
- Як обрати групу єдиного податку у 2026 році?
- Перша група ЄП: кому підходить і яке податкове навантаження?
- Друга група ЄП: кому підходить і яке податкове навантаження?
- Календар платежів та звітності для ФОП першої та другої груп
- Третя група ЄП: кому підходить і яке податкове навантаження?
- Календар платежів та звітності для ФОП і юросіб третьої групи
- Четверта група ЄП: кому підходить і яке податкове навантаження?
- Календар платежів та звітності для ФОП і юросіб четвертої групи
- Найважливіші показники, які треба мати на увазі, обираючи групу ЄП у 2026 році
Як обрати групу єдиного податку у 2026 році?
Алгоритм вибору групи ЄП такий:
- Крок 1. Перевірте вид діяльності. З’ясуйте, чи дозволяє ПКУ провадити її на спрощеній системі та чи немає додаткових обмежень для обраної групи (п. 291.5 ПКУ, п. 291.5-1 ПКУ). У цьому вам допоможе наша стаття про заборонені для платників ЄП види діяльності.
- Крок 2. Визначте, які групи вам доступні. Першу і другу можуть обрати лише ФОП, третю — ФОП та юридичні особи. Четверта призначена для сільгосптоваровиробників, які відповідають спеціальним вимогам (п. 291.4 ПКУ).
- Крок 3. Якщо плануєте надавати послуги, то перевірте, кому. Для першої та другої груп статус замовника має значення. ФОП першої групи може надавати лише побутові послуги населенню (пп. 1 пп. 291.4 ПКУ). ФОП другої групи може надавати послуги населенню та платникам ЄП (пп. 2 п. 291.4 ПКУ).
- Крок 4.Порівняйте запланований дохід і кількість працівників із межами, установленими для відповідної групи. Ліміти цих обох показників для кожної групи ми наводимо нижче.
- Крок 5. Врахуйте додаткові вимоги. Для четвертої групи це умови щодо сільськогосподарської діяльності, а для юридичної особи на третій групі — обмеження щодо податкового статусу власників.
- Крок 6. Перевірте наявність податкового боргу перед поданням заяви. Його наявність на день подання заяви може стати підставою для відмови в реєстрації платником ЄП (пп. 291.5.8 ПКУ). Це стосується ФОП і юридичних осіб. Щодо ФОП податківці враховують також борг із податків, нарахованих йому як фізичній особі, поза підприємницькою діяльністю. Про це йдеться в роз’ясненні ДПС.
Це – загальний алгоритм для кожного суб’єкта господарювання, який бажає перейти на сплату єдиного податку, а також для тих, хто тільки створюється і обирає параметри власної діяльності та оподаткування.
Зверніть увагу, що в цьому алгоритмі ми розглянули лише саму можливість обрати ту чи іншу групу ЄП. Про те, які податки доведеться платити в залежності від вибору, ми в цьому алгоритмі не згадали.
Докладніше про інформацію, яку при переході на ЄП слід врахувати, і яким буде після цього податкове навантаження, далі в статті.
Перша група ЄП: кому підходить і яке податкове навантаження?
Хто може працювати?
ФОП, який продає товари вроздріб із торговельних місць на ринках та/або надає населенню побутові послуги з переліку в п. 291.7 ПКУ. Продаж товарів поза ринком або надання послуг, яких немає в цьому переліку, не відповідають умовам першої групи (пп. 1 п. 291.4 ПКУ).
Наймані працівники
ФОП І групи не може мати найманих працівників.
Увага!
Ліміт доходу для платників єдиного податку на 1-й групі у 2026 році — 1 444 049,00 грн за календарний рік (167 мінімальних зарплат).
Ставка єдиного податку
Ставку встановлює місцева рада. У 2026 році вона не може перевищувати 332,80 грн на місяць — 10% прожиткового мінімуму для працездатної особи, установленого на 1 січня. Податок сплачують авансом не пізніше 20 числа поточного місяця.
Військовий збір
ВЗ становить 864,70 грн на місяць (10% мінімальної зарплати на 1 січня 2026 року). Його сплачують щомісячно не пізніше 20 числа поточного місяця.
ЄСВ за себе
За відсутності підстав для звільнення, мінімальний внесок становить 1 902,34 грн за місяць, або 5 707,02 грн за квартал. Сплатити його потрібно до 20 числа місяця, що настає за кварталом.
Отже, за максимальної ставки ЄП і сплати мінімального ЄСВ сума трьох платежів у розрахунку на місяць становить 3 099,84 грн. Фактична сума може бути меншою: ставка ЄП залежить від рішення місцевої ради, а щодо ЄСВ можуть діяти підстави для звільнення.
