• Посилання скопійовано

Секрет фірми: кому ми платимо за автомобіль

Сотні марок автомобілів, десятки брендів, гостра конкуренція серед виробників. Таким на перший погляд виглядає сучасний автобізнес. Проте, якщо копнути глибше, ринок не такий вже й різноманітний. Це якщо говорити про кількість його учасників. Насправді більшість, здавалося б, "незалежних" фірм і компаній входять в більші корпорації або автосоюзи. "Комментарии" вирішили придивитися - що і кому зараз належить в світі автомобілів

Америка втрачає свою могутність
Отже, почнемо з американців. Найбільше в останні роки втратив Ford. Колись непереможна імперія змушена була в останні роки продати практично всі бренди, залишивши собі виробництво автомобілів марки Ford і Lincoln. При цьому, розпродаж Ford влаштував за кілька років до початку фінансової кризи. У першу чергу, були продані "розкішні" бренди, які входили до компанії Premiere Automotive Group: Land Rover, Jaguar і Volvo. Перші дві моделі пішли в Індію (покупцем виступила Tata Motor), а Volvo дісталося китайцям (компанія Gelly),
До речі, трохи раніше американці змушені були продати ще один преміальний бренд - Aston Martin. Його купив консорціум інвесторів на чолі з власником компанії Prodrive Девідом Річардсом, завзятим колекціонером автомобілів Aston Martin, заплативши за покупку близько $1млрд.
Таким чином, від колишньої величі імперії Ford на сьогоднішній день залишилося небагато. Компанія ухвалила рішення більш активно працювати на північноамериканському ринку і почати нову експансію в Індію та Китай.
Давній конкурент Ford - General Motors, також значно "зносився" в останні роки. Особливо сильно по компанії вдарила криза 2008 року. Під час оздоровлення GM змушена була продати один з найбільш розкручених своїх брендів, який за багато років став одним із символів успішної Америки. Мова йде про автомобілі Hummer, які стали "китайськими". Всього за 150 млн доларів бренд був куплений корпорацією з Піднебесної Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Co. Також американці змушені були розпрощатися зі шведським автоконцерном SAAB, який був проданий нідерландській компанії SWAN (незабаром перепроданий китайцям під виробництво електромобілів). А от знайти покупців на Saturn General Motors не вдалося, і випуск цих машин просто припинили.
Хоча втрата трьох брендів не повинна сильно засмучувати "Мотори", аж надто вражаючим статком продовжує розпоряджатися холдинг. Це бренди Opel, Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Holden і Vauxhall. Плюс до цього GM починає розвивати співпрацю з французами з PSA, в результаті чого отримала невелику частку акцій у виробництві Peugeot і Citroen. А ще бере участь в спільному підприємстві з російським Авто-ВАЗ.
Третій з "китів" американського автопрому - Chrysler - теж не може похвалитися якимись успіхами в останні роки. Досягнення повоєнних часів, коли компанія придумала ключ запалювання, залишилися далеко позаду. Сьогодні ж її контрольний пакет належить італійській Fiat (більше 62%), яка продовжує випуск авто під марками Chrysler, RAM, Dodge і Jeep. І мало хто вже пам'ятає "зіркові" бренди Plymouth, DeSoto, Imperial або Eagle, які колись були гордістю Сполучених Штатів.


Європа: рівняння на союзи
Поки продажі авто на європейському ринку падають, основні гравці, навпаки, обростають "зв'язками" і капіталом. Лідерство в процесі придбання нових марок і брендів останнім часом впевнено тримає німецький автогігант Volkswagen. Криза 2008-го допомогла "народникам" купити бренд Porsche, а також придбати 20% акцій Suzuki. Правда, з японцями співпраця не заладилася і наприкінці минулого року компанії розірвали домовленості.
Сьогодні колекція брендів компанії виглядає так: Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Skoda, Seat. Цей список можна розширити марками вантажівок Scania і MAN.
Німецькі "колеги" Volkswagen - BMW і Daimler AG сьогодні похвалитися такими успіхами не можуть. BMW нині окрім однойменних "бімерів" випускає авто під брендами Rolls-Royce і Mini, а Daimler продовжує використовувати марки Mercedes, Maybach і Smart.
Старі "зв'язки" з українцями у Fabrica Italiana Automobili Torino (FIAT). Саме італійський автомобіль, до речі, став у 60-х роках минулого століття прототипом для радянської моделі ВАЗ-2101. Зараз же складанням автомобілів Fiat займається російська компанія "Соллерс".
До речі, після повернення на північноамериканський ринок (через купівлю акцій Chrysler), італійці починають наступ на азійський ринок. Сьогодні в основному компанія володіє брендами Fiat, Ferrari, Maserati, Abarth, Alfa Romeo, Lancia. Треба зазначити, що в італійців дуже сильні позиції в сфері виробництва комерційного автотранспорту - близько 15% всього європейського ринку.
Багатообіцяючим до цих пір виглядає співпраця Renault з Nissan. Ще в 1999 році, рятуючи японців від банкрутства, французи придбали 36,8% акцій японської компанії в обмін на свої 15%. На сьогодні колекція брендів Союзу включає Renault, Dacia, Nissan, Infiniti, Samsung. До того ж, Renault бере участь у виробництві російської Lada.
Ще один успішний союз - корпорація PSA Peugeot Citroën. Французи випускають авто під брендами Citroen і Peugeot, розробка і виробництво здійснюється з одного центру. Одначе на ринку автомобілі просуваються незалежно один від одного. Зараз до французького альянсу має намір примкнути General Motors, яка готує нову атаку на ринок Європи.


Хто "головний" в Азії
Автомобільні альянси входять в моду і в Азії. Найуспішнішим із них сьогодні можна вважати союз Hyundai-Kia. Починалося все в 60-х роках минулого століття, коли корейська Hyundai займалася випуском двох моделей Ford. Пізніше з'явилися і власні марки, а вже до кінця століття була поглинена компанія-співвітчизник Kia Motors. Сьогодні корейці пропонують ринку автомобілі під брендами Hyundai, Kia і Genesis.
До речі, інший популярний в Україні корейський бренд SsangYong можна сміливо називати "індійським". Кілька років тому компанія SAIC продала SsangYong Motor індійському автовиробникові Mahindra&Mahindra.
Серед японських автовиробників найбільшою колекцією марок може похвалитися Toyota. Це легкові авто під брендами Lexus, Scion, Daihatsu і Subaru і вантажівки Hino. Японці Suzuki і Honda випускають авто під однойменними марками. Правда, остання ще просуває мотоциклетні бренди і преміум-бренд Acura.
З великих придбань азіатськими автоконцернами можна згадати купівлю китайською Geely бренду Volvo, їх співвітчизники з Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Co купили американський Hammer, а китайсько-японський альянс Nevs став господарем шведського Saab. Цікавою виглядала і купівля індійською Tata Group англійських "розкішних марок" Jaguar і Land Rover і південнокорейської компанії Daewoo.

Рубрика: Суспільство і життя/Авто

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Авто»