13 березня 2023 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт №9095 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про захист прав споживачів».
Основними завданнями законопроєкту є посилення відповідальності за порушення суб’єктами господарювання (працівниками торгівлі, громадського харчування та сфери послуг), а також громадянами, які займаються підприємницькою діяльністю в цих галузях, законодавства про захист прав споживачів. Зокрема, пропонується:
1) збільшити суми адміністративних стягнень (штрафів) за такі правопорушення, як:
- відмову працівників торгівлі, громадського харчування та сфери послуг і громадян, які займаються підприємницькою діяльністю в цих галузях, у наданні споживачам необхідної своєчасної інформації про товари (роботи, послуги), їх кількість, якість, асортимент, а також про їх виробника (виконавця, продавця), у навчанні безпечного та правильного їх використання, а так само обмеження прав громадян-споживачів на перевірку якості, комплектності, ваги та ціни придбаних товарів - від 10 до 50 н.м.д.г. (170 - 850 грн), на сьогодні від 1 до 10 н.м.д.г. (17 - 170 грн);
- відмову споживачу в реалізації його права в разі придбання ним товару неналежної якості - від 10 до 70 н.м.д.г. (170 - 1190 грн), на сьогодні від 1 до 18 н.м.д.г. (17 - 306 грн);
- надання виробниками або продавцями (надавачами послуг) особами, недостовірної інформації про продукцію, в разі якщо ця інформація не зашкодила життю, здоров'ю та майну споживача - від 50 до 100 н.м.д.г. (850 - 1700 грн), на сьогодні від 10 до 50 н.м.д.г. (170 - 850 грн). У разі бездіяльності осіб, передбачених частиною третьою ст. 156-1 КУпАП, щодо приведення недостовірної інформації про весь товар до відповідності або повторне надання недостовірної інформації про товар протягом року з моменту стягнення - штраф від 100 до 300 н.м.д.г. (1700 - 5100 грн);
- невиконання законних вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, про проведення перевірки діяльності по продажу товарів, виконанню робіт, наданню послуг громадянам-споживачам або про надання необхідних для цього матеріалів; ухилення від своєчасного виконання приписів посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, про усунення порушень прав споживачів (зміни до ст. 188-2 КУпАП) - від 10 до 30 н.м.д.г. (170 - 510 грн);
2) встановити кримінальну відповідальність за надання виробниками або особами, які здійснюють підприємницьку діяльність у сферах торгівлі та громадського харчування, недостовірної інформації про продукцію, вживання якої заподіяло шкоду здоров'ю споживачів або призвело до загибелі людей чи інших тяжких наслідків.
Згідно з новою ст. 184-1 ККУ такі порушення каратимуться штрафом від 3000 до 8000 н.м.д.г. (54000 - 136000 грн) з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років. Якщо такі дії призвели до загибелі людей чи інших тяжких наслідків - позбавлення волі на строк від трьох до восьми років.
Крім того, в Прикінцевих положеннях законопроєкту пропонується:
1) внести зміни до статті 23 Закону «Про захист прав споживачів», якими підвищити розмір адміністративних стягнень, які застосовуються до суб'єктів господарювання у сфері торговельного та інших видів обслуговування у разі таких порушень законодавства про захист прав споживачів, як виготовлення або реалізацію продукції, що не відповідає вимогам нормативно-правових актів стосовно безпеки для життя, здоров'я та майна споживачів і навколишнього природного середовища; реалізацію продукції, забороненої відповідним державним органом для виготовлення та реалізації; реалізацію небезпечного товару (отрути, пестицидів, вибухо- і вогненебезпечних речовин тощо) без належного попереджувального маркування, а також без інформації про правила і умови безпечного його використання; відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію або продавця (у випадках, визначених Законом України «Про електронну комерцію»); створення перешкод службовим особам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів та структурного підрозділу з питань захисту прав споживачів органу місцевого самоврядування у проведенні перевірки якості продукції, а також правил торговельного та інших видів обслуговування; реалізацію товару, строк придатності якого минув тощо;
2) внести зміни до статті 2 Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», якими надати повноваження центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів та його територіальним органам здійснювати позапланові перевірки без отримання погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу;
3) установити, що на час дії правового режиму воєнного стану в Україні суми штрафів, стягнених за порушення прав споживачів, зараховуються до державного бюджету та спрямовуються виключно на потреби Збройних Сил України за бюджетною програмою «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» (КПКВК 2101020).
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.