
Як вже повідомлялося, у вересні Верховна Рада зареєструвала урядовий проєкт Закону про Державний бюджет України на 2027 рік (№16000 від 15.09.2026 р..). Ознайомитися з текстом законопроєкту можна за посиланням.
Одна з головних бюджетних новацій — збільшення розміру мінімальної заробітної плати. А вона, як відомо, ключовий драйвер ЄСВ-змін.
За розрахунками уряду, у 2027 році мінімальну зарплату можуть підняти з 8 647 грн до 9 546 грн. Слідом за нею зросте і прожитковий мінімум — з 3 328 грн до 3 691 грн (для працездатних осіб). Ми писали про це тут і тут.
Важливо!
Хоча сама ставка ЄСВ залишається незмінною — для більшості роботодавців це класичні 22% (та 8,41% щодо працівників з інвалідністю), — у 2027 році відбудеться зростання мінімальної та максимальної бази для нарахування ЄСВ.
Щоб зрозуміти масштаби змін, поглянемо на ключові показники у порівняльному вимірі (див. таблицю).
Таблиця. Вплив Бюджету-2027 на платників ЄСВ у 2027 році
| Показники | 2026 | 2027 | Коментар |
| Мінімальна заробітна плата | 8 647 грн | 9546 грн | Очікується збільшення показника на 899 грн |
| Підвищення мінімальної заробітної плати безпосередньо вплине на платників ЄСВ (як роботодавців, так і ФОПів). Зокрема, зростуть витрати:
|
|||
| Ставка ЄСВ | Ставка ЄСВ залишається на звичному рівні — 22 % (для осіб з інвалідністю — 8,41% тощо). Ключові зміни стосуються мінімальної та максимальної бази нарахування, а також пов’язаних обов’язків. | ||
| Прожитковий мінімум для працездатних осіб | 3 328 грн | 3 691 | Очікується збільшення показника на 363 грн |
| Підвищення прожиткового мінімуму не має прямого впливу на розмір ЄСВ, який сплачують роботодавці та ФОПи. База нарахування ЄСВ і мінімальний/максимальний страховий внесок прив’язані виключно до мінімальної заробітної плати, а не до прожиткового мінімуму. Але він впливає на: |
|||
| Максимальна база для сплати ЄСВ | 172 940 грн | 190 920 грн | Очікується збільшення показника на 17980 грн |
| У 2027 році, як і у 2026 році, максимальна база нарахування ЄСВ залишиться на рівні 20 мінімальних зарплат. Але через збільшення мінімальної зарплати цей показник значно зросте. Ця обставина впливатиме як на роботодавців, які сплачують ЄСВ за працівників, так і на ФОПів, які сплачують ЄСВ ще й за себе. | |||
| Максимальний страховий внесок | 38046,80 грн на місяць (172 940 грн × 22%) | 42002,40 грн на місяць (190 920 грн × 22%) | Очікується збільшення показника на 3955,60 грн |
| Мінімальний страховий внесок | 1902,34 грн на місяць (8 647 грн × 22%) | 2 100,12 грн на місяць (9 546 грн × 22%) | Очікується збільшення показника на 197,78 грн |
| Отже, для роботодавців та ФОПів з січня 2027 року мінімальна місячна сума ЄСВ (із розрахунку на одну особу) становитиме 2 100,12 грн (6 300,36 грн за квартал), а максимальна – 42002,40 грн. | |||
| ЄСВ з ФОПів – платників ЄП | Процедурних змін не планується. ФОПи-«єдинники», які не мають звільнення від сплати, будуть продовжувати нараховувати ЄСВ на самостійно визначену ними суму, але не менше мінімального страхового внеску і не більше максимального страхового внеску (див. попередні рядки таблиці). Отже, квартальний мінімальний платіж із ЄСВ ФОПом за себе складе 6 300,36 грн (2 100,12 грн × 3 міс.). Сплата залишається обов'язковою навіть за відсутності фактичних доходів. Про це ми розповідали тут і тут. |
||
| ЄСВ з ФОПів на загальній системі | Процедурних змін не планується. Ця категорія ФОПів буде продовжувати сплачувати ЄСВ з оподатковуваного доходу, отриманого від їхньої діяльності. Відповідно вони зможуть зменшувати суму підприємницького доходу на суму сплаченого ЄСВ. Це означає, що:
|
||
| ЄСВ-пільги для ФОПів на час війни | Змін не очікується. Депутати як скасували у 2025 році пільгу для ФОПів у вигляді «воєнного» звільнення від ЄСВ за себе, яке діяло з 1 березня 2022 року, так і не планують повертати цю пільгу (п. 3 Прикінцевих положень проєкту Закону про Держбюджет на 2027 рік). | ||
| ЄСВ з ФОПів з ТОТ | У 2027 році ця пільга діятиме. За нею платники ЄСВ із місцезнаходженням (місцем проживання) на тимчасово окупованій території України звільняються від виконання таких обов’язків: нараховувати, обчислювати та сплачувати ЄСВ за себе (підтверджується консультацією «ЗІР», категорія 201.04). Перелік ТОТ – за посиланням. |
||
| ЄСВ з ФОПів, які одночасно є працівниками | Зміни не передбачаються. Якщо ФОПи (система оподаткування не принципова) одночасно працюють на якогось роботодавця, то вони можуть продовжувати не платити ЄСВ за себе. За них ЄСВ сплачує роботодавець (не менше 22% від мінімальної зарплати). Місце роботи (основне чи за сумісництвом) ролі не грає. Докладно про це читайте, зокрема, тут. Інша справа якщо у певному місяці роботодавець сплатить ЄСВ, але у розмірі, меншому від мінімального страхового внеску. За таких обставин ФОПу доведеться платити ЄСВ за себе. І, як свідчить консультація ДПС, в розмірі, не меншому від мінімального внеску, а не з різниці. |
