• Посилання скопійовано

Зміни у фінплані комунального підприємства: податкові наслідки

Кошти, виділені на облаштування парковки, перенаправити на купівлю газового котла та підготовку опалювального сезону – таке розпорядження отримало комунальне підприємство від міськради. Це спричинило спір щодо правомірності таких змін і їх податкових наслідків

Зміни у фінплані комунального підприємства: податкові наслідки

Коментар до Постанови ВС від 04.12.2024 у справі №922/476/24 

Засновником комунального некомерційного підприємства(далі – КНП) є міська рада, яка на сесії приймає фінансовий план його діяльності. І ось у КНП виникли запитання: 

  • Чи може міська рада змінити фінансовий план КНП щодо напряму використання коштів та чи не призведе це до втрати ознаки неприбутковості?
  • Чи може комунальне підприємство оскаржувати такі зміни фінплану та коли – до чи після виконання таких змін?

 

Зміст коментованої справи

Статутом КНП (у редакції 2021 року) встановлено, що:

  • КНП є комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає первинну медичну допомогу та здійснює управління медичним обслуговуванням населення, вживає заходів із профілактики захворювань населення та підтримання громадського здоров’я (пункт 1.1);
  • засновником, власником та органом управління майном КНП є міська рада (засновник) (пункт 1.4); 
  • КНП організовує свою діяльність відповідно до фінансового плану, який затверджується засновником, самостійно організовує виробництво продукції (робіт, послуг) і реалізує її за цінами (тарифами), що визначаються в порядку, встановленому законодавством (п. 4.3).

Рішенням виконкому міської ради від 16.12.2022 №155 для КНП було затверджено фінансовий план на 2023 рік.

Рішенням XXII позачергової сесії міської ради 10.07.2023 було затверджено зміни до фінансового плану на 2023 рік (далі – Рішення), а саме:

  • Модернізація, модифікація, дообладнання, реконструкція, інші види поліпшення необоротних активів – виключити;
  • Капітальний ремонт з облаштування парковки – виключити;
  • За рахунок вивільнених коштів провести закупівлю обладнання: котла газового для підготовки опалювального сезону 2023 – 2024 року у КНП; 
  • Залишок коштів спрямувати на придбання ліків за Програмою пільгового забезпечення мешканців міської громади та ВПО лікарськими засобами та виробами медичного призначення на 2023 – 2024 роки.

КНП вважає, що прийняте Рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки засновник не мав права його приймати. 

Крім того, зобов’язання провести закупівлю обладнання фактично є розпорядженням вчинити певні дії, а не внесенням змін до фінансового плану.

Заперечуючи проти цього, міська рада заявила, що вона діяла в межах своїх повноважень, визначених законодавством України. 

Міська рада не вирішувала питання про зменшення видатків на забезпечення діяльності КНП. А придбання теплового обладнання (котла) з метою забезпечення нормального температурного режиму у приміщеннях, де розміщується КНП, під час опалювального періоду є заходом на утримання підприємства. 

Адже, зрештою, саме засновник визначає пріоритетні напрями використання «залишкових» коштів підприємства шляхом прийняття рішення про фінансовий план підприємства!

 

Що сказали суди

За приписами ч. 25 ст. 3 Закону від 19.10.2017 №2168-VIII за рахунок державного бюджету України здійснюється, зокрема, підтримка державних некомерційних підприємств охорони здоров’я, зокрема щодо оновлення матеріально-технічної бази, капремонту, реконструкції. 

Органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції можуть фінансувати місцеві програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров’я, зокрема щодо оновлення матеріально-технічної бази, капремонту, реконструкції. Проте матеріали справи не містять доказів на підтвердження участі міської ради у фінансуванні КНП у частині вказаного оновлення. Навпаки – зі змісту Рішення міської ради вбачається, що на сесії були виключені рядки фінансового плану на 2023 рік на загальну суму 2,3 млн грн, накопичену за рахунок Національної служби здоров’я України (НСЗУ), тобто за рахунок держбюджету.

