На сайті КМУ з'явилась постанова від 20.10.2021 р. №1096, яка вносить зміни до постанови КМУ від 9 грудня 2020 р. №1236. Нагадаємо, що Постановою №1236 було встановлено (а по суті, подовжено) карантин та запроваджено певні обмежувальні протиепідемічні заходи щодо гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. І ось тепер у ці заходи (і не тільки в них) вносяться зміни!
При цьому більшої частини змін треба буде дотримуватися вже з 27.10.2021 р., з наступного дня після опублікування Постанови №1096 (яке відбулося в "Урядовому кур’єрі" №205 від 26.10.2021 р.).
Відсторонення від роботи невакцинованих
Нагадаємо, що МОЗ наказом від 04.10.2021 р. №2153 затвердило Перелік організацій, представники яких підлягають обов'язковій вакцинації проти COVID-19. Про це ми писали тут, а щодо обов’язковості такої вакцинації тут. Зауважимо, що цей наказ почне діяти також з 8 листопада. Хоча його було опубліковано в "Офіційному віснику" №78 від 08.10.2021 р.
А от КМУ встановив і обов’язок керівників державних органів (державної служби), керівникам підприємств, установ та організацій забезпечити:
- контроль за проведенням обов’язкових профілактичних щеплень проти СOVID-19, для яких вакцинація є обов’язковою;
- відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників, які підлягають обов’язковій вакцинації, однак відмовляються або ухиляються від проведення таких обов’язкових профілактичних щеплень, крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти СOVID-19, виданий закладом охорони здоров’я.
При цьому Постанова №1096 говорить:
- на час такого відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням частини першої статті 94 КЗпП, частини першої статті 1 Закону “Про оплату праці” та частини третьої статті 5 Закону “Про державну службу”;
- відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу (державної служби) або підприємства, установи, організації з обов’язковим доведенням його до відома особам, які відсторонюються;
- строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.
Подробиці відсторонення від Держпраці та МОЗ
На сайті МОЗ наведено окреме роз'яснення Держпраці та МОЗ щодо порядку дій роботодавців. Зокрема, в.о. Голови Держпраці, Ігор Дегнера розповів, як саме має здійснюватись відсторонення невакцинованих співробітників.
“У першу чергу керівник підприємства має проінформувати працівників про правові наслідки у випадку ухилення або відмови від щеплення. Йдеться про відсторонення від роботи без збереження заробітної плати до часу усунення причин, які зумовили відсторонення – тобто отримання щеплення”, – наголосив Ігор Дегнера.
Він пояснив, що керівник підприємства має скласти відповідний акт, якщо працівник ухиляється або відмовляється від проведення щеплення.
В той же час Головний санітарний лікар наголосив, що не можуть бути відстороненими від роботи працівники, які мають протипоказання до вакцинації та надали відповідний медичний висновок, виданий закладом охорони здоров’я. Про це ми писали тут.
В.о. Голови Держпраці додав, що працівники, які отримали принаймні одну дозу вакцини проти COVID-19, не можуть бути відстороненими від роботи, оскільки вже не йдеться про ухилення або відмову від вакцинації.
Позиція омбудсмена з прав людини щодо обов'язкової вакцинації
Омбудсман зауважила, що практична реалізація цього наказу в рамках чинного законодавства може призвести до порушення права на добровільність профілактичного щеплення та права на працю працівників закладів освіти, наукових установ та органів виконавчої влади.
У зв’язку з цим Людмила Денісова зазначила, що вакцинація проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, відповідно до чинного законодавства України є добровільною для усіх груп населення та професійних груп, про що наголошено і в Дорожній карті.
Що це означає на практиці?
Згадані вище норми щодо оплати праці не згадують про карантин або відсторонення від роботи через відсутність вакцинації. Натомість вони встановлюють правила приблизно такого змісту «хто не працює – той не їсть». Тобто, що зарплату працівнику платять за виконану роботу. А якщо під час відсторонення робота зроблена не буде, не буде і зарплати. Цей підхід поширюється і на держслужбовців. А це (залежно від періоду тривалості відсторонення) може вплинути і на розрахунок страхового стажу, відпускних та лікарняних працівника тощо.