||
| ЄСВ з ФОПів, які одночасно є «незалежниками» | Змін не планується. Йдеться про ФОПів, які одночасно із підприємницькою діяльністю провадять незалежну професійну діяльність. Вони продовжують обліковуватися у ДПС як ФОП з ознакою провадження незалежної професійної діяльності. При цьому особи, які провадять незалежну професійну діяльність, звільняються від сплати ЄСВ за себе як за особу, що провадить НПД, якщо вони взяті на облік як ФОП і провадять один і той самий вид діяльності одночасно як ФОП і як особа, що здійснює НПД (ІПК від 14.09.2026 р. №5442/ІПК/99-00-24-03-03). У такому випадку ЄСВ сплачується лише один раз — як ФОП (за правилами, що застосовуються до підприємця: на спрощеній чи загальній системі). Якщо види діяльності різні (різні напрями/КВЕДи), то ДПС наполягає на сплаті ЄСВ на загальних підставах і за ФОП, і за незалежну професійну діяльність |
||
| ЄСВ з ФОПів-пенсіонерів | Змін не планується. Вони, як і зараз, звільнятимуться від сплати за себе ЄСВ, за умови отримання пенсії за віком або за вислугу років, чи досягли віку, встановленого ст. 26 Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу. Пільга діє з наступного місяця після набуття такого статусу (докладно про це у консультації «ЗІР», категорія 201.04). | ||
| ЄСВ з ФОПів з інвалідністю | Змін не планується. Такі ФОПи звільняються від ЄСВ за умови наявності пенсійних або соціальних виплат. Пільга діє з наступного місяця після набуття такого статусу («ЗІР», категорія 201.04) і до місяця, в якому було втрачено статус особи з інвалідністю («ЗІР», категорія 201.04.02). Пенсіонерам та особам з інвалідністю окремо повідомляти контролюючий орган про такий статус не потрібно (відповідно до роз'яснення «ЗІР», категорія 201.01). |
||
| ЄСВ з мобілізованих ФОПів | Продовжує діяти пільга. Такі ФОПи звільняються на період мобілізації від виконання усіх своїх ЄСВ-обов’язків: обчислювати, нараховувати та сплачувати ЄСВ, вести облік, подавати звітність, проходити перевірки тощо. Підставою для такого звільнення є відомості, отримані податковим органом з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, про дату мобілізації, укладення контракту, демобілізації (звільнення з військової служби). Докладно про це читайте тут і тут. |
||
| ЄСВ з ФОПів, які були позбавлені волі внаслідок збройної агресії проти України | Продовжує діяти пільга для підприємців, які перебували у полоні. Вони звільняються від сплати ЄСВ за себе (не як роботодавці), якщо були позбавлені особистої свободи під час війни. Пільга передбачена на період позбавлення волі та шість місяців після звільнення. Для цього необхідно подати заяву до податкової протягом 90 днів після звільнення або закінчення реабілітації. | ||
| Терміни сплати ЄСВ роботодавцями у 2027 році | Роботодавці під час кожної виплати заробітної плати, на суми якої нараховується ЄСВ, зобов'язані сплачувати нарахований на ці виплати єдиний внесок у розмірі, встановленому для таких платників. Граничний строк сплати ЄСВ з нарахованих, але не виплачених за календарний місяць доходів – не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця. |
||
| Терміни сплати ЄСВ ФОПами у 2027 році | Змін не передбачається. Ця категорія платників зобов’язана сплачувати ЄСВ, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується ЄСВ («ЗІР», категорія 201.04.02). Відповідно граничні строки сплати ЄСВ для ФОПів:
|
||
Практичні рекомендації для роботодавців–платників ЄСВ на 2027 рік
Перед тим як увійти у новий фінансовий рік, рекомендуємо зробити такі кроки вже наприкінці 2026 року:
- врахуйте підвищення МЗП та зростання максимального страхового внеску та мінімального страхового внеску;
- перевірте оклади працівників – з 1 січня 2027 року вони повинні бути не меншими за 3691 грн. Якщо мінімальний розмір окладу у вашому штатному розписі прив’язано до МЗП, то він має бути не нижчим за 9 546 грн;
- проаналізуйте дані про працівників, які працюють на неповну ставку. Пам'ятайте про правило доплати ЄСВ до мінімального страхового внеску (2 100,12 грн) за основним місцем роботи. І те, що це правило не стосується осіб з інвалідністю і тих, хто перебував у трудових відносинах не цілий календарний місяць;
- зважте на зростання прожиткового мінімуму (3 691 грн) та заздалегідь оцініть можливі витрати на індексацію доходів протягом року. Втім, індексацію зарплат на початку 2027 року знову обнулять (як це вже було в двох попередніх роках). Про це ми розповіли у цій статті.
