Поки археологи, ковтаючи пил століть, риють пагорби і гори в пошуках уламків давнини, підприємливі ерудити приводять по дорогах до цих скарбів юрби цікавих. І на сучасних байках та стародавніх легендах будують власний бізнес. Це під силу кожному, хто дійсно любить історію своєї країни і не позбавлений працьовитості. Ну і, звичайно ж, знає місця.
Робота на повітрі
Відразу відзначимо, що для туриста важливо зорієнтуватися, в якому напрямку вести справу. Найбільш заповнена ніша ринку - подорожі за кордон (лише в Києві таких компаній і фірм близько тисячі). А ось що стосується подорожей по рідній країні, то можна сказати, поле не оране. Звичайно, є в пропозиціях великих компаній тури по Україні, є і невеликі фірми, які готові організувати тур на будь-який смак по країні. Однак, як зазначає Ігор Герасименко, власник фірми, їх поки недостатньо, щоб задовольнити попит всіх допитливих. Та й великою кількістю послуг вітчизняні фірми поки не можуть похвалитися.
Організація фірми вимагає відкриття як мінімум ПП, якщо розраховувати тільки на комісії агента. У такому випадку турфірма може займатися продажем турів, розроблених різними туроператорами. А якщо амбіції високі і є прагнення стати помітним на ринку оператором туристичних послуг, тоді краще відразу відкривати ТОВ. Ліцензія туроператора потрібна і тоді, коли планується обслуговування туристів з-за кордону, забезпечення їм повного сервісу з організації проживання і дозвілля разом з екскурсіями.
Класично робота оператора туристичного ринку полягає у прокладанні маршрутів, розробці турпакетів, підборі гідів, забезпеченні транспортом тощо. А вже готовий турпакет мандрівникові пропонує турагент, за що оператор платить йому комісійну винагороду. Оператор завойовує якістю послуг в подорожі, агент - сервісом, при цьому несучи повну відповідальність за туристів-мандрівників.
Одним словом, чим вищі амбіції, тим більше капіталу потрібно на старті. Але можна почати і з малого, наприклад, організації екскурсій вихідного дня. Або ж подорожі одного дня на велосипедах: кожен мандрівник приходить зі своїм транспортом на точку збору. Головне - знати такі цікаві місця, багаті історією, про які мало кому відомо.
Місця треба знати
Що не день - то відкриття. Так можна визначити кредо туроператора. І відкриття ці доведеться робити самостійно. Всю карту України з найдрібнішими топографічними мітками доведеться тримати в голові. Правда, є і навідні орієнтири. Наприклад, література, не тільки історична, а й художня як класиків, так і сучасників. Адже історія українського краю таїть часом вражаючі загадки, які намагаються розгадати не тільки науковці, а й письменники вже багато століть.
Щоб розробити вдалий тур, який будуть хотіти продавати буквально всі турагенти, оператору іноді доводиться витрачати не місяці, а роки, зауважує засновник туркомпанії Ірина Скороход. Успіх у туристичному бізнесі супроводжується і радістю відкриттів у справжнісіньких пошуках. Самостійний об’їзд нового туру - незаперечне правило в роботі. Що називається, відчути власними ногами необхідно весь новий маршрут. Часто буває так, що на карті зображена повноцінна дорога, а насправді виявляється, що це давно забута ґрунтовка або ж мало не стежка, або глухий кут, або дорога, що йде в лісову гущавину. Заміряти час у дорозі, оглянути попутні пам’ятки - це початок шляху на новому маршруті в пропозиції фірми. Адже щоб допитливі клієнти фірми відчували комфортно себе в подорожі, передбачити необхідно навіть такі дрібниці, як смачну каву і ситний обід, відшукати комфортні зупинки на трасі для відвідування закладів громадського харчування і будиночків невідомого архітектора.
Ну, а секрет успіху на будь-якому маршруті - цікавий оповідач, знавець місць з "корінних", який би міг розповісти захоплюючі історії заїжджим мандрівникам. А також у подібному самостійному турне потрібно домовитися з музеями про організацію екскурсій (бажано, враховуючи і власні комерційні інтереси).
У більшості вже існуючих компаній-операторів є так звані "стандартні маршрути". Скажімо, замки західної України, дендропарки Софія та Олександрія, "Золоті куполи" Почаївської та Печерської лавр тощо. Але реноме фірми-оператора будуть вибудовувати саме ексклюзивні, оригінальні пропозиції. Саме такі пропозиції допоможуть отримати і конкурентну перевагу на ринку.
Дві проблеми: дороги і...
Але мало відкрити нові шляхи-дороги. З екскурсоводами проблем більше ніж, з дорогами. Не кожен погодиться працювати на новому маршруті з великою групою людей, та ще й у вихідний день. Хоча у деяких екскурсоводів можуть бути цікаві ексклюзивні пропозиції маршрутів. Екскурсоводи в штаті, на думку Ігоря Герасименка, - це, можна сказати, недозволена розкіш. Буде потрібне вміння домовлятися і підтримувати дипломатичні відносини з десятком добрих гідів, згодних на відрядну оплату праці (близько 30-50%). Втім, у більшості випадків гід диктує умови. І розмір оплати його послуг буде залежати ще і від того, скількома мовами він володіє, яка в нього практика.
На договірних відносинах будується взаємодія і з автоперевізниками. На який термін підписати договір, залежить від якості обслуговування. Трапляється, що на маршруті під час екскурсії водієві необхідно щось підкрутити, щоб завівся мотор. За цей дискомфорт доведеться відповідати турфірмі перед своїми клієнтами. На жаль, за подібні речі автоперевізники не несуть відповідальності, і поки не передбачені штрафні санкції. Крім того, важливо перевірити, чи є у перевізника відповідні ліцензії та страховка.
Не менше клопоту і зі страховими компаніями. Страховка мандрівників - обов’язкова умова турбізнесу. На кожен тур необхідно підписувати договір зі страховою компанією, згідно з яким оплачується страховий внесок близько 10 грн на кожного мандрівника на страховку від нещасного випадку.
Національні особливості
Чим більше людей вдасться запросити в подорож, тим більше утворюється коло тих, хто зацікавиться: адже кожен розповість про свою подорож не одному, а кільком знайомим, друзям. Сарафанне радіо давно вважають найбільш продуктивним способом просування. Однак і без рекламних банерів та акцій не обійтися.
У роботі фірми-оператора спілкування з клієнтами та агентами - важлива складова. Особливої уваги очікують корпоративні клієнти. Організовувати подорож для групи 10-70 осіб, поза сумнівом, вигідніше, ніж збирати групу самостійно по парі-трійці осіб.
Є в цього виду бізнесу і свої національні особливості. Якщо в західній Україні з радістю приймають до розгляду ділові пропозиції з організації туру або розробки нового маршруту, то на сході іноді з великими труднощами вдається знайти хоч когось небайдужого.
Якщо скласти невід’ємні витрати: послуги автоперевізника, страховка, вхідні квитки в музеї та екскурсії на місці, та ще до того ж щомісячну ренту офісу, податки, та врахувати при цьому відносно невисоку вартість екскурсійних турів по країні, здасться, що заробіток фірми вельми скромний. Дійсно, внутрішній туризм - не виїзний, тут комісія турагентсва - 10%. А дохід оператора в той же час складе 15-30%, з яких агентствам він віддає 8-15%. Тому, крім якості, потрібно брати і кількістю проведених екскурсій, і розроблених саме оригінальних турів. Мабуть, тільки ці чинники, окрім особистої захопленості кожного співробітника, дозволяють конкурувати на ринку.
Вікторія Карпінська