Чого чекати платникам ЄП 1-ї групи у 2027 році?
За показниками проєкту Держбюджету-2027 №16000:
- розрахунковий ліміт доходу першої групи становитиме 1 594 182 грн,
- найбільша ставка ЄП — 369,10 грн на місяць,
- військовий збір — 954,60 грн,
- мінімальний ЄСВ — 2 100,12 грн на місяць.
Це попередні суми: їх потрібно буде перевірити після ухвалення Закону про Держбюджет-2027
Як звітувати?
За загальним правилом ФОП першої групи подає декларацію платника ЄП раз на рік — протягом 60 календарних днів після закінчення року. У ній зазначає дохід, авансові внески з ЄП і військовий збір. Відомості про ЄСВ за себе ФОП відображає в додатку 1 до декларації.
Якщо ФОП перевищив ліміт доходу, переходить на іншу групу або відмовляється від спрощеної системи, декларацію подають у квартальний строк — протягом 40 календарних днів після закінчення відповідного кварталу (п. 296.2, пп. 296.5.1 ПКУ). Позицію щодо звітування при зміні групи наведено також у роз’ясненні ДПС.
| Податки для ФОП – платника єдиного податку І гр. у 2026 році | за місяць | за рік |
| Ліміт доходів | 1 444 049 грн | |
| Єдиний податок | 332,8 грн | 3 993,60 грн |
| Єдиний соціальний внесок | 1902,34 грн | 22 828,08 грн |
| Військовий збір | 864,7 грн | 10 376,40 грн |
| Разом податків | 3 099,84 грн | 37 198,08 грн |
Друга група ЄП: кому підходить і яке податкове навантаження?
Хто може працювати?
ФОП, який виробляє або продає товари, працює у сфері ресторанного господарства чи надає послуги населенню та платникам ЄП (пп. 2 п. 291.4 ПКУ).
При виборі групи перевірте не лише вид діяльності, а й коло замовників. Обмеження щодо статусу замовника стосується послуг: ФОП другої групи не може надати послугу підприємству на загальній системі або неприбутковій організації, але може продати їм товар. Посередництво з нерухомістю, надання доступу до інтернету, а також виробництво, постачання й продаж ювелірних та побутових виробів із дорогоцінних металів не дають права працювати на другій групі (пп. 2 п. 291.4 ПКУ).
Особливості при здачі нерухомості в оренду
Якщо ФОП другої групи здає майно в оренду, слід перевірити дві умови:
- Орендарем має бути фізична особа або платник ЄП.
- Крім того, загальна площа майна, яке ФОП надає в оренду, не повинна перевищувати встановлених меж: для земельних ділянок — 0,2 га, житлових приміщень або їхніх частин — 400 кв. м, нежитлових приміщень, споруд чи будівель або їхніх частин — 900 кв. м. Ці межі враховують і при передачі приміщень у суборенду.
Докладніше читайте у нашому матеріалі про оренду нерухомості ФОПом на ЄП.
Послуги українцям, які перебувають за кордоном
У роз’ясненні ЗІР ДПС зазначає, що ФОП другої групи не може надавати послуги громадянам України, які тривалий час проживають за межами України, та отримувати за них валютну оплату. Водночас ПКУ не визначає, яке саме проживання вважається тривалим і як підприємцеві його перевіряти. Сама по собі оплата у валюті чи тимчасова поїздка клієнта ще не свідчить про тривале проживання за кордоном. Якщо замовник повідомляє, що постійно там проживає, позицію ДПС варто врахувати при виборі групи.
Наймані працівники
Найманих працівників може не бути; якщо вони є, їхня кількість одночасно не повинна перевищувати 10 осіб.
Увага!
Ліміт доходу для платників єдиного податку на 2-й групі у 2026 році — 7 211 598,00 грн за календарний рік (834 мінімальні зарплати).
Ставка єдиного податку
Ставку встановлює місцева рада, але у 2026 році вона не може перевищувати 1 729,40 грн на місяць — 20% мінімальної зарплати на 1 січня. Податок сплачують авансом не пізніше 20 числа поточного місяця.
Військовий збір
ВЗ становить 864,70 грн на місяць (10% мінімальної зарплати на 1 січня 2026 року). Його сплачують щомісячно не пізніше 20 числа поточного місяця.
