Зменшення розміру акцизного податку з авто, скасування заборони на митне оформлення машин, що не відповідають екологічному стандарту «євро-5», а також посилення контролю за переміщенням і використанням транспортних засобів, зареєстрованих в інших державах, – зміни до Податкового та Митного кодексів України, розроблені членами Комітету з питань податкової та митної політики. Відповідні законопроекти №8487 і №8488 зареєстровані у Верховній Раді України 15 червня 2018 року. Поки текстів законопроектів на сайті ВРУ відсутні. Про це йдеться у повідомленні на офіційному сайті Н. Южаніної.
Згідно зі змінами в основі розрахунку акцизного податку на автомобілі – базові ставки для одиниці авто:
- з бензиновим двигуном – 50 євро;
- з дизельним двигуном – 75 євро, із застосуванням до них коефіцієнтів.
Відтак розмір акцизного податку дорівнюватиме базовій ставці, помноженій на коефіцієнт двигуна та коефіцієнт віку. При цьому коефіцієнт двигуна вираховуватиметься шляхом ділення об'єму двигуна на 1000, а коефіцієнт віку – це кількість повних календарних років з року, наступного за роком виробництва авто, до року визначення ставки податку.
«Розраховані за новим принципом акцизи будуть значно меншими за ті, що діють нині, а різниця в розмірі ставок для різних за об’ємом двигуна авто не буде такою суттєвою. При цьому акцизний податок на старі авто, звичайно, буде вищий за рахунок його збільшення на віковий коефіцієнт, що стимулюватиме придбання більш нових авто», – зазначила Голова Комітету Ніна Южаніна.
За її словами, прийняття змін до ПКУ не лише дозволить зменшити вартість транспортних засобів, а й створить такі необхідні правові та економічні умови для реєстрації вже ввезених в Україну машин з іноземною реєстрацією.
«Зниження акцизного податку – те компромісне рішення, що дозволить вирішити проблему масової експлуатації на території України авто, зареєстрованих в інших державах, і при цьому враховуватиме інтереси всіх сторін: держави, офіційних автоімпортерів, сумлінних платників податків, й тих, хто тимчасово користується авто без його митного оформлення та реєстрації в Україні», – наголосила Голова Комітету.
На її переконання, самих поступок для вирішення цієї проблеми замало, саме тому змінами до МКУ передбачено посилення контролю за переміщенням і цільовим використанням авто, ввезених в режимах транзиту та тимчасового ввезення.
«У законопроекті чітко прописаний алгоритм взаємодії митників, поліцейських та прикордонників, передбачено створення автоматизованої системи обміну інформацією, Нацполіції надано право перевірки авто з єврономерами, введено низку обмежень на операції з такими авто, закладено суворі штрафи за порушення митних правил», – підкреслила народний депутат.
Вона додала, що обидва законопроекти вже обговорено на всіх рівнях – з представниками ГО «Автоєвросила», Мінфіну, ДФС, Міністерства внутрішніх справ, Держприкордонної служби, а також профільних асоціацій – виробників, дилерів, імпортерів. А тому вже наступного тижня його можна представити на розгляд Парламенту.
Чим відрізняється новий акцизний податок від чинного
Головне — акцизний податок з авто, розрахований за запропонованою формулою, буде значно меншим за нинішній, - інформує "Економічна правда".
Завдяки цьому імпортні легкові транспортні засоби стануть для українців доступнішими, а різниця в розмірі ставок для різних за об'ємом двигуна авто не буде суттєвою.
Водночас, акцизний податок на старі авто буде вищий через віковий коефіцієнт, що стимулюватиме купувати новіші авто.
Порівняння нового акцизного податку з чинним на прикладі авто різного віку і з різним об'ємом двигуна (бензин).