Роботодавець створює наказ за правилами, яких дотримується роботодавець при складанні внутрішніх розпорядчих документів. У ньому буде:
- посилання на Постанову КМУ №1096;
- зазначення, що з певної дати (для працівників, які вже прийняті на роботу, з 8 листопада 2021 року) працівники, які не пройшли обов’язкову вакцинацію, відстороняються від роботи;
- наведено перелік посад та ПІБ працівників, які підлягають обов’язковій вакцинації;
- наведено перелік документів (сертифікат вакцинації або його копія), які ці працівники повинні надати (і кому – відділу кадрів, бухгалтерії, керівникам відділів тощо) на підтвердження проходження повної вакцинації (в електронному та/або паперовому вигляді);
- зазначення, що на час відсторонення за такими працівниками зберігається їх робоче місце, але не зберігається заробітна плата;
- зауваження, що з дня, у якому ці працівники нададуть документи про проходження вакцинації, вони знову будуть допущені до роботи.
Не зайвим буде і встановити обов’язок для керівників відділів (відділу кадрів або структурних підрозділів), як мінімум, за 1 день до початку відсторонення, надати керівнику підприємства перелік тих, хто потрібні документи не надав. Адже якщо вони з 8 листопада не вийдуть на роботу, їм терміново потрібно буде шукати заміну. Та ще й серед тих, хто пройшов вакцинацію і має чинний сертифікат!
Втім, якщо роботодавці і працівники масово не встигатимуть виконати ці вимоги, то, можливо, Уряд перегляне ці обмеження. Як вже сталося з міжобласними перевезеннями.
Перевезення у міжобласному та міжнародному сполученнях
Нагадаємо, що раніше були введені обмеження для перевізників щодо наявності COVID-сертифікату або сертифікату про щеплення проти коронавірусної хвороби у всіх пасажирів. Поточними змінами вводиться таке обмеження і для самих пасажирів.
З 27.10.2021 р. пасажирам (крім осіб, які не досягли 18 років) забороняється користуватися послугами регулярних та нерегулярних перевезень автомобільним транспортом у міжобласному та міжнародному сполученнях (крім перевезень легковими автомобілями з кількістю пасажирів, включаючи водія, до п’яти осіб без урахування осіб віком до 14 років або більшою кількістю пасажирів за умови, що вони є членами однієї сім’ї) без наявності у них:
- або негативного результату тестування на COVID-19, яке проведене не більш як за 72 години до дня поїздки;
- або документа, що підтверджує отримання повного курсу вакцинації;
- або документа, що підтверджує отримання однієї дози дводозної вакцини;
- або міжнародного, внутрішнього сертифіката чи іноземного сертифіката, що підтверджує вакцинацію від COVID-19.
Перевізник зобов’язаний забезпечити інформування пасажирів про передбачені обмеження! Це може бути і усно, але бажано письмово, наприклад, оголошеннями і плакатами.
Проте відповідальність за наявність та достовірність таких документів покладатиметься на самих пасажирів. Тобто, якщо буде перевірка і у когось з пасажирів не знайдуть документів, які підтверджують вакцинацію або відсутність СОVID-19, штрафувати будуть самого пасажира.
Контроль та перевірка документів, що підтверджують вакцинацію
Коментованою постановою встановлюється, що з метою здійснення контролю за дотриманням обмежувальних протиепідемічних заходів на вулицях, у парках, інших громадських місцях (громадських будинках і спорудах, закладах громадського харчування, розважальних закладах (нічних клубах), громадському транспорті) працівники Національної поліції, Національної гвардії, посадові особи, уповноважені органами місцевого самоврядування, мають право проводити вибіркову перевірку документів, що:
- посвідчують особу;
- підтверджують громадянство чи її спеціальний статус, а також довідок про звернення за захистом в Україні;
- документів, що підтверджують вакцинацію від COVID-19, негативний результат тестування або одужання особи від зазначеної хвороби у випадках, коли це є підставою для незастосування обмежувальних протиепідемічних заходів, передбачених для відповідних рівнів епідемічної небезпеки.
Перевірка чинності COVID-сертифіката здійснюватиметься зазначеними уповноваженими особами з використанням мобільного додатка Порталу Дія або в інших інформаційних системах, засобами яких здійснюється підтвердження його чинності.