ЄСВ за себе
За відсутності підстав для звільнення мінімальний внесок становить 1902,34 грн за місяць, або 5 707,02 грн за квартал. Строк сплати — до 20 числа місяця, що настає за кварталом.
За максимальної ставки ЄП та сплати мінімального ЄСВ три платежі разом становлять 4 496,44 грн у розрахунку на місяць. Фактичну суму визначають з урахуванням місцевої ставки ЄП і можливого звільнення ФОП від ЄСВ.
Чого чекати платникам ЄП 2-ї групи у 2027 році?
За показниками проєкту Держбюджету-2027:
- розрахунковий ліміт доходу другої групи становитиме 7 961 364 грн,
- найбільша ставка ЄП — 1 909,20 грн на місяць,
- військовий збір — 954,60 грн,
- мінімальний ЄСВ за себе — 2 100,12 грн на місяць.
Остаточні суми треба буде перевірити після прийняття Закону про Державний бюджет України на 2027 рік.
Як звітувати?
За загальним правилом ФОПи ІІ групи декларацію платника ЄП подають раз на рік — протягом 60 календарних днів після його закінчення. У ній відображають дохід, авансові внески з ЄП та військовий збір. Відомості про ЄСВ за себе зазначають у додатку 1 до декларації.
Якщо ФОП перевищив ліміт доходу, переходить на третю групу або відмовляється від спрощеної системи, декларацію подають у квартальний строк — протягом 40 календарних днів після закінчення відповідного кварталу (п. 296.2, пп. 296.5.1 ПКУ).
Якщо ФОП нараховує чи виплачує доходи працівникам або іншим фізособам, він також подає Єдину звітність з ЄСВ, ПДФО та ВЗ. У 2026 році для ФОП він є квартальним, із відомостями за кожен місяць кварталу.
| Податки для ФОП – платника єдиного податку ІІ гр. у 2026 році | за місяць | за рік |
| Ліміт доходів | 7 211 598 грн | |
| Єдиний податок | 1 729,40 грн | 20 752,80 грн |
| Єдиний соціальний внесок | 1902,34 грн | 22 828,08 грн |
| Військовий збір | 864,7 грн | 10 376,40 грн |
| Разом податків | 4 496,44 грн | 53 957,28 грн |
Календар платежів та звітності для ФОП першої та другої груп
ФОП першої та другої груп сплачують єдиний податок і військовий збір авансом не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця; якщо 20 число припадає на вихідний, строк не переноситься на наступний робочий день, тому платіж варто провести напередодні (п. 295.1 та пп. 1.11 п. 16¹ підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
ЄСВ за себе ФОП сплачують за квартал до 20 числа наступного місяця, тобто зазвичай не пізніше 19 числа; якщо 19 число припадає на вихідний, останнім днем сплати стає перший робочий день після нього (ст. 9 Закону №2464-VI; п. 5 розд. IV Інструкції №449).
Якщо у ФОПа ІІ групи є наймані працівники, то він сплачує ще і ЄСВ, ПДФО та ВЗ із доходів таких працівників. А також подає Єдину звітність з ЄСВ, ПДФО та ВЗ щодо цих доходів та податків.
Докладніше про оподаткування доходів працівників у 2026 році, про ставки податків та строки їх сплати читайте в статті «Усі податки на зарплату у 2026 році: правила розрахунку ПДФО, ВЗ та ЄСВ на практичних прикладах від редакції».
А про строки та правила подання Єдиної звітності ФОПами читайте в статті «Єдина квартальна звітність з ЄСВ, ПДФО та ВЗ для ФОП за ІІ кв. 2026 року: інструкція із заповнення та подання».
ФОП І групи найманих працівників не має, і тому ЄСВ за інших не платить, і найчастіше не платить ПДФО та ВЗ з доходів інших фізосіб та Єдину звітність не подає.
Але іноді буває і так: найманих працівників немає, але був виплачений дохід іншій фізособі (іншому ФОПу, або звичайній фізособі на підставі цивільно-правового договору тощо). В такому випадку ФОП має статус податкового агента. Він має оподаткувати такий дохід відповідно до правил розділу IV ПКУ і відзвітувати про цей дохід та ПДФО з ВЗ.
