У Верховній Раді зареєстровано два законопроекти про особливості використання портативних транспортних засобів на електричній тязі - №3023 і №3023-1.
Законопроекти запроваджують правове регулювання нової категорії учасників дорожнього руху – користувачів персонального легкого електротранспорту.
У новій статті 19-1 пропонується встановити правовий статус користувачів персонального легкого електротранспорту, передбачити для них основні права та обов’язки. Так, до користувачів персонального легкого електротранспорту відносяться особи, які пересуваються з використанням одно-, дво- або триколесного механічного транспортного засобу, що приводиться в рух за допомогою електричного двигуна (електричні скутери, cігвеї, гіроборди, гіроскутери тощо), окрім інвалідних колясок та велосипедів, обладнаних електродвигунами.
Особи, які керують персональним легким електротранспортом, мають право їздити по спеціальних велосипедних доріжках, а в разі їх відсутності - по краю проїзної частини дороги, вулиці чи узбіччю.
Вони зобов’язані:
- використовувати технічно справний та належним чином обладнаний персональний легкий електротранспорт;
- рухатися по дорогах і спеціальних велосипедних доріжках попутно із загальним потоком транспортних засобів;
- керувати персональним легким електротранспортом, що обладнаний звуковим сигналом та світлоповертачами. Вимога щодо обов’язкового обладнання персонального легкого електротранспорту звуковим сигналом не поширюється на випадки, коли можливість такого обладнання не передбачена конструктивним рішенням виробника;
- під час руху у темну пору доби та в умовах недостатньої видимості незалежно від ступеня освітлення дороги мати увімкнений ліхтар (фару) та виділити себе за допомогою світлоповертальних елементів, що закріплюються на зовнішньому одязі або в інший спосіб;
- не перевозити пасажирів, окрім випадків, коли їх перевезення прямо передбачено конструктивним рішенням виробника персонального легкого електротранспорту;
- не користуватися під час руху засобами зв’язку, тримаючи їх у руці;
- не допускати випадків керування персональним легким електротранспортом у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.
Крім того, обидва законопроекти у ст. 127 КУпАП пропонують встановити відповідальність за порушення користувачами персонального легкого електротранспорту правил дорожнього руху. Розмір штрафу становитиме як для велосипедистів - 5 н.м.д.г. (85 грн).
Але законопроекти отримали негативний висновок Головного науково-експертного управління.
"Сумнівною видається пропозиція встановити однакову відповідальність для користувачів різних видів транспортних засобів на електричній тязі та, фактично, прирівнювати їх до велосипедистів або погоничів тварин. Оскільки за умови набрання чинності Законом, проект якого розглядається, до портативних транспортних засобів на електричній тязі можна буде віднести як електроскейт або гіроборд вагою менше 7 кг та середньою швидкістю до 15 км/год, так і електричні скутери вагою до 300 кг, які можуть набирати швидкість до 150 км/год. Очевидно, що можлива шкода здоров’ю, життю, майну громадян у випадку порушення особами, що користуються, наприклад, гіробордом або скутером, буде різною".
На нашу фахівців Головного науково-експертного управління, доцільніше доповнити КУпАП новою статтею, якою встановити адміністративну відповідальність за порушення правил дорожнього руху саме для осіб, які керують портативними транспортними засобами на електричній тязі, однак зробити це буде можливо лише за умови диференціації у регулятивному законодавстві поняття «портативні транспортні засоби на електричній тязі.