Главная Все новости Общество и жизнь Общество, события

Помощь от государства и местных советов: памятка для ФЛП и работников

Усиление карантина привело к восстановлению финансовой помощи некоторым ФЛП и работникам от государства. Как получить эту помощь и какие последствия это будет иметь, читайте в нашей статье

З 9 квітня 2021 року діє новий Закон №1358 «Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». Про це ми повідомляли тут.

Крім того, 10 квітня 2021 року в «Урядовому кур'єрі» №69 було опубліковано (і цього ж дня набрали чинності) постанови КМУ:

  • від 07.04.2021 р. №328 про порядок виплати карантинної допомоги ФОП та працівникам з регіонів «червоної» зони карантину. Отже, маємо вже і чинний закон про призначення допомоги, і порядок її призначення;
  • від 07.04.2021 р. №329. Нею затверджено перелік кодів КВЕД, які дають право на отримання допомоги.

 

Хто матиме право на допомогу?

Допомогу зможуть отримати і працівники (які перебувають у трудових відносинах з юрособою або ФОП), і самі ФОП. Але головними умовами отримання допомоги є такі:

  • основний вид діяльності (зазначений першим в ЄДР) суб’єкта господарювання (як місця роботи працівника, так і ФОП, який претендує на допомогу) має бути одним з тих, які є у визначеному КМУ переліку;
  • карантинні обмеження призвели до тимчасової зупинки роботи такого суб’єкта господарювання.

Щодо карантинних обмежень вийшло цікаво. У Порядку №328 йдеться про перелік, затверджений постановою КМУ від 09.12.2020 р. №1236. Це так звані загальноукраїнські обмеження. Але місцевим радам надано право встановлювати додаткові обмеження у регіоні, яким вони керують. Тож право на допомогу передбачено і тим, хто постраждав від регіональних обмежень.

Про коди КВЕД (основні види економічної діяльності), які дають право на допомогу, ми писали тут і, навіть, наводили їх у таблиці.

 

Хто не отримає допомогу?

Допомога не надаватиметься:

1) найманим працівникам:

- які на дату звернення працюють у суб’єкта господарювання, що не нарахував ЄСВ за усі місяці відповідного кварталу, а саме:

  • IV кварталу 2020 р., якщо обмежувальні протиепідемічні заходи запроваджені у лютому — травні 2021 р.;
  • I кварталу 2021 р., якщо обмежувальні протиепідемічні заходи запроваджені у червні — серпні 2021 р.;
  • II кварталу 2021 р., якщо обмежувальні протиепідемічні заходи запроваджені у вересні — листопаді 2021 р.;
  • III кварталу 2021 р., якщо обмежувальні протиепідемічні заходи запроваджені у грудні 2021 р.;
  • які працюють у суб’єкта господарювання, основний вид економічної діяльності якого на останній день місяця, який передує місяцю, в якому подається заява, не включений до переліку видів економічної діяльності;
  • які працюють у суб’єкта господарювання за сумісництвом;

- середня заробітна плата яких перевищує 30 тис. гривень на місяць. При цьому для обчислення середньої заробітної плати враховуються усі три місяці останнього звітного кварталу, який передує місяцю, в якому подається заява.

 

2) ФОП:

  • державна реєстрація яких на останній день місяця, який передує місяцю, в якому подається заява, становить менше трьох місяців;
  • які за останній звітний рік сплатили ЄСВ за себе менше ніж за шість місяців (крім осіб, які звільнені від сплати за себе ЄСВ, якщо вони отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю, або досягли віку, встановленого статтею 26 Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»);
  • основний вид економічної діяльності яких на останній день місяця, який передує місяцю, в якому подається заява, не включений до переліку видів економічної діяльності;
  • які є найманими працівниками та фізичними особами — підприємцями одночасно;
  • підприємницька діяльність яких за даними ЄДР припинена на останній день місяця, який передує місяцю, в якому на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці запроваджені обмежувальні протиепідемічні заходи.

Отже, наступною підставою для відмови у допомозі є несплата у достатньому розмірі ЄСВ. Для працівників – це проблема, якщо цього не робив за них роботодавець. Для ФОП – якщо він не робив це сам за себе.

Зокрема, така проблема може виникнути у новостворених ФОП – якщо вони зареєструвалися підприємцями менше ніж 3 місяці до подання заяви, у допомозі їм відмовлять. Але і ті, хто має 3 місяці з дати реєстрації, теж можуть мати проблеми з її отриманням –  якщо в  них немає сплати ЄСВ хоча б за 6 місяців до подання заяви. 

Окрема ситуація, як завжди, виникла навколо тих ФОП, які позбавлені від обов’язку сплати ЄСВ самим Законом №2464. Йдеться про ч. 4 ст. 4 цього Закону, за якою ФОП не платять ЄСВ, якщо вони є пенсіонерами за віком або досягли пенсійного віку, або є особами з інвалідністю. Їх викреслили з числа тих, хто має сплачувати ЄСВ хоча б шість місяців, щоб отримати таку допомогу. Чи означає це, що вони цю допомогу все ж таки отримають? Ми сподіваємось, що так.