Таблиця 1. Календар сплати ЄП, військового збору та ЄСВ для ФОП першої і другої груп (з жовтня 2026 по грудень 2027)
| За який місяць | ЄП і ВЗ | ЄСВ за себе |
| Жовтень 2026 | 20.10.2026 | За III кв. 2026 року — 19.10.2026 |
| Листопад 2026 | 20.11.2026 | — |
| Грудень 2026 | 18.12.2026 | — |
| Січень 2027 | 20.01.2027 | За IV кв. 2026 року — 19.01.2027 |
| Лютий 2027 | 19.02.2027 | — |
| Березень 2027 | 19.03.2027 | — |
| Квітень 2027 | 20.04.2027 | За I кв. 2027 року — 19.04.2027 |
| Травень 2027 | 20.05.2027 | — |
| Червень 2027 | 18.06.2027 | — |
| Липень 2027 | 20.07.2027 | За II кв. 2027 року — 19.07.2027 |
| Серпень 2027 | 20.08.2027 | — |
| Вересень 2027 | 20.09.2027 | — |
| Жовтень 2027 | 20.10.2027 | За III кв. 2027 року — 19.10.2027 |
| Листопад 2027 | 19.11.2027 | — |
| Грудень 2027 | 20.12.2027 | — |
| Січень 2028 | За IV кв. 2027 року — 19.01.2028 |
Таблиця 2. Календар подання звітності ФОП першої та другої груп: за 2026 рік (починаючи з ІІІ кварталу) і за 2027 рік
| Декларація / звіт та граничний строк подання включно | Перша група | Друга група |
| Податкова декларація платника єдиного податку — фізичної особи — підприємця, за наявності обов’язку — з додатком 1 щодо ЄСВ за себе. Раз на рік: за 2026 рік — 01.03.2027; за 2027 рік — 29.02.2028 |
✓ | ✓ |
| Єдина звітність з ЄСВ, ПДФО та ВЗ за наявності найманих працівників та в разі виплат доходів іншим фізособам. Щокварталу: за ІІІ квартал 2026 року — 09.11.2026; за IV квартал 2026 року — 09.02.2027; за І квартал 2027 року — 10.05.2027; за ІІ квартал 2027 року — 09.08.2027; за ІІІ квартал 2027 року — 09.11.2027; за IV квартал 2027 року — 09.02.2028 |
— | ✓ |
Третя група ЄП: кому підходить і яке податкове навантаження?
Хто може працювати?
Третю групу можуть обрати ФОП і юридичні особи. Платник може надавати послуги будь-яким замовникам, якщо його діяльність не підпадає під заборони п. 291.5 ПКУ.
Юридичній особі потрібно також перевірити структуру статутного капіталу. Якщо юридичним особам — неплатникам ЄП сукупно належить 25% або більше, працювати на третій групі вона не може (пп. 291.5.5 ПКУ).
Наймані працівники
Кількість найманих працівників не обмежена.
Увага!
Ліміт доходу для платників єдиного податку на 2-й групі у 2026 році однаковий для ФОП і юридичних осіб — 10 091 049 грн (1167 мінімальних зарплат) за календарний рік.
Ставка єдиного податку
Платник обирає ставку 3% доходу зі сплатою ПДВ або 5% доходу без сплати ПДВ. Це правило діє для ФОП і юридичних осіб.
Військовий збір
ФОП та юридичні особи третьої групи сплачують ВЗ за ставкою 1%від сумидоходу.
Отже, платник без ПДВ сплачує 5% ЄП і 1% ВЗ з доходу.
За ставки ЄП 3% також сплачують 1% ВЗ, а ПДВ визначають окремо за правилами розд. V ПКУ. Докладніше про ПДВ можна прочитати в нашому довіднику.
ЄСВ за себе
ФОП за відсутності підстав для звільнення сплачує щонайменше 1 902,34 грн за місяць, або 5 707,02 грн за квартал. ЮО за себе ЄСВ не платить.
ЄСВ, ПДФО та ВЗ з доходів фізосіб
Якщо ФОП або ЮО третьої групи мають найманих працівників, то вони виплачуюють працівникам зарплату та інші, передбачені трудовим законодавством, виплати. З цього доходу вони утримують 18% ПДФО та 5% ВЗ, а також нараховують ЄСВ (за ставками 22% і 8,41%, якщо це працівник з інвалідністю). Тобто, в цьому сенсі податкове навантаження у ФОПів та ЮО, незалежно від групи, є однаковим.
Чого чекати платнгикам ЄП 3-ї групи у 2027 році?
- розрахунковий ліміт доходу третьої групи становитиме 11 140 182,00 грн,
- мінімальний ЄСВ ФОП за себе — 2 100,12 грн на місяць.
Ставки ЄП 3% і 5% та військового збору 1% від мінімальної зарплати не залежать. Остаточні грошові показники потрібно звірити після ухвалення бюджету.
Коли сплачувати податки?
