• Посилання скопійовано

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найважливіші бухгалтерські новини за 18 - 22 серпня

Чи треба індексувати зарплату у вересні; як знову змінилася декларація з податку на прибуток; ПРРО, POS-термінал та Payoneer: які податкові ризики для ФОП; які зміни пропонує Міноборони до правил бронювання? І ще 25 змін та подій, які відбудуться у вересні

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найважливіші бухгалтерські новини за 18 - 22 серпня

Що нас чекає у вересні?

Традиційно перед початком нового місяця редакція розповіла про те, які зміни та події чекають нас протягом найближчих 30 днів. У вересні це:

  • останній день сплати податків за липень 2025 року;
  • зміни у ПДВ, місцевих податках та інші зі Законом №4356 (якщо підпише Президент та опублікують у серпні);
  • збільшення розміру президентських стипендій;
  • поновлення перебігу строків позовної давності;
  • нові правила обігу дієтичних добавок тощо.

Загалом про 25 змін та подій, які відбудуться у вересні, читайте в огляді від редакції.

 

Чи треба індексувати зарплату у вересні?

Для тих працівників, у яких «базовий» місяць – січень та лютий 2025, у вересні 2025 року слід нараховувати індексацію на рівні серпня. Для тих, кому збільшували зарплату у березні та пізніше, час індексування ще не настав. Про це у традиційній щомісячній статті від редакції.

Щоби швидко і точно розрахувати індексацію – скористайтесь нашим зручним калькулятором індексації зарплати.

Чи будуть штрафи за помилки при нарахуванні індексації, – читайте тут і тут.

 

Що нового у ДПС?

  1. Декларацію з податку на прибуток доповнили новим додатком. Мінфін наказом від 25.07.2025 №371 затвердив зміни до форми декларації з податку на прибуток. Змінами до форми декларації з прибутку передбачено запровадження нового додатка БД для уніфікованого відображення операцій з благодійною допомогою з одночасною їх систематизацією.
  2. З 19 серпня діють зміни до декларації про майновий стан і доходи. Декларацію оновлено у зв'язку із внесенням змін до ПКУ Законом від 04.12.2024 №4112-IX, спрямованим на встановлення прямої заборони податкового вирахування витрат, пов’язаних з підкупом іноземних посадових осіб. Вона почала діяти з 19 серпня.
  3. ДПС затримує квитанції №2 щодо поданих 20 серпня декларацій з ПДВ: чи буде штраф? Навіть якщо квитанції №2 про приймання декларації з ПДВ будуть датовані 21 серпня, штрафні санкції за несвоєчасне звітування не застосовуватимуться через наявність квитанцій №1 за 20 серпня.
  4. Податковий борг до 3060 грн: чому ДПС не повідомляє та як уникнути штрафів? Тисячі українців накопичують заборгованість, навіть не підозрюючи про це, оскільки ДПС не зобов’язана надсилати вимоги щодо боргів, які не досягли певної суми. Проблема не в тому, що ППР не доходять, а в тому, що їх можуть і не надсилати, доки борг не суттєвий.

 

Оподаткування доходів, ПДВ та виплат працівникам: аналітика і практика

Військовий збір – 2025. Хто і скільки має платити? Куди саме його сплачувати? Чи застосовується натуркоефіцієнт під час утримання ВЗ? Як утримують військовий збір ФОПи? Як оподатковуються зарплата, подарунки, виграші, аліменти, лікарняні і допомога по вагітності? Про все це – в аналітиці.

Мінімальна база оподаткування ПДВ. В яких випадках слід дотримуватися правила нарахування ПДВ не нижче мінімального рівня? Як враховувати правило мінімальної бази для різних видів активів? Як складати ПН на суму перевищення та зазначати це в декларації з ПДВ та обліку? Читайте у статті від редакції.

Матеріальна допомога працівникам. В яких нормативних актах зазначається про матеріальну допомогу? Як оподатковується матеріальна допомога? Яка різниця між цільовою і нецільовою матеріальною допомогою? Як відображається в бухобліку? Про усе це читайте у статті.

 

ПРРО, POS-термінал та Payoneer: які податкові ризики для ФОП?

Підприємці опинилися між двома вогнями щодо ПРРО: фіскальною позицією ДПС та судовою практикою, що все частіше стає на бік бізнесу. Відповідь на питання, чи потрібен власний ПРРО, вже не залежить лише від того, кому належить термінал.

Чому виникає плутанина? Коли ПРРО не потрібен? Практичний алгоритм дій для підприємця у 2025 році – у цій статті.

