Міністерство розвитку громад та територій України продовжує впроваджувати зміни у сфері пасажирських перевезень. Серед них – оновлення механізму страхування поїздок на автомобільному та електричному транспорті. Пасажир більше не сплачує страховий поліс за власний кошт, тепер свою відповідальність страхує перевізник. Відповідні зміни затверджено Наказом Міністерства №671.
Що змінилось?
До затвердження нового механізму перевізник був посередником між пасажиром та страховою компанією. Пасажир купував квиток, який включав оплату за обов’язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті, страхуючи сам себе за власний кошт. Відповідна інформація вказувалась у квитку.
Починаючи з 18 вересня 2024 року, коли набрав чинності новий Порядок та умови страхування пасажирських перевезень, відповідальність ліцензованого автомобільного перевізника та міського електричного транспорту має бути застрахована.
Йдеться про страхування відповідальності саме перевізником, який повинен забезпечити відповідний договір зі страховою компанією без залучення до цього пасажира. А в разі настання страхового випадку відшкодування може бути здійснено страховою компанією за безпосереднім зверненням пасажира. При цьому перевізник також має право ініціювати процес відшкодування.
«Один із наших пріоритетів – створення безпеки та комфорту на дорогах під час подорожей. Страхування поїздок на автомобільному та електричному транспорті не лише захищає водіїв та пасажирів, але й гарантує оперативне вирішення можливих непередбачених ситуацій. Особливо зараз, коли наша інфраструктура адаптується до нових реалій та вимог європейських стандартів. Страхування під час подорожі автотранспортом – це не лише про юридичні зобов'язання, це про відповідальність перед собою, пасажирами та іншими учасниками дорожнього руху», – наголосив заступник Міністра Сергій Деркач.
Оновлений порядок, зокрема, поширюється на страхування відповідальності автомобільного перевізника, крім таксі та перевезення пасажирів легковим транспортом на замовлення, та міського електричного транспорту за шкоду, заподіяну пасажиру та багажу.
Під час кожного перевезення в салоні транспортного засобу у водія має бути страховий поліс або засвідчена перевізником копія договору відповідальності.
Окрім цього, перевізник зобов’язаний інформувати пасажира про реквізити укладеного договору між перевізником та страховою компанією, розмір страхової суми у квитках.
Також Порядок встановлює мінімальну страхову суму, на яку перевізник зобов’язаний застрахувати відповідальність з розрахунку на одного потерпілого. Вона становить 320 тисяч гривень за шкоду життю та здоров’ю. Вказана сума розрахована на основі автоцивілки, тож її збільшення також відбуватиметься синхронно. Коли ж розмір страхової суми в автоцивілці перевищує 140 мінімальних заробітних плат, то зростання припиниться. За бажанням перевізник може страхувати свою відповідальність і на більшу суму.
Натомість мінімальні розміри страхування відповідальності за шкоду, заподіяну багажу, не встановлюються. Перевізник зможе обирати для себе оптимальний варіант з урахуванням своїх можливостей та конкуренції за пасажира.
За шкоду здоров’ю та життю пасажира встановлюються порядок розрахунку розмірів страхових виплат для різних випадків. Порядок розрахунків виплат за шкоду багажу залишається на розсуд перевізника та страхової компанії.
«Запровадження в Україні обов'язкового страхування цивільної відповідальності перевізника за шкоду, заподіяну життю, здоров'ю та майну пасажирів вже давно на часі. Ліга страхових організацій України ще в 2013 році розробила пропозиції, які ґрунтувалися на нормах міжнародної практики, де більш типовим є закріплення цивільно-правової відповідальності перевізника перед пасажирами, у зв'язку з чим перевізника зобов’язують застрахувати таку відповідальність. Оновлений порядок було затверджено в липні 2024 року, що безумовно є позитивним кроком на шляху впровадження реформи пасажирських перевезень», – зазначив керівник Ліги страхових організацій України Віктор Берлін.
Як отримати відшкодування у разі страхового випадку?
Оновлений Порядок також встановлює механізм отримання відшкодування потерпілим пасажиром та застрахованим водієм або машиністом у разі страхового випадку.
Для цього визначено зміст заяви про страхову виплату. Вона подається безпосередньо людиною, яка має на неї право. Наприклад, пасажиром, водієм чи машиністом, їхніми спадкоємцями або ж законними представниками.
Заява про виплату подається безпосередньо страховій компанії. Форма заяви може бути паперовою або ж електронною, залежно від вибору заявника.
Порядком також визначено документи, які варто додати до заяви про страхову виплату, пов’язану зі шкодою, заподіяною пасажиру.
Так, пасажир може підтвердити своє перебування у транспортному засобі під час перевезення:
- квитком, іншим документом, на підставі якого виконувалося перевезення.
- довідкою, наданою перевізником.
- будь-якими іншими офіційними документами, які можуть підтверджувати такий факт, наприклад договором для некомерційних перевезень.
Перелік документів, які додаються до заяви про страхову виплату, пов’язану зі шкодою, заподіяною працівнику, визначаються самостійно роботодавцем та страховою компанією у договорі.
Затверджений механізм також не обмежує людину у поданні інших додаткових документів, які підтверджують заподіяння шкоди та її розмір.
Водночас страхові компанії зобов’язані надавати консультаційну допомогу заявнику. Також, на вимогу заявника, страхові мають надати інформацію про документи, які мають бути долучені до заяви, їхню форму, спосіб і порядок їхнього отримання.
Для розгляду заяви про страхову виплату встановлено термін – до 30 днів. Спосіб повідомлення про результати розгляду заяви має бути обраний на розсуд заявника.
Також у разі судового розгляду терміни розгляду заяви про страхову виплату зупиняються.