ЄП і військовий збір сплачують протягом 10 календарних днів після граничного строку подання квартальної декларації. ФОП сплачує ЄСВ за себе поквартально — до 20 числа місяця, що настає за кварталом.
Як звітувати?
ФОП і юридичні особи третьої групи подають декларацію платника ЄП щокварталу — протягом 40 календарних днів після закінчення кварталу. Але форми декларації в них різні:
- Податкова декларація платника єдиного податку – фізичної особи-підприємця
- Податкова декларація платника єдиного податку третьої групи (юридичні особи).
ФОП, який має звітувати про ЄСВ за себе, відображає відповідні відомості в додатку 1 до декларації за IV квартал.
Якщо платник нараховує або виплачує доходи працівникам чи іншим фізособам, він також подає Єдину звітність з ЄСВ, ПДФО. І для третьої групи форми цієї звітності теж різна:
ФОП подає Єдину звітність щокварталу, а юридична особа — щомісяця.
| Податки для ФОП – платника єдиного податку ІІІ гр. у 2026 році | за місяць | за рік |
| Ліміт доходів | 10 091 049 грн | |
| Єдиний податок | 5% доходу (або 3% при сплаті ПДВ) | |
| Єдиний соціальний внесок | 1902,34 грн | 22 828,08 грн |
| Військовий збір | 1% доходу | |
Календар платежів та звітності для ФОП і юросіб третьої групи
Наведемо строки сплати податків та ЄСВ і подання звітності про них для ФОПів і ЮО ІІІ групи у зручних таблицях.
Таблиця 3. Календар сплати ЄП, військового збору, ЄСВ за себе та ПДВ для третьої групи (жовтень 2026 -грудень 2027)
| Місяць сплати | ЄП і ВЗ — ФОП та юрособи | ЄСВ за себе — лише ФОП | ПДВ — ФОП та юрособи зі ставкою ЄП 3% |
| Жовтень 2026 | — | 19.10.2026 — за III кв. 2026 | 30.10.2026 — за вересень |
| Листопад 2026 | 19.11.2026 — за III кв. 2026 | — | 30.11.2026 — за жовтень |
| Грудень 2026 | — | — | 30.12.2026 — за листопад |
| Січень 2027 | — | 19.01.2027 — за IV кв. 2026 | — |
| Лютий 2027 | 19.02.2027 — за IV кв. 2026 | — | 01.02.2027 — за грудень 2026 |
| Березень 2027 | — | — | 02.03.2027 — за січень; 30.03.2027 — за лютий |
| Квітень 2027 | — | 19.04.2027 — за I кв. 2027 | 30.04.2027 — за березень |
| Травень 2027 | 20.05.2027 — за I кв. 2027 | — | 31.05.2027 — за квітень |
| Червень 2027 | — | — | 30.06.2027 — за травень |
| Липень 2027 | — | 19.07.2027 — за II кв. 2027 | 30.07.2027 — за червень |
| Серпень 2027 | 19.08.2027 — за II кв. 2027 | — | 30.08.2027 — за липень |
| Вересень 2027 | — | — | 30.09.2027 — за серпень |
| Жовтень 2027 | — | 19.10.2027 — за III кв. 2027 | — |
| Листопад 2027 | 19.11.2027 — за III кв. 2027 | — | 01.11.2027 — за вересень; 30.11.2027 — за жовтень |
| Грудень 2027 | — | — | 30.12.2027 — за листопад |
Таблиця 4. Календар подання звітності для третьої групи ЄП: (жовтень 2026 - січень 2028)
| Декларація / звіт та граничний строк подання включно | ФОП | Юридична особа |
| Податкова декларація платника єдиного податку за: три квартали 2026 року — 09.11.2026; 2026 рік — 09.02.2027; І квартал 2027 року — 10.05.2027; півріччя 2027 року — 09.08.2027; три квартали 2027 року — 09.11.2027; 2027 рік — 09.02.2028 |
✓ | ✓ |
| Єдина звітність з ЄСВ, ПДФО та ВЗ для ФОП за: ІІІ квартал 2026 року — 09.11.2026; IV квартал 2026 року — 09.02.2027; І квартал 2027 року — 10.05.2027; ІІ квартал 2027 року — 09.08.2027; ІІІ квартал 2027 року — 09.11.2027; IV квартал 2027 року — 09.02.2028 |
✓ | — |
| Єдина звітність з ЄСВ, ПДФО та ВЗ для ЮО за: вересень 2026 року — 20.10.2026; жовтень — 20.11.2026; листопад — 21.12.2026; грудень — 20.01.2027; січень 2027 року — 22.02.2027; лютий — 22.03.2027; березень — 20.04.2027; квітень — 20.05.2027; травень — 21.06.2027; червень — 20.07.2027; липень — 20.08.2027; серпень — 20.09.2027; вересень — 20.10.2027; жовтень — 22.11.2027; листопад — 20.12.2027; грудень — 20.01.2028 |
— | ✓ |
| Податкова декларація з ПДВ — для платників ЄП за ставкою 3%. Подається за: вересень 2026 року — 20.10.2026; жовтень — 20.11.2026; листопад — 21.12.2026; грудень — 20.01.2027; січень 2027 року — 22.02.2027; лютий — 22.03.2027; березень — 20.04.2027; квітень — 20.05.2027; травень — 21.06.2027; червень — 20.07.2027; липень — 20.08.2027; серпень — 20.09.2027; вересень — 20.10.2027; жовтень — 22.11.2027; листопад — 20.12.2027; грудень — 20.01.2028 |
✓ | ✓ |
Четверта група ЄП: кому підходить і яке податкове навантаження?
