
Ми вже писали, що 10 квітня 2025 року Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики рекомендував прийняти у другому читанні законопроєкт №12295-д "Про внесення змін до Закону України "Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" щодо компенсації витрат певних категорій осіб".
17 квітня ВРУ прийняла у ІІ читанні та в цілому законопроєкт №12295-д. Про це повідомив Железняк у своєму Телеграм-каналі.
Законопроєктом пропонується запровадити механізм підтримки учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни. Зокрема, шляхом:
- встановлення на постійній основі зменшення на 50% для страхувальника – особи з інвалідністю внаслідок війни розміру страхової премії за внутрішнім договором страхування щодо транспортного засобу, який має робочий об’єм двигуна до 2500 сантиметрів кубічних або потужність електродвигуна до 100 кіловат включно та належить йому на праві власності, за умови керування таким транспортним засобом виключно страхувальником або особою, яка також належить до інших категорій, які мають право на знижку, та використання транспортного засобу без мети надання платних послуг з перевезення пасажирів та/або вантажу;
- встановлення з 1 січня 2025 року протягом дії воєнного стану та одного року після його закінчення права учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни на компенсацію їхніх витрат на страхові премії на оплату страхових премій за внутрішніми договорами страхування з Державного бюджету України у порядку, встановленому КМУ.
Крім того, законопроєктом також пропонується:
1) надання права Уряду встановлювати порядок, умови та розмір компенсації іншим категоріям осіб, які мають право на знижку 50% відповідно до Закону, що забезпечує додаткову гнучкість у реалізації положень Закону та можливість врахування специфічних потреб цих категорій громадян;
2) запровадження перехідного періоду до 30 червня 2025 року, протягом якого наявність внутрішнього договору страхування для зазначених категорій осіб не є обов’язковою;
3) встановлення, що у разі відсутності договору ОСЦПВ для зазначених категорій громадян шкода, завдана ними до 30 червня 2025 року, підлягає компенсації коштом централізованого страхового резервного фонду захисту потерпілих у дорожньо-транспортних пригодах МТСБУ;
4) запровадження мотивуючої норми, відповідно до якої особа, яка уклала внутрішній договір страхування та отримала компенсацію та спричинила дорожньо-транспортну пригоду протягом дії цього внутрішнього договору страхування та/або порушила умову щодо права отримувати знижку та компенсацію стосовно тільки одного транспортного засобу, втрачає право на компенсацію при укладенні наступного внутрішнього договору страхування (внутрішніх договорів страхування) протягом наступного календарного року;
5) визначення виключних підстав, за яких МТСБУ має право на зворотну вимогу (регрес) до особи, яка скористалася правом на компенсацію та спричинила шкоду;
6) доручення Кабміну протягом трьох місяців з дня набрання чинності Законом щодо створення механізму для передачі МТСБУ інформації із реєстрів баз (банків) даних, що є необхідною для підтвердження належності осіб до категорій громадян України, що передбачені статтею 13 цього Закону, та реєстрації за такими особами транспортних засобів.
Також законопроєктом пропонується врегулювати такі питання:
- уточнення документа, який підтверджують наявність міжнародного договору страхування, чинного на території іноземної держави, до якої їде водій;
- поширення відповідальності страхувальника, який під час укладення договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності надав відомості, які виявилися недостовірними, що призвело до зменшення розміру страхової премії за таким договором на укладення міжнародного договору страхування;
- уточнення порядку розподілу виплати відшкодування за моральну шкоду у разі наявності декількох отримувачів.