А ось ті, хто отримує пенсію за вислугою років, на жаль, такої переваги не отримали – ЄСВ за себе вони не платять (принаймні, як ФОП) з 01.01.2020 р. Отже, не мають сплати ЄСВ, і, скоріш за все (навіть за умови добровільної сплати ЄСВ на підставі договору), допомоги не отримають.  

Працівникам надавати допомогу будуть тільки за одним місцем роботи – основним, де зараз зберігається їх трудова книжка. Саме це місце роботи має відповідати наведеним вище умовам. За роботу (точніше, тимчасове припинення роботи) за сумісництвом – допомоги не дадуть. Так само не отримають допомогу ФОП, які одночасно є найманими працівниками. 

Позбавили права на допомогу урядовці й тих працівників, які мають достатньо високу (на їхню думку) зарплату – в розмірі понад 30 тис. грн в середньому на місяць.

 

В якому розмірі надаватиметься допомога?

Допомога надається у 2021 році одноразово у сумі 8 тис. гривень. Проте це розмір допомоги, яку надаватиме держава!

Місцеві ради також мають надавати допомогу ФОП та працівникам у власному регіоні, проте розмір такої допомоги вони визначають самостійно (рішеннями місцевих рад).

І ще – хоч допомоги, по суті, дві, виплачуватимуться вони тим, хто отримає допомогу від держави (адже саме вона здійснюватиме обробку заяв і перевірку на відповідність встановленим умовам). Тому на практиці фізособа звертається за допомогою до держави і окрему заяву до місцевої ради не подає!

 

Коли можна починати звертатися по допомогу?

Фізособа, яка має право на допомогу, може звернутися за нею протягом 30 днів з дня запровадження на території відповідного регіону обмежувальних протиепідемічних заходів.

При цьому перебіг строку для отримання допомоги у зв’язку зі запровадженням обмежувальних протиепідемічних заходів у лютому — березні 2021 р. починається через 10 днів з дня набрання чинності Законом №1358. Тобто, з 19 квітня 2021 р.

Що це означає? Що отримати допомогу можна буде лише стосовно свіжих обмежень, не старіших за ті, які почали діяти у лютому 2021 року, тільки щодо тих, які діятимуть у 2021 році, і тільки один раз.

Якщо діяльність ФОП або роботодавця тимчасово припинилася у лютому або у березні  2021 року через карантинні обмеження (як територіальні, так і загальні), заяву можна буде подати з 19 квітня 2021 року протягом 30 днів, тобто по 18 травня 2021 року включно.

Якщо ж тимчасове припинення почалося у квітні (наприклад, через те, що ваш регіон потрапив до червоної зони або через додаткові обмеження, які ввела місцева рада), то заяву можна подавати протягом 30 днів з  дати дії таких обмежень.

Тривалість дії обмежень, як і тривалість тимчасового припинення економічної  діяльності, щоб отримати допомогу, в Порядку №328 не прописані. Таким чином, і ті, хто не працював лише, наприклад, місяць, і ті, хто припинив діяльність на кілька місяців, отримають однаковий розмір разової допомоги за 2021 рік – 8 тис. грн.

 

Як скласти заяву на допомогу?

Щоб отримати допомогу, треба подати заяву.  Але оскільки заява подаватиметься виключно в електронній формі, до її подання треба мати певні технічні засоби.

Заява формується та подається фізособою. Тобто ніякого «через роботодавця», працівники дбають про отримання допомоги самостійно!

Фізособу має бути ідентифіковано (!) шляхом використання:

  • кваліфікованого електронного підпису,
  • електронної системи ідентифікації «Bank ID» чи іншого засобу ідентифікації особи, який дає можливість однозначно ідентифікувати заявника.

Заява подається за формою, затвердженою у додатку 1 до Порядку №328:

  • через Єдиний державний вебпортал електронних послуг «Портал Дія» (далі — Портал Дія),
  • з використанням мобільного додатку Порталу Дія (Дія) (далі — мобільний додаток Дія).

Отже, щоб подати заяву, треба мати будь-який засіб із доступом до інтернету (стаціонарний комп’ютер, ноутбук, планшет, смартфон тощо). При цьому подати можна і на сторінці Дії. А можна встановити мобільний додаток Дія на електронному носії, критерії якого підтримують його використання, та пройти електронну автентифікацію.

Увага: технічні деталі має вирішити не лише заявник, а й сама Дія. Адже, хоч Порядок №328 вже й набрав чинності, про те, що вже можна подавати заяву, Дія ще нічого не повідомила. Як тільки команда «на старт!» для подання заяв пролунає, ми про це терміново повідомимо на нашому сайті!

Визначились зі шляхом, пройшли ідентифікацію, далі складаємо заяву.

У заяві зазначається:

  • прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) заявника, його дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті);
  • адреса реєстрації місця проживання заявника;
  • номер банківського рахунка (за стандартом IBAN) заявника для виплати допомоги;
  • підтвердження відповідності застрахованої особи вимогам Закону;
  • згода заявника на обробку персональних даних відповідно до закону.

Також у заяві зазначають код КВЕД основної діяльності – але це роблять лише працівники, і зазначають вони код свого роботодавця за основним місцем роботи.