Хто може працювати?
Четверта група призначена для сільгосптоваровиробників, але вимоги до юридичних осіб і ФОП різні (пп. 4 п. 291.4 ПКУ).
У юридичної особи немає обмежень щодо кількості найманих працівників, але частка сільгосптоваровиробництва за попередній рік має становити не менш як 75%.
ФОП може працювати на четвертій групі, якщо провадить діяльність лише в межах зареєстрованого фермерського господарства, не використовує найману працю, а членами господарства є тільки члени його сім’ї. Площа сільгоспугідь та/або земель водного фонду у власності чи користуванні членів господарства має становити від 0,5 до 20 га сукупно.
Ставка єдиного податку
Його розраховують не як відсоток від доходу, а в залежності від площі сільськогосподарських угід, які платник IV групи використовує у власній діяльності.
Крім того, сума ЄП залежить від угідь, їхнього розташування та нормативної грошової оцінки з урахуванням індексації.
Зокрема, загальна ставка для ріллі, сіножатей і пасовищ становить 0,95% бази оподаткування, для земель водного фонду — 2,43%. Для окремих земель діють інші ставки (ст. 292-1, п. 293.9 ПКУ). Докладніше про це читайте в нашому довіднику за посиланням.
Коли сплачувати ЄП?
Річну суму податку визначають в декларації, але сплачують її частинами: за І та ІІ квартали — по 10%, за ІІІ квартал — 50%, за IV квартал — 30%. Кожну частину сплачують протягом 30 календарних днів після закінченнявідповідного кварталу (пп. 295.9.2 ПКУ).
Мінімальне податкове зобов’язання
Щодо сільськогосподарських земель платник також розраховує мінімальне податкове зобов’язання (МПЗ). Це та сума податків, яку платник IV групи повинен заплатити усього за рік.
Якщо МПЗ перевищує суму платежів, які платник вже нарахував і сплатив, позитивна різниця збільшує зобов’язання з ЄП. Розрахунок відображають у додатку 3 до декларації четвертої групи за рік. Порядок складання декларації та розрахунку МПЗ див. тут.
Військовий збір
ФОП четвертої групи у 2026 році сплачує 864,70 грн на місяць — 10% мінімальної зарплати станом на 1 січня. Збір перераховують авансом не пізніше 20 числа поточного місяця.
Юридична особа четвертої групи не сплачує такого фіксованого збору з власної діяльності, але утримує військовий збір з доходів фізосіб (працівників та сторонніх фізосіб) як податковий агент. Про те, як це робити, ми розповіли вище.
ЄСВ за себе
ФОП за відсутності підстав для звільнення сплачує щонайменше 1 902,34 грн за місяць, або 5 707,02 грн за квартал. Строк сплати — до 20 числа місяця, що настає за кварталом.
Юридична особа ЄСВ «за себе» не сплачує, але нараховує його на виплати працівникам, як звичайний роботодавець.
Як звітувати?
Декларацію платника ЄП четвертої групи подають раз на рік, але наперед: непізніше 20 лютого поточного року. У ній визначають єдиний податок на поточний рік і розподіляють його за кварталами. Водночас розрахунок частки сільгосптоваровиробництва та окремі показники додатків стосуються попереднього року.
ФОП, який має звітувати про ЄСВ за себе, заповнює додаток 2 до декларації. Розрахунок МПЗ наводять у додатку 3.
