Водії, які вже потрапляли у ДТП, знають, наскільки складно іноді отримати страхове відшкодування. І тут справа не лише у страховиках, які використовують будь-яку можливість, аби не виплачувати кошти або повернути їх назад (у порядку регресу через різні порушення).
Справа у нормах Закону. Навіть не надто уважно прочитані та підписані договори зі страховими компаніями не призводять до таких сумних наслідків, як помилки та неуважність наших законотворців.
Почнемо з того, що практика ВСУ вже не раз зверталася до спорів у сфері страхування.
Нагадаємо, що строки повідомлення страховика при настанні ДТП становлять не більше за три дні. Невиконання цієї вимоги мало наслідком повернення страхувальниками відшкодованих потерпілим сум. Але страхові компанії свого часу вносили до договорів умови не лише про повідомлення, але й складання всіх документів щодо страхового випадку, у ті ж самі три дні. Невиконання умов договору призводило до відмови у відшкодуванні.
Ще тоді суд виніс свій вердикт: «Правове значення має повідомлення страховика про настання страхового випадку у строк, який дає страховику можливість дослідити обставини справи та дійти висновку про визнання його страховим випадком чи відмову в цьому. Сам факт порушення страхувальником визначеного договором страхування строку подання документів, що стосуються страхового випадку, за наявності факту своєчасного повідомлення страховика про настання страхового випадку не може бути підставою для відмови від здійснення страхової виплати» (Судова практика розгляду цивільних справ, що виникають з договорів страхування ВСУ від 19.07.2011 р.).
Але з 2011 року чимало змінилося. Зокрема, внесли зміни до статей 33 та 38 Закону №1961 щодо строків повідомлення страховика та відповідальності за їх недотримання.
Однак це було зроблено настільки некоректно, що спори страховиків та страхувальників знову дійшли до ВСУ.
Відповідно до чинної редакції пп. 33.1.4 Закону від 01.07.2004 р. №1961-IV «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» страхувальник невідкладно, але не пізніше трьох робочих днів з дня настання ДТП, має письмово надати страховику повідомлення про ДТП встановленого МТСБУ зразка.
Отже, маємо вже суттєві зміни: страховика протягом 3-х робочих днів повідомляють письмово за встановленим зразком.
Невиконання цієї вимоги мало би тягнути за собою відповідальність у вигляді права страхової компанії на регресний позов до такого страхувальника у розмірі виплачених потерпілому сум. Але при внесенні змін законотворці не врахували нової нумерації. Відповідно право на регрес згідно з нормами закону втрачено.
Цілком очевидно, що не скористатися цією ситуацією юристи не могли. Однак ВСУ не оцінив такої кмітливості і витлумачив помилку у нумерації пунктів при внесенні змін до Закону №1961 на користь страхових компаній: «...Неузгодженість нумерації підпунктів пункту 33.1 статті 33 та підпунктів пункту 38.1 статті 38 Закону після внесених до них змін Законом України від 17 лютого 2011 року №3045-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування» не може обмежувати встановлене статтею 38 Закону право страховика подати регресний позов до страхувальника у разі недотримання строків і умов повідомлення страховика про дорожньо-транспортну пригоду...» (Постанова ВСУ від 12.02.2014 р. Справа №6-1цс14).
Наталія Канарьова