Перетин кордону: кому не потрібна самоізоляція?
Особи, які прибувають з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, АР Крим та м. Севастополя, не підлягають обов'язковій самоізоляції. І їх з 27.10.2021 р. доповнено такою категорією як громадяни України, які бажають здійснити вакцинацію від COVID-19 на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі, за умови пред’явлення запрошення на вакцинацію з унікальним ідентифікатором.
Контроль за самоізоляцією
Постанова №1096 викладає у новій редакції і правила контролю за самоізоляцією.
Контроль за перебуванням особи в місці самоізоляції здійснюватиметься працівниками Національної поліції, Національної гвардії відповідно до внутрішнього порядку заходів з контролю за самоізоляцією, державних установ МОЗ епідеміологічного профілю, посадовими особами, уповноваженими органами місцевого самоврядування.
Засобами системи, зокрема, її мобільного додатка, до інформаційних систем МВС та Національної поліції з використанням єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ після спливу 72 годин з моменту реєстрації особи в системі або активації її мобільного додатка буде надсилатися інформація щодо:
- позитивного результату тестування на COVID-19;
- відсутності результату тестування на COVID-19;
- осіб, визначених цією постановою, самоізоляція яких не може бути припинена у зв’язку з отриманням негативного результату тестування на COVID-19 до закінчення строку самоізоляції.
Про надсилання зазначеної інформації контролерам фізособу буде поінформовано відповідним повідомленням системи або її мобільного додатка, після чого особа має можливість видалити обліковий запис із системи або деактивувати її/її мобільний додаток.
Після моменту видалення облікового запису зі системи або деактивації її/її мобільного додатка поточний контроль за дотриманням самоізоляції буде здійснюватися працівниками Національної поліції, Національної гвардії шляхом проведення вибіркових перевірок.
У разі надходження інформації про порушення дотримання умов самоізоляції особами з підтвердженим та підозрілим випадком COVID-19 та контактними особами, які перебувають на самоізоляції, лікуючий лікар та/або працівники державних установ МОЗ епідеміологічного профілю, посадові особи, уповноважені органами місцевого самоврядування, повідомлятимуть про таких осіб Національній поліції зі зазначенням наявної інформації, яка вноситься в систему щодо самоізоляції.
Після отримання зазначеної інформації поліцейські перевіряють дотримання особою умов самоізоляції.
Увага! Саме собою повідомлення органам Національної поліції про випадок порушення самоізоляції не може бути підставою для притягнення особи до адміністративної відповідальності за порушення правил карантину! А ось якщо перевірка підтвердить це порушення – буде штраф!
Нагадаємо, що за ст. 44-3 КУпАП порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами передбачає накладення штрафу:
- на громадян – від 1000 до 2000 н.м.д.г. Тобто 17 – 34 тис. грн,
- на посадових осіб – від 2000 до 10 000 н.м.д.г. Тобто 34-170 тис. грн.
На початку року ці штрафи пропонували зменшити. Вже тоді говорилося, що станом на початок квітня 2021 р. було складено понад 50,5 тисяч протоколів за порушення правил карантину, суди розглянули понад 18,5 тисяч адміністративних справ за статтею 44-3 КУпАП, з яких лише 1,6 тисяч (або менше 10% від загальної кількості розглянутих) стали підставою для накладення адміністративного стягнення. При цьому судді зазвичай ухвалювали рішення на користь «порушників», застосовуючи у вигляді покарання попередження, яке не передбачено санкцією цієї статті. Але ця пропозиція так і не знайшла потрібної підтримки, а законопроєкт й досі опрацьовується у Комітеті при ВРУ.
***
Читайте також:
- Відсторонення від роботи через відмову від вакцинації: подробиці від Держпраці
- Перелік професій для обов’язкової вакцинації проти СOVID-19 можуть визнати протиправним
- Які обмеження будуть діяти в Києві у разі встановлення «червоної зони»?
- У Києві можуть ввести нові обмеження через коронавірус
- Кого не зможуть відсторонювати від роботи без COVID-щеплення: подробиці від головного санлікаря
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!