Наприкінці заяви в таблиці два рядки і треба заповнити дані про регіон (область або м. Київ), у якому було введено обмеження, від яких заявник постраждав, лише в одному з таких рядків – або як працівник, або як ФОП.

Увага! Заява вважається поданою у разі заповнення всіх полів форми.

 

Як оброблятимуть заяви та коли чекати на допомогу?

Обробку заяв здійснюватиме ПФУ і Мінцифри за допомогою ДПС та КМУ.

Чим допоможе КМУ? Для визначення переліку регіонів та дати запровадження у них обмежувальних протиепідемічних заходів буде використовуватися інформація про рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій про запровадження в окремих регіонах «червоного» рівня епідемічної небезпеки, що розміщується на офіційному інформаційному порталі КМУ (за посиланням).

Чим допоможуть податківці? ДПС протягом трьох робочих днів з дня набрання чинності рішенням Державної комісії передаватиме ПФУ перелік страхувальників, які перебувають на обліку як платники ЄСВ в регіонах, щодо яких прийнято рішення Державної комісії, та робота (економічна діяльність) яких передбачена переліком видів економічної діяльності, сформований ДПС станом на перше число місяця, в якому передаються відомості ПФУ про страхувальників.

ПФУ, своєю чергою, перевірятиме відповідність даних тих, хто звернувся по допомогу, з даними Реєстру застрахованих осіб (який веде ПФУ) і даними, отриманими від податківців. А далі разом із Мінцифрою визначатиме, які заяви пройшли усі контролі. За ними буде призначено допомогу.

Якщо контроль не пройдено (інформація не відповідає умовам отримання допомоги), про це заявника повідомлятимуть в електронному форматі.

Якщо ж все гаразд, то заявник потрапляє до списку на виплату допомоги, який формується Мінцифри та надається ПФУ один раз на день не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після дня подання заяви фізособою.

Щоправда, гроші на виплату допомоги будуть братися не з ПФУ – йому доведеться звертатися до Мінсоцполітики, на це піде ще один робочий день. А далі все вже залежить від того, як швидко надійдуть кошти від Мінсоцполітики; вони мають бути перераховані заявникам не пізніше, ніж наступного операційного дня після їх отримання.

 

Що з допомогою від місцевої ради?

Як було зазначено вище, окрему заяву на цю допомогу подавати не треба.

Мінцифри у десятиденний строк після закінчення строку подання заяв (наприклад, щодо лютневих-березневих обмежень – до 28 травня включно) формує та передає обласним, Київській та Севастопольській міським держадміністраціям, відповідним органам місцевого самоврядування, на території яких запроваджено обмежувальні протиепідемічні заходи, переліки застрахованих осіб для прийняття рішення щодо надання допомоги за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету.

Отже, наступний обмін документами відбувається вже без участі фізособи, яка претендує на допомогу. Місцеві ради переглядають надану інформацію та складають власні списки тих, хто отримає допомогу. І вона вже видаватиметься з бюджету такої місцевої ради у встановленому нею розмірі.

 

Якщо допомога отримана за недостовірними даними?

Наостанок  про найменш приємну частину отримання допомоги – відповідальність за порушення. Слід зазначити, що навряд чи фізособі вдасться обманути державу або місцеві ради за більшістю умов – адже вони звірятимуться з поданою звітністю, сплаченими до бюджету сумами ЄСВ, даними ЄДР тощо. Але пам’ятаємо, що цього разу допомога надається за умови тимчасового припинення економічної діяльності (за встановленим державою переліком). І, якщо діяльність під час обмежень не припинялась, а допомога отримана, або після надання допомоги було виявлено іншу недостовірну інформацію  – відповідні бюджети будуть наполягати на поверненні коштів!

Зокрема, до державного бюджету допомога повертатиметься на підставі рішення ПФУ (його форма затверджена Додатком 3 до Порядку №328). І це рішення є виконавчим документом, тобто підлягає сплаті протягом 10 робочих днів з дня відправлення!  Такий період (не з дати отримання) встановлено тому, що рішення надсилатиметься в електронному вигляді (на персональну сторінку фізособи на порталі ПФУ), про що фізособі надсилатиметься смс-повідомлення.

Якщо не сплатити, за порушника візьмуться державні виконавці. Рішення виконується органом державної виконавчої служби в порядку, встановленому Законом «Про виконавче провадження».

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор:
Быкова Анна
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Общество и жизнь / Общество, события
Теги:
Предприниматели , Общество , Материальная помощь , Финансовая помощь , COVID-19

Обратите внимание: новостная лента «Дебет-Кредит» содержит не только редакционные материалы, но также статьи сторонних авторов, разъяснения сотрудников фискальной службы и т.п.

Данные материалы, а также комментарии к ним, отражают исключительно точку зрения их авторов и могут не совпадать с точкой зрения редакции.

Редакция не идентифицирует лица комментаторов, а не модерирует тексты комментариев и не несет ответственности за их содержание.

30 днiв передплати безкоштовно!

Комментарии: 48

Новости по теме

Консультации по теме