі необідні дії для реєстрації — фізособа та ФОПи реєструються за допомогою ІПН, юрособа — за ЄДРПОУ.
  4. У процесі реєстрації ви можете зазначити, чи ви є фізособою, чи ФОПом. Надалі, якщо через електронний кабінет подаватиметься заява від фізособи або ФОПа, потрібно буде ставити про це відповідну позначку.

 

Крок 2. Як створити заяву та подати її в електронному кабінеті.

Варто пам’ятати, що:

  • в електронному кабінеті є відповідні типи заяв, якими ви можете скористатися. Відповідно до обраного типу заяви система надає перелік лише тих судів, до яких таку заяву можна подати. Якщо в переліку судів немає потрібного вам суду, ймовірно, що ви обрали шаблон заяви неправильний або не той суд;
  • вам потрібно обрати суд (регіон суду), до якого ви плануєте звернутися, та спосіб подання заяви: «Особисто» або «Як представник (захисник)»;
  • далі ви можете скористатися кнопкою «Наступний крок» або за потреби повернутися до попереднього кроку, натиснувши кнопку «Повернутись»;
  • в електронному кабінеті ви можете внести відомості про свого представника (адвоката тощо) та надати йому доступ до вашого кабінету;
  • у більшості розділів електронного кабінету є відеоінструкції для полегшення розуміння всіх дій та правильного створення документів, їх надсилання та видалення.

 

Крок 3. Уважно вивчити всі розділи електронного кабінету і скористатися підказками та відеоінструкціями.

Пройдімося розділами, що є на сьогодні в електронному кабінеті системи ЄСІС.

  • У розділі «Повідомлення» ви будете бачити всі повідомлення, що надсилатимуться судами.
  • У розділі «Мої справи» відображатимуться ваші судові справи та справи, до яких вам надано доступ.
  • У розділі «Заяви» ви будете бачити створені вами заяви, а також можете створити власні заяви та скористатися переліком доступних в ЄСІС заяв.
  • У розділі «Документи сторін» буде відображено документи (позовні заяви), надіслані іншими сторонами судового процесу перед відправленням до суду — фактично ви отримаєте документи від ваших контрагентів та знатимете про подання проти вас позову.
  • У розділі «Довіреності» ви можете створювати, додавати та анульовувати довіреності.
  • У розділі «Відезв’язок» ви матимете можливість участі в судовому засіданні в режимі відеоконференції.
  • У розділі «Наявність кабінету» ви також можете з’ясувати наявність електронного кабінету у вашого контрагента/відповідача та надсилати йому копії документів, якщо цього вимагає процесуальний кодекс.
  • У розділі «Профіль користувача» ви можете через підрозділ «Мобільні пристрої» за допомогою QR-коду встановити мобільний застосунок «єСуд» на свій телефон та отримувати вчасно повідомлення на своєму ґаджеті.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»