Крім того, для тисяч підприємців, які приймають безготівкову оплату, критично важливим є ще й питання правильного визначення дати отримання доходу при оплаті через POS-термінал. Ця, здавалося б, технічна деталь може стати причиною серйозних податкових ризиків або навіть втрати статусу платника єдиного податку. У 2025 році дата доходу — це дата на фіскальному чеку. Нехтування цим правилом може призвести до штрафів, перевищення лімітів єдиного податку та анулювання пільгового статусу.

Також нормою для українських ФОП стала співпраця з іноземними замовниками через Payoneer, але у 2025 році правила гри змінилися докорінно. Йдеться не лише про нові податки, а й про революцію у сфері фінансового контролю. Чому роз’яснення податківців суперечать валютному законодавству, які дві стратегії обліку доходів існують сьогодні, та як уникнути донарахувань і штрафів від ДПС у нових реаліях – читайте тут.

 

Зміни до правил бронювання та е-кабінет роботодавця з військового обліку: пропозиції Міноборони

18 серпня новим Урядом було презентовано проєкт Програми його діяльності. У ньому містяться й цілі Міноборони.

Так, вказано, що Уряд переходить до мережево-центричних спроможностей, цифровізує управління персоналом, медичне забезпечення, мобілізаційні процеси, роботу з постачальниками озброєння, забезпечує захист інформаційно-комунікаційних систем. Зокрема передбачається:

  1. до 31 грудня 2025: удосконалення процедури бронювання військовозобов’язаних та оптимізовано підходи з урахуванням потреб оборони та економічних інтересів держави, внесення змін до постанов КМУ від 27.01.2023 №76 та від 04.02.2015 №45;
  2. до 31 грудня 2025: створення електронного кабінету підприємства для ведення персонального обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
  3. до 31 березня 2026: імплементовано нові електронні процедури бронювання військовозобов’язаних та інтегровано е-кабінет підприємства з реєстрами персонального обліку.

 

Усі галузеві та регіональні критерії бронювання: довідник від редакції

Уряд оновлює критерії визначення критично важливих підприємств. Міністерства вже затвердили нові вимоги (хоча деякі вносять зміни), а облради мали переглянути їх до 16 серпня і вже почали їх оприлюднювати. Наприклад, вже оновлено критерії для Миколаївської та Дніпропетровської області. Київ поки чекає на погодження від Мінекономіки.

Тим часом редакція зібрала всі критерії у зручних таблицях. У міру появи нових критерії цей довідник доповнюватиметься.

 

До уваги роботодавців!

  1. Додаткова відпустка на дітей за період перебування у декретній відпустці. Мінекономіки не змінює позицію та наголошує, що за період перебування у відпустці для догляду за дитиною додаткова відпустка на дітей працівникам не надається. Адже законом не передбачено надання двох відпусток за один і той самий період одночасно.
  2. Працівника відправлено у короткострокове відрядження – як підтвердити витрати? ДПСУ проконсультувала щодо документального підтвердження добових витрат працівників, що відправляються у короткострокові відрядження за відсутності проїзних документів, оплати проживання тощо.
  3. Як прийняти працівника на роботу? Наймати працівників можуть компанії, ФОПи, а також фізичні особи. Коли та в якій формі треба укладати трудовий договір? Чи відрізняються правила оформлення працівників для юросіб, фізосіб та ФОПів? Які документи повинен надати працівник?
  4. Посадова інструкція: що це таке і кому вона потрібна? Хто її складає? Чи є відповідальність за відсутність? Які переваги дає її наявність роботодавцеві та працівникові? Яка структура типової посадової інструкції та як її оформити? Відповіді – у статті.
  5. Заповнення рядка про кількість працівників у додатку 4ДФ: на що звернути увагу? Якщо протягом звітного місяця кількість працівників змінювалась у зв'язку із прийняттям та звільненням, то у рядку 04 додатка 4ДФ до єдиної звітності слід зазначати максимальну кількість працівників, які фактично працювали за трудовими договорами.

 

Скасування ГКУ все ближче: укладення договорів, штатний розпис та інші зміни

Уже цього четверга, 28 серпня, набирає чинності Закон від 09.01.2025 №4196-ІХ, який скасовує Господарський кодекс України.

Нагадаємо, що він, зокрема, вимагав наявності у юросіб штатного розпису. Натомість Закон №4196 вже цієї вимоги не містить. Але що буде далі: чи відмовлятись від штатного розпису чи залишати, чи створювати новий, інший документ – про це ми писали тут. На думку Мінекономіки, штатний розпис треба продовжувати складати, і це обов’язково для всіх юросіб, незалежно від форми власності. Про це йдеться у листі від 19.08.2025 №4701-05/55169-09.