Таким чином, Рішення міської ради щодо змін у фінплані на 2023 рік суперечить вимогам чинного законодавства, оскільки цим Рішенням вирішено перерозподілити не комунальні, а держбюджетні кошти.

Так заявив суд першої інстанції, вирішивши, що прав на зазначене Рішення у міської ради не було. 

Натомість апеляційна інстанція нагадала, що в листі МОЗ від 31.05.2023 №14-17/14695/2-23 роз’яснено: КНП здійснює витрати відповідно до фінансового плану, який затверджується його власником та є основним плановим документом, відповідно до якого КНП отримує доходи і здійснює витрати, визначає обсяг та спрямування коштів для виконання своїх функцій протягом року. 

З огляду на те, що закупівля газового котла для підготовки опалювального сезону 2023 – 2024 років та придбання ліків за Програмою пільгового забезпечення мешканців громади та ВПО ліками та медичними виробами на 2023 – 2024 роки, не суперечить статутній діяльності КНП та має на меті забезпечення належних умов надання медичних послуг підприємством, міська рада діяла в межах своїх повноважень.

Тож думки судових інстанцій розділилися, і справа перейшла до ВС. 

 

Зміни фінплану і ознака неприбутковості

Насправді коментована справа цікава тим, що у ній ставиться питання не лише щодо правомірності міською радою приймати рішення про внесення змін до фінансового плану, а щодо потенційного порушення пп. 133.4.2 ПКУ і, як наслідок, втрати ознаки неприбутковості

Адже КНП вважало, що міська рада змушує його за власні кошти фінансувати місцеву програму та придбати обладнання (котел), на використання якого КНП не має правових підстав. Очевидно, керівництво КНП вже вважало отримані держбюджетні кошти власними і мало власні думки стосовно того, на що вони мають бути витрачені (реконструкція закладу і будівництво парковки). 

Але ВС такого порушення не побачило.

Частина 1 ст. 75 ГКУ закріплює обов’язок державного комерційного підприємства (крім банків) складати і виконувати річний фінансовий план відповідно до закону та у строки, встановлені цією статтею. Частина 2 цієї статті встановлює строк затвердження фінансового плану державного комерційного підприємства з можливістю його перегляду протягом усього планового періоду.

ВС зауважує, що фінансовий план КНП є основним плановим документом, згідно з яким таке підприємство здійснює витрати, отримує доходи, визначає обсяг та спрямування коштів для виконання своїх функцій протягом року. Фінансовий план затверджується його власником.

Похідним від права засновника затверджувати фінансовий план є право на внесення змін до нього. У правовідносинах, що виникають між комунальним підприємством та радою, вказане право реалізується шляхом прийняття відповідних рішень.

Оскільки міська рада є засновником КНП, здійснює щодо нього управлінські повноваження, забезпечує його діяльність, то вона повинна мати змогу за потреби коригувати фінансовий план внесенням змін до нього.

При цьому зміни до фінансового плану КНП можуть, зокрема, вноситися за проєктом, що готується самим підприємством та подається до фінансового відділу міської ради. Остання має право повернути проєкт на доопрацювання КНП на стадії його погодження.

Втім, зміни до фінансового плану КНП можуть бути внесені міською радою також із власної ініціативи, що безпосередньо випливає зі статей 10, 16, 59 Закону №280/97-ВР, статей 24, 63, 75, 78135 ГКУ у їх системному зв’язку. Відсутність у Порядку окремої норми, яка б передбачала відповідне право засновника на внесення змін до фінансового плану підконтрольного комунального підприємства, не свідчить про відсутність у нього такого права, оскільки останнє випливає із закону.

Щодо загрози втрати ознаки неприбутковості, ВС наголошує, що рішенням про зміну фінансового плану не покладаються додаткові обов’язки, що передбачають залучення власних коштів КНП понад розмір, визначений фінансовим планом.

Закупівля газового котла для підготовки до опалювального сезону та спрямування залишку коштів на придбання ліків за окремою програмою здійснюються за рахунок коштів, вивільнених унаслідок внесення змін до фінансового плану. Тобто це, як і раніше, кошти міської ради, і цільовий характер цих коштів та контроль за напрямами їх використання – залишаються!

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»