Юридична особа подає загальну декларацію за своїм місцезнаходженням і звітні декларації за місцем розташування земельних ділянок. До комплекту звітності входять, зокрема, розрахунок частки сільгосптоваровиробництва та відомості про земельні ділянки.
Якщо платник нараховує або виплачує доходи фізособам, він окремо подає Єдину звітність з ЄСВ, ПДФО та ВЗ. Юридична особа подає її щомісяця, а ФОП — щокварталу з відомостями за кожен місяць кварталу.
Чого чекати платника ЄП 4-ї групи у 2027 році?
За показниками проєкту Держбюджету-2027 військовий збір для ФОП четвертої групи становитиме 954,60 грн на місяць, а мінімальний ЄСВ за себе — 2 100,12 грн на місяць.
Календар платежів та звітності для ФОП і юросіб четвертої групи
Наведемо строки сплати податків та ЄСВ і подання звітності про них для ФОПів і ЮО ІV групи у зручних таблицях.
Таблиця 5. Календар сплати ЄП, військового збору, ЄСВ та ПДВ для четвертої групи (жовтень 2026 — грудень 2027 року)
| Місяць сплати | ЄП — ФОП та юрособи | Військовий збір — лише ФОП, за поточний місяць | ЄСВ за себе — лише ФОП | ПДВ — зареєстровані платники |
| Жовтень 2026 | 30.10.2026 — за III кв., 50% річної суми | 20.10.2026 | 19.10.2026 — за III кв. | 30.10.2026 — за вересень |
| Листопад 2026 | — | 20.11.2026 | — | 30.11.2026 — за жовтень |
| Грудень 2026 | — | 18.12.2026 | — | 30.12.2026 — за листопад |
| Січень 2027 | — | 20.01.2027 | 19.01.2027 — за IV кв. 2026 | — |
| Лютий 2027 | 01.02.2027 — за IV кв. 2026, 30% річної суми | 19.02.2027 | — | 01.02.2027 — за грудень 2026 |
| Березень 2027 | — | 19.03.2027 | — | 02.03.2027 — за січень; 30.03.2027 — за лютий |
| Квітень 2027 | 30.04.2027 — за I кв., 10% річної суми | 20.04.2027 | 19.04.2027 — за I кв. | 30.04.2027 — за березень |
| Травень 2027 | — | 20.05.2027 | — | 31.05.2027 — за квітень |
| Червень 2027 | — | 18.06.2027 | — | 30.06.2027 — за травень |
| Липень 2027 | 30.07.2027 — за II кв., 10% річної суми | 20.07.2027 | 19.07.2027 — за II кв. | 30.07.2027 — за червень |
| Серпень 2027 | — | 20.08.2027 | — | 30.08.2027 — за липень |
| Вересень 2027 | — | 20.09.2027 | — | 30.09.2027 — за серпень |
| Жовтень 2027 | — | 20.10.2027 | 19.10.2027 — за III кв. | — |
| Листопад 2027 | 01.11.2027 — за III кв., 50% річної суми | 19.11.2027 | — | 01.11.2027 — за вересень; 30.11.2027 — за жовтень |
| Грудень 2027 | — | 20.12.2027 | — | 30.12.2027 — за листопад |
Таблиця 6. Календар подання звітності для четвертої групи (з ІІІ кварталу 2026 по 2027 рік)
| Декларація / звіт та граничний строк подання включно | ФОП | Юридична особа |
| Податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи з відповідними додатками. Раз на рік, за: 2027 рік — 22.02.2027. |
✓ | ✓ |
| Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва. Раз на рік, разом зі звітністю четвертої групи: за 2026 рік — 22.02.2027; за 2027 рік — 21.02.2028 |
— | ✓ |
| Єдина звітність з ЄСВ, ПДФО та ВЗ для ФОП за: III квартал 2026 року — 09.11.2026; IV квартал 2026 року — 09.02.2027; I квартал 2027 року — 10.05.2027; II квартал 2027 року — 09.08.2027; III квартал 2027 року — 09.11.2027; IV квартал 2027 року — 09.02.2028 |
✓ | — |
| Єдина звітність з ЄСВ, ПДФО та ВЗ для ЮО за: вересень 2026 року — 20.10.2026; жовтень — 20.11.2026; листопад — 21.12.2026; грудень — 20.01.2027; січень 2027 року — 22.02.2027; лютий — 22.03.2027; березень — 20.04.2027; квітень — 20.05.2027; травень — 21.06.2027; червень — 20.07.2027; липень — 20.08.2027; серпень — 20.09.2027; вересень — 20.10.2027; жовтень — 22.11.2027; листопад — 20.12.2027; грудень — 20.01.2028 |
— | ✓ |
| Податкова декларація з ПДВ — для зареєстрованих платників ПДВ. Щомісяця: вересень 2026 року — 20.10.2026; жовтень — 20.11.2026; листопад — 21.12.2026; грудень — 20.01.2027; січень 2027 року — 22.02.2027; лютий — 22.03.2027; березень — 20.04.2027; квітень — 20.05.2027; травень — 21.06.2027; червень — 20.07.2027; липень — 20.08.2027; серпень — 20.09.2027; вересень — 20.10.2027; жовтень — 22.11.2027; листопад — 20.12.2027; грудень — 20.01.2028 |
✓ | ✓ |
Найважливіші показники, які треба мати на увазі, обираючи групу ЄП у 2026 році
Наведемо зведену таблицю з найважливішими показниками, які треба мати на увазі, обираючи групу ЄП.