Об'єм двигуна, см3 |
Чинний акциз, євро |
Новий акциз, євро |
||||
Нові авто |
До 5 років |
Понад 5 років |
Нові авто |
5 років |
15 років |
|
900 |
92 |
985 |
1 294 |
45 |
225 |
675 |
1 000 |
102 |
1 094 |
1 438 |
50 |
250 |
750 |
1 200 |
76 |
1 640 |
2 113 |
60 |
300 |
900 |
1 500 |
95 |
2 051 |
2 642 |
75 |
375 |
1 125 |
1 600 |
427 |
2 629 |
3 906 |
80 |
400 |
1 200 |
1 800 |
481 |
2 957 |
4 394 |
90 |
450 |
1 350 |
2 000 |
534 |
3 286 |
4 882 |
100 |
500 |
1 500 |
2 100 |
561 |
3 450 |
5 126 |
105 |
525 |
1 575 |
2 200 |
587 |
3 615 |
5 370 |
110 |
550 |
1 650 |
2 500 |
690 |
5 533 |
12 463 |
125 |
625 |
1 850 |
2 800 |
773 |
6 196 |
13 958 |
140 |
700 |
2 100 |
3 000 |
828 |
6 639 |
14 955 |
150 |
750 |
2 250 |
3 500 |
7 732 |
11 652 |
17 448 |
175 |
875 |
2 625 |
4 000 |
8 836 |
13 316 |
19 940 |
200 |
1 000 |
3 000 |
4 500 |
9 941 |
14 981 |
22 433 |
225 |
1 125 |
3 375 |
5 000 |
11 045 |
16 645 |
24 925 |
250 |
1 250 |
3 750 |
5 500 |
12 150 |
18 310 |
27 418 |
275 |
1 375 |
4 125 |
6 000 |
13 254 |
19 974 |
29 910 |
300 |
1 500 |
4 500 |
Якими будуть контроль і нові штрафи
Звісно, буде посилений контроль за ввезенням і використанням авто з іноземною реєстрацією.
По-перше, вводиться обмеження на кількість авто, які можна ввозити без грошового забезпечення. Так, нерезидент зможе без грошового забезпечення ввезти в режимі тимчасового ввезення лише одне авто.
Ввезення наступних легкових транспортних засобів передбачає наявність гарантії. Гарантом може бути фінансова установа, яка візьме на себе зобов'язання сплатити суму всіх митних платежів, якщо авто не буде вивезене.
По-друге, посилюється відповідальність за порушення митних правил.
Особа, яка ввезла в Україну автомобіль в режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення, не зможе передати його у володіння, користування або розпорядження іншим особам чи розкомплектовувати його.
Також їй заборонятиметься використання такої машини в підприємницькій діяльності чи для отримання доходу, наприклад, для роботи в таксі.
Неправомірні операції з транзитним і тимчасово ввезеними авто
Порушник — особа, яка ввезла авто |
||
Дія |
Чинний штраф |
Запропонований штраф |
1. Передавання авто у володіння, користування або розпорядження іншим особам. 2. Використання авто для цілей підприємницької діяльності або отримання доходів. 3. Розкомплектування авто. |
Х |
34 000 грн |
Порушник — будь-яка особа, яка керує авто |
||
Авто |
Чинний штраф |
Запропонований штраф |
1. Строк транзиту або тимчасового ввезення якого завершився. 2. Передане водію у володіння, користування або розпорядження особою, яка його ввезла. 3. Використовується для цілей підприємницької діяльності або отримання доходів. |
Х |
8 500 грн |
Повторне порушення |
Х |
170 000 грн та позбавлення права керування на рік з оплатним вилученням авто за кошт порушника |
За недотримання строків режимів транзиту та тимчасового ввезення, тобто за невивезення авто за межі країни своєчасно, порушники повинні сплатити штрафи. Розміри штрафів будуть залежати від кількості днів перевищення встановлених строків.