Крім того, норми ГКУ містили правила поведінки сторін при укладенні договорів. Зокрема: складення проєкту договору, протоколу розбіжностей чи узгодження ціни, підстави визнання договорів недійсними та застосування наслідків такої недійсності. Що ж з цим буде після 28 серпня? Ми описали у цій статті. А в цій аналітиці ще додатково на прикладах розглянули зміни до окремих видів договорів, які часто використовуються госпсуб’єктами.

 

Первинні документи та звіти: нові інструкції зі заповнення

  1. Таблиця даних платника ПДВ – важливий інструмент для уникнення блокування ПН та РК у ЄРПН. Навіщо подавати Таблицю, що і як у ній зазначати, скільки Таблиць можна складати, як подавати пояснення та що робити у разі неврахування Таблиці – читайте у статті.
  2. Авансовий звіт: коли він потрібен авансовий звіт та хто має його складати? Чи обов’язково складати авансовий звіт при кожному відрядженні або використанні підзвітних коштів? Наведемо повний алгоритм складання цього звіту – від працівника до директора – та розглянемо приклад в цій аналітиці.
  3. Видаткова накладна на товар є одним із ключових первинних документів, що підтверджує відпуск товарів, проте її єдиної затвердженої форми не існує. Розглянемо загальні вимоги до її складання та поширені зразки, включаючи спеціалізовані форми – ось тут.
  4. Журнал обліку результатів перевірки стану військового обліку. Чи на всіх підприємствах він має бути? Чи є інструкція щодо його заповнення? В яких випадках та як саме потрібно його заповнювати? Читайте у статті.

Ще більше інструкцій зі заповнення та подання звітів дивіться за посиланням.

 

Збільшення допомоги при народженні дитини (50 тис. одразу і 7 – щомісяця): прийнято за основу

19 серпня ВРУ прийняла у І читанні законопроєкт №13532 щодо підтримки сімей з дітьми. Ним, зокрема, пропонується з 1 січня 2026 року:

  • підвищення одноразової виплати жінкам після народження дитини з 10,3 тис. грн до 50 тис. грн;
  • суттєво збільшити виплати жінкам, які народили дитину, але не мають професійного стажу: зараз це менше 1000 гривень, а після ухвалення закону має становити 7 тис. гривень на місяць;
  • запровадження програми «єЯсла». Після того як дитині виповниться рік, батьки матимуть вибір: працювати або виховувати дитину до трьох років. Якщо вони оберуть перший варіант, держава щомісяця платитиме 8 тисяч грн. У разі обрання другого варіанта за мамою або татом збережеться сплата ЄСВ аж до триріччя малюка тощо.

 

Які ще зміни готує Уряд?

По-перше, звільнення від бізнесу і ФОПів із зон бойових дій, окупованих територій та критично важливі підприємства від адмінвідповідальності за несвоєчасне подання статистичної та фінансової звітності до Держстату. Про це тут.

По-друге, зміни умов відстрочки від мобілізації для студентів і викладачів. У новому законопроєкті врахували рекомендації експертів, окрім вікового обмеження.

По-третє, штрафи за порушення комендантської години у розмірі 850 – 1700 грн, при повторному порушенні 1700 – 3400 грн.

 

Інші новини

  1. Уряд планує запровадити мораторій на перевірки бізнесу на 5 років. Новий Уряд готується запровадити мораторій на перевірки бізнесу строком на п’ять років. Про це повідомив Міністр економіки, довкілля та сільського господарства Олексій Соболєв.
  2. З 21 серпня введено в обіг нові банкноти номіналом 20 гривень. Громадянам не потрібно спеціально обмінювати банкноти номіналом 20 гривень попереднього зразка на модифіковані банкноти.
  3. Як чоловіки віком до 22 років виїжджатимуть за кордон? Свириденко уточнила, що рішення ухвалюватиметься на рівні Кабміну і не потребує змін до законодавства. За її словами, напрацювання документа вже триває, і цього тижня Уряд планує його фіналізувати.

Запрошуємо на безкоштовний вебінар «Як швидко завантажити первинку в BAS за допомогою ШІ»

  • Як створити вхідний документ в програмі BAS на основі друкованої форми
  • Які типи первинних документів можна обробляти автоматично
  • Як ввести нову номенклатуру, якщо в друкованих формах вказана номенклатура якої ще немає в інформаційній базі
  • Інтеграція з вашими обліковими системами BAS
  • Живий демо-показ + відповіді на запитання

Більше інформації про вебінар>>

БОНУС для всіх учасників, хто долучиться наживо:

Безкоштовне користування Модулем-новинкою «RASK: Завантаження первинних документів в BAS» на 1 місяць.

Реєструйтесь за  посиланням


Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини порталу

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини порталу»