Практичні рекомендації для ФОП–платників ЄСВ на 2027 рік
Фізичним особам – підприємцям (ФОП) радимо таке:
- оновить графік регулярних платежів. Внесіть до своїх фінансових календарів нову мінімальну суму квартального платежу — 6 300,36 грн;
- перевірте сплату ЄСВ за вас роботодавцем (для ФОП-працівників). Якщо ви працюєте як найманий працівник і не плануєте платити ЄСВ за себе як ФОП, щокварталу перевіряйте через кабінет ПФУ, чи сплачує ваш роботодавець за вас ЄСВ у розмірі не менше 2 100,12 грн. Менша сума змусить вас платити повний внесок за себе за відповідний місяць;
- ФОПам на загальній системі: чітко ведіть облік витрат у розрізі кожного місяця. Пам'ятайте, що у прибуткові місяці орієнтир сплати — від 2 100,12 грн до 42 002,40 грн, а у збиткові є законне право не сплачувати ЄСВ за себе, але не за працівників.
Висновки
- Аналіз проєкту Держбюджету-2027 показує, що політика держави у сфері ЄСВ залишається незмінною. Проте, вона вимагатиме від бізнесу додаткових витрат на зарплату та ЄСВ (особливо для малого бізнесу та ФОП з мінімальними доходами/зарплатами).
- Зростання мінімального внеску на 10,4% укладається в межі планової інфляції та макроекономічних очікувань. Натомість переважна більшість підприємств (із середніми зарплатами, які значно перевищують МЗП) не відчує цього зростання.
- Держава чітко розділяє бізнес, від якого вимагається повна фінансова залученість до наповнення Пенсійного фонду через ЄСВ, та категорії, що потребують соціального захисту (мобілізовані, пенсіонери, особи з інвалідністю тощо).
Докладніше про показники на 2027 рік за проєктом Держбюджету читайте у новинах:
- Якими будуть мінімальна зарплата, прожитковий мінімум і посадові оклади у 2027?
- Мінімальна зарплата у 2027 році – 9546 грн
- Прожитковий мінімум у 2027 році – 3 559 грн: аналіз проєкту Держбюджету
- Мінімальний рівень зарплати при нарахуванні у 2027 році буде не менше 9 546 грн
- Штрафи за порушення трудового законодавства у 2027 році – від 9546 до 286 380 грн
- Добові на відрядження у 2027 році – до 954,60 грн: показник за проєктом Держбюджету
- Яким буде мінімальний розмір статутного капіталу у 2027 році
- Податкова соціальна пільга у 2027 році: розміри та поріг застосування за проєктом Держбюджету
- Розміри ЄСВ з 1 січня 2027 року: аналіз проєкту Держбюджету
- Індексація зарплати з 1 січня 2027 року знов обнуляється: аналіз проєкту Держбюджету
- Що зміниться для бізнесу у 2027 р. через нову мінзарплату 9546 грн: зарплати, податки, штрафи, інші наслідки
- Лікарняні та декретні у 2027 році: розміри, обмеження і практичні поради з урахуванням мінімальної зарплати 9546 грн
- Мінімальна зарплата, прожитковий мінімум, ЄСВ, ВЗ і ліміти для ФОП у 2027 році, а також інші важливі показники
- Якою буде зарплата працівників бюджетної сфери у 2027 році: розміри та обмеження
- Доплата до мінімальної зарплати 9546 грн у 2027 році: правила, приклади і рекомендації для роботодавців
- Розміри судового збору у 2027 році: повна таблиця від редакції
- Оподаткування зарплати – 2027: як збільшення МЗП і ПМ вплине на податки і суми «на руки» (приклади розрахунку)
- Доплата зарплати до мінімальної та нарахування мінімального ЄСВ-2027: поради і приклади для роботодавців
- Курс долара за проєктом Держбюджету-2027: 47,1 грн/$ у середньому за рік та 48,3 грн/$ на кінець періоду
- Відпустки працівників держорганів у 2027 році: порядок використання та компенсації
- КМУ презентував ВРУ Держбюджет-2027: головні етапи та терміни розгляду законопроєкту №16000
Текст проєкту Держбюджету можна завантажити за посиланням, а усі новини редакції про Держбюджет-2027 і його показники дивіться ось тут.
