Я пише «Сегодня.ua» менше ніж через два місяці набуде чинності Закон «Про електронні довірчі послуги». Можна сказати, що він створює законодавчі основи для переходу суспільства на новий етап цифрових технологій – для розвитку інтернет-послуг, інтернет-бізнесу і для створення сучасніших схем взаємодії громадян з різними установами та інстанціями.
Що таке електронні довірчі послуги
У законі сказано, що електронною послугою вважається будь-яка послуга, яка надається через інформаційно-телекомунікаційну систему, тобто через інтернет. Довірчою електронною послугою, або трастовою послугою, в законі називаються послуги зі створення, перевірки та зберігання цифрових електронних підписів. Але набагато важливіше, як цей малозрозумілий для більшості непідготовлених людей термін може змінити життя звичайних людей.
Йдеться про те, що після повноцінного набуття чинності цим законом багато питань, які зараз вимагають особистої присутності людини в різних установах для ідентифікації її особи, можна буде вирішити за допомогою інтернету. Незабаром нам не доведеться писати заяв, розписуватися, показувати паспорт. Не потрібно буде ходити за довідками і відносити документи, простоюючи в чергах. Не потрібно буде відвідувати банк, щоб відкрити там рахунок, або нотаріуса, щоб завірити документ. Все це можна буде зробити, як то кажуть, не встаючи з дивана або офісного крісла. За однієї умови: якщо людина отримає власний електронний підпис і ключ.
Закон про електронні довірчі послуги був ухвалений Верховною Радою в жовтні минулого року і набуває чинності з 7 листопада 2018-го. Цей рік знадобився, щоб розробити механізми, порядки, інші підзаконні акти, які необхідні для того, щоб закон почав працювати.
Фактично в Україні впроваджується модель взаємодії бізнесу і органів влади, прийнята в Європейському Союзі. Очікується, що це не тільки спростить життя людям, а й послужить поштовхом для активного розвитку інтернет-бізнесу і експорту.
Електронний підпис замість паспорта
19 вересня Кабмін затвердив Порядок використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності. Зокрема, окреслив вимоги до органів влади щодо ведення обліку, зберігання і знищення скомпрометованих особистих ключів чиновників. Тож незабаром у всіх органах влади з'являться відділи та служби, які займатимуться організацією електронних довірчих послуг.
Наприкінці вересня були затверджені зміни до Положення про Адміністрацію Держспецзв'язку, пов'язані з електронним підписом. Це відомство здійснюватиме держконтроль за дотриманням норм законодавства в сфері електронних довірчих послуг.
А днями Національний банк розмістив на своєму сайті проект постанови «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів», який також пропонує клієнтам усіх українських банків низку нововведень, пов'язаних з новим законом. Наприклад, при відкритті рахунків для суб'єктів бізнесу (юросіб, фізосіб-підприємців тощо) не потрібно буде в банку показувати паспорт. Замість паспорта цілком підійде електронний підпис.
Також проект постанови НБУ встановлює порядок використання електронних підписів на документах (у тому числі на розрахункових), скасовує обов'язкову норму щодо подачі до банку картки із зразками підписів для деяких категорій та ін.
Нагадаємо, що після набуття чинності нового закону в Україні з'являться нові види електронних підписів – «кваліфікований електронний підпис» і «вдосконалений електронний підпис». У них будуть різні функції і сфери застосування, але ці підписи матимуть набагато вищий ступінь захисту, ніж ті підписи, що діють зараз. Передбачається, що саме підвищений ступінь надійності і дозволить електронним підписам стати повноцінною заміною паспортам, фотографій, а тим більше – звичайним підписам, зробленим кульковою ручкою.
Крім усього іншого, після того, як закон почне повноцінно працювати, зможуть активніше розвиватися технології BankID і MobilID. Тобто, проходити ідентифікацію можна буде також за допомогою банківських карток і мобільних телефонів.