Таблиця 7. Групи єдиного податку у 2026 році (зведена інформація)
| Показник | Перша група | Друга група | Третя група | Четверта група |
| Хто може обрати | ФОП | ФОП | ФОП та юридичні особи | Юрособи — сільгосптоваровиробники; ФОП — сімейні фермерські господарства |
| Основні умови | Роздрібна торгівля на ринках та/або побутові послуги населенню | Виробництво і продаж товарів, ресторанне господарство; послуги — населенню та платникам ЄП | Дозволена діяльність; замовники — без обмежень за податковим статусом | Юрособи: сільгоспчастка ≥75%. ФОП: лише члени сім’ї, 0,5–20 га земель |
| Наймані працівники | Не дозволені | До 10 осіб одночасно | Без обмеження кількості | ФОП — не дозволені; юрособи — без обмеження кількості |
| Річний ліміт доходу | 167 МЗП | 834 МЗП | 1167 МЗП | Грошового ліміту немає |
| Розрахунок ЄП | До 10% ПМ на місяць; ставку встановлює місцева рада | До 20% МЗП на місяць; ставку встановлює місцева рада | 3% доходу зі сплатою ПДВ або 5% доходу без ПДВ | Площа земель × проіндексована НГО × ставка за п. 293.9 ПКУ |
| Сплата ЄП | Щомісяця авансом, не пізніше 20 числа поточного місяця | Щомісяця авансом, не пізніше 20 числа поточного місяця | Щокварталу, протягом 10 календарних днів після граничного строку декларації | Протягом 30 календарних днів після кварталу: 10% / 10% / 50% / 30% річної суми |
| Розрахунок військового збору | 10% МЗП на місяць | 10% МЗП на місяць | 1% доходу — для ФОП і юросіб | ФОП — 10% МЗП на місяць; юрособи не сплачують із власної діяльності |
| Сплата військового збору | Щомісяця авансом, не пізніше 20 числа поточного місяця | Щомісяця авансом, не пізніше 20 числа поточного місяця | Щокварталу, у строк сплати ЄП | ФОП — щомісяця авансом, не пізніше 20 числа поточного місяця |
| Мінімальний ЄСВ за себе | 22% МЗП за місяць | 22% МЗП за місяць | Лише ФОП — 22% МЗП за місяць | Лише ФОП — 22% МЗП за місяць |
| Сплата ЄСВ за себе | Щокварталу, до 20 числа місяця після кварталу | Щокварталу, до 20 числа місяця після кварталу | Для ФОП — так само | Для ФОП — так само |
| Декларація ЄП | Щороку, протягом 60 календарних днів після року | Щороку, протягом 60 календарних днів після року | Щокварталу, протягом 40 календарних днів після кварталу | Щороку, не пізніше 20 лютого поточного року |
| ЄСВ за себе у звітності | Додаток 1 до річної декларації ЄП | Додаток 1 до річної декларації ЄП | ФОП — додаток 1 до річної декларації ЄП | ФОП — додаток 2 до декларації четвертої групи |
| Податковий розрахунок із ПДФО, ВЗ та ЄСВ | За наявності обов’язку — щокварталу | За наявності обов’язку — щокварталу | ФОП — щокварталу; юрособи — щомісяця | ФОП — щокварталу; юрособи — щомісяця |
| ПДВ | Не є платниками | Не є платниками | За ставки ЄП 3%: декларація щомісяця, протягом 20 календарних днів після місяця; сплата — протягом наступних 10 календарних днів | Для зареєстрованих платників — той самий щомісячний порядок |