Порушення строків транзиту (дозволено п'ять діб в зоні діяльності однієї митниці, десять діб — в зоні діяльності двох митниць) |
||||
Строк |
Чинний штраф |
Запропонований штраф |
||
1 доба |
Попередження або 170 грн |
Попередження або 170 грн |
||
від 1 до 10 діб |
3 400 грн |
3 400 грн |
||
понад 10 діб або втрата авто |
8 500 грн |
Х |
||
від 10 до 20 діб |
Х |
8 500 грн |
||
від 20 до 30 діб |
Х |
85 000 грн |
||
понад 30 діб або втрата авто |
Х |
170 000 грн або конфіскація за рішенням суду |
||
Порушення строків тимчасового ввезення (дозволено: 1 рік — нерезиденти, 60 діб — резиденти на консульському обліку, 10 діб — резиденти — працівники іноземних компаній) |
||||
Строк |
Чинний штраф |
Запропонований штраф |
||
до 3 діб |
850 грн |
850 грн |
||
від 3 до 10 діб |
5 100 грн |
5 100 грн |
||
понад 10 діб |
17 000 грн |
Х |
||
від 10 до 20 діб |
Х |
17 000 грн |
||
від 20 до 30 діб |
Х |
85 000 грн |
||
на понад 30 діб |
Х |
170 000 грн або конфіскація за рішенням суду |
У законопроекті прописані чіткі правила взаємодії всіх профільних служб і відомств: підрозділів органу доходів і зборів, Державної прикордонної служби, Національної поліції.
Завдяки автоматизованій системі обміну інформацією дані про авто, зафіксовані митником під час відкриття режиму транзиту або режиму тимчасового ввезення, одразу передаватимуться всім органам.
Якщо дозволений строк перебування іноземного авто в Україні сплив, а машина не була вивезена, митник повинен повідомити іншим органам про вчинення правопорушення.
Отримавши повідомлення, поліцейські повинні пильніше відстежувати таке авто на автомобільних дорогах України, а прикордонники — не допустити перетину кордону особою, яка ввезла авто, без сплати відповідних штрафів.
Крім того, Національній поліції буде надано право перевіряти особу водія авто з іноземною реєстрацією на відповідність особі, яка його ввезла. Якщо за кермом буде будь-яка інша особа, поліцейський може накласти на водія штраф і поінформувати про порушення митних правил митницю.
Отримавши таку інформацію, митник під час закриття режиму ввезення матиме підстави для стягнення штрафу з особи, яка ввезла авто, за недотримання обмеження на передавання машини.
Важливо, що протокол про порушення може бути складений митником за відсутності порушника і вручений йому під час виїзду з України.
Митні послаблення
Наразі розмитнення авто проводиться лише на митницях, визначених у затвердженому Міністерством фінансів переліку.
За новими правилами, після перетину кордону і заповнення декларації водій вже опинятиметься під митним контролем, однак митницю для проведення оформлення ввезеного транспортного засобу він зможе обрати самостійно — без ризику бути пограбованим або ошуканим.
Замість висновку
Зменшення акцизного податку, а також зняття заборони на митне оформлення та державну реєстрацію авто без обмежень за екологічними нормами — те компромісне рішення, що враховує інтереси всіх сторін: держави, офіційних автоімпортерів, сумлінних платників податків і тих, хто користується автомобілями без митного оформлення та реєстрації в Україні.
Нова модель оподаткування дозволить зменшити вартість нових транспортних засобів і створить правові та економічні умови для реєстрації ввезених в Україну авто з іноземними номерами.
Так само нові правила забезпечать дієвий контроль за переміщенням та цільовим використанням таких авто, а також за дотриманням митних правил резидентами і нерезидентами.
Законопроекти обговорені на всіх рівнях: з представниками ГО "Автоєвросила", Міністерства фінансів, Державної фіскальної служби, Міністерства внутрішніх справ, Державної прикордонної служби, а також профільних асоціацій — виробників, дилерів, імпортерів.
Тож уже цього тижня його можна представити на розгляд парламенту.